Skodas elektriska framtid

Det är tydligt vilka strategier biltillverkarna har i framtiden. Elbilar kommer successivt att få mer utrymme i produktionen. Skodas första elbilsstudie VISION E kommer att visas upp på bilsalongen i Shanghai i april.

Skoda har en ambition att kunna leverera fem elbilar i olika segment 2025. Först ut blir Skoda Superb som kommer med laddhybrid-teknik 2019, därefter följer en ren elbil 2020. Konceptbilen VISION E ger för första gången en inblick i Skodas syn på framtidens individuella rörlighet. En femdörrars SUV med upp till 500 kilometers räckvidd på ren eldrift och som uppfyller den tredje nivån i kraven för självkörande bilar.

Konceptbilen VISION E är ca. 4,65 m lång, 1,91 m bred och 1,55 m hög. Tack vare den långa hjulbasen på 2,85 m och de korta överhängen, har man skapat en extremt rymlig kupé. Bilen kommer att vara en SUV med coupé-stil, likt t.ex. BMW X6.

 

VISION E kommer att få 300 hk vilket förmodligen bidrar till en riktigt bra prestanda. Toppfarten kommer att ligga på 180 km/h och litium-jonbatteriet kommer att ge en räckvidd på upp till 50 mil. Bilen kommer att vara fyrhjulsdriven. Fram- och bakhjulsdriften anpassas hela tiden efter underlaget och körsättet för att garantera maximal stabilitet, dynamik och säkerhet.

Med VISION E får vi också en inblick i tekniken för framtidens självkörande bilar. Redan 2030 beräknas omkring 15 procent av alla nya bilar vara helt självkörande. Konceptbilen VISION E uppfyller kraven för den tredje nivån i den självkörande tekniken, vilket innebär att den kan köra självständigt i kösituationer, aktivera en autopilot på motorvägar, hålla sig inom sin fil och väja för hinder, göra omkörningar, själv leta efter parkeringsplatser och dessutom både parkera och lämna parkeringsplatserna helt av sig själv. För att göra detta möjligt finns en mängd kameror och sensorer som hela tiden övervakar omgivande trafik och miljö.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig