TEST: Att köra eller inte köra? Det är frågan.

Aldrig har det varit så svårt att välja om jag ska köra eller bara låta mig köras. Baksätet är ett av de mest inbjudande som går att få och samtidigt är bilen otroligt skön att köra. Vad skulle du välja? 

När BMW lanserade nya 7-serien hösten 2015, så handlade det om rakt igenom en helt ny bil. Med en enastående komfort i kombination med en körglädje som egentligen inte borde finnas i bilar av denna typ, gav jag den högsta betyg. Visst. Mercedes S-klass var kanske aningen bekvämare i baksätet, men långt ifrån lika rolig att köra. Då fanns inte laddhybriden, som lanserades förra sommaren. Det var alltså hög tid att testa vad en elmotor kan tillföra en redan fantastisk bil.

Att köra eller...

...inte köra? Det är frågan.

BMW 740Le iPerformance, som testbilen heter, är en 14 cm förlängd variant på vanliga, teknikstinna 7-serien. Dessa centimetrar bidrar till en baksäteskomfort som att sitta hemma i soffan. Om man adderar Executive Package för den nätta summan av 90 000 kr, så kan man nästan bo i baksätet. I paketet ingår bl.a. eljusterbara säten som kontrolleras från en liten kontrollskärm som går att ta loss. Från den skärmen skjuter man fram högra framstolen samtidigt som man kan fälla ner ett bekvämt fotstöd. När detta är gjort kan man sätta igång något av de flertal massageprogram som bidrar till att optimera upplevelsen. (En liten korrigering till filmen nedan: Bakre takluckan går inte att öppna i bakkant)

En löstagbar touchpad kontrollerar i stort sett allt.

TV skärmar med HD kvalitet.

Men det är inte bara stolarna man kan kontrollera, utan även de båda TV-skärmarna, ljudanläggningen, klimatanläggningen, interiörljuset, solskyddsgardinerna osv. Det enda jag saknade var en Nespressobryggare. Men det är ett stort problem med all denna komfort. Förutom att bilen kostar som ett mindre fritidshus så gör den mig kluven på ett helt annat och kanske mer angenämt sätt. Ska jag njuta av baksätet eller köra denna drygt 5 meter långa limousin med sportbilsprestanda och en väghållning som inbjuder till aktiv körning?

Inte bara en härlig förarmiljö...

...komforten är också i toppklass.

Ett fantastiskt detaljarbete.

Ljudanläggningen bjöd inte...

...bara på ljud men även ljus.

Eftersom jag redan förklarat hur bekvämt baksätet är, så vill jag gärna ge er en introduktion till den makalösa förarmiljön. Inte heller här saknas mycket att önska. Otroligt bekväma framstolar med ett stort antal inställningsmöjligheter och samma typ av massagefunktion som i baksätet i kombination med de snygga digitala instrumenten och en infotainmentskärm som innehåller det mesta man kan önska sig…inklusive TV. Börjar ni förstå mitt dilemma? Ska man softa i det härliga baksätet eller njuta av att köra en av de skönaste bilar som byggts?

Snygga linjer med detaljer som en sann konnässör kan njuta av.

BMW 7-serien i hybridutförande finns börjar med standardmodellen 740e och den förlängda 740Le som också går att få med BMW:s fyrhjulsdrift, xDrive, vilket testbilen var utrustad med. Numera ingår BMW:s laddhybrider i ett nytt varumärke som underordnas varumärket BMW. iPerformance heter det och ska ge BMW:s laddhybridversioner av standardmodellerna mer ”i-känsla”, det vill säga de är inga äkta i-bilar så som i3 och i8, men ”nästan”. Det kan jämföras med introduktionen av varumärket M Performance för några år sedan. Ett smart drag av tyskarna för att locka till sig prestandaorienterade kunder som tycker att de renodlade M-bilarna är lite för mycket.

Från och med juli förra året har alla BMW:s laddhybrider (undantaget i8) fått tillägget iPerformance. Det innebär att laddhybridversionen av 3-serie, heter 330e iPerformance. Detsamma gäller laddhybridversionerna av 2-serien och stora SUV:en, X5.

Ett antal kameror hjälper dig att parkera.

Värmekameran hjälper dig att upptäcka faror i mörkret.

BMW 740Le iPerformance har en 2 liters fyrcylindrig bensinmotor på 258 hk och 400 nm vridmoment. Elmotorn presterar 95 hästkrafter och 250 newtonmeter. Tillsammans levererar de 326 hästkrafter och 500 newtonmeter. Det räcker för att flytta denna drygt 2 ton tunga pjäs 0-100 km/h på 5,3 sekunder och med en spärrad toppfart på 250 km/h. I detta utförandet är modellen en så kallad supermiljöbil med en högst teoretisk förbrukning på låga 2,3 l/100 km vid blandad körning och ett CO2 utsläpp på 53 g/km.

Om ni inte budskapet redan har gått igenom, så är det här en underbar bil, både att köra och att bli körd i. Nu finns det givetvis en kortare variant med samma motoralternativ, något som kanske tilltalar en större målgrupp. Oavsett vilken variant man väljer av BMW 7-serien, så får man en av marknadens skönaste bilar att åka långt i. Här har man lyckats kombinera komfort med körglädje på ett sätt som tillhör den absoluta toppen.

Motorväg eller smala landsvägar. BMW 7-serien passar varsomhelst, närsomhelst.

Priset på den kortare modellen, 740e iPerformance, börjar på 965 500 kr. Den förlängda testbilen, 740Le xDrive iPerformance, börjar på 1 074 500 kr. Med all utrustning som vår bil var matad med, hamnade priset på 1 563 700 kr. De stora posterna var Executive Lounge för 90 000 kr, 20” fälgar (inte monterade på vinterdäcken) för 30 200 kr, Bowers & Wilkins Diamond Surround system för 42 500 kr. Men som med de flesta tyska bilarna så kan man specificera sin egen bil i princip hursomhelst och för hur mycket som helst. Basmodellen duger alldeles utmärkt om man inte vill ligga och titta på TV i baksätet.

FILM & FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig