Psykologisk förarmiljö?

Vi har hört talas om chiropraktiker som hjälper till att utforma stolar till bilar. Nu tar Ford ytterligare ett steg och låter psykologer utforma förarmiljön. Vad blir nästa steg? Fotvårdsspecialister som utformar pedalerna?

Nästa generations Ford Fiesta har en helt ny interiör. Fords designer har utgått ifrån ett helhetsperspektiv på designen för att få föraren att omedelbart skapa känslomässiga band till den nya bilen. Designteamet har tagit hjälp av både psykologer och mjukvara för avläsning av ögonrörelser för att skapa en design som föraren älskar från första ögonblicket.

”Människor bestämmer på mindre än tre minuter om de älskar en produkt eller inte, och det gäller även bilar. Från ögonblicket du kliver in i bilen gör du kopplingar till lukten känslan av ytorna eller ljudet från när dörren stängs, och det är väldigt kraftfullt om vi som designer kan hjälpa till att skapa den perfekta upplevelsen för kunden”, säger Amko Leenarts, globalt operativt ansvarig för interiördesign på Ford.

Designteamets helhetsperspektiv på interiören i nästa generations Fiesta började till och med innan första pennstrecket. Designer och specialutbildade psykologer har under tusentals timmar analyserat och utvärderat hur människor interagerar med sin bil. Bland annat användes mjukvara för att avläsa ögonrörelser för att avgöra placering av kontroller och instrument.

Resultatet av forskningen ska vara en interiördesign som är logisk, känsloladdad och användarcentrerad, enligt Ford. Layouten och placeringen av pekskärmen ska vara visuellt tilltalande, intuitiv och sitta närmare förarens siktlinje. Designed around the driver är lite som Saab tänkte redan när de planerade 9000-modellen i början av 80-talet och som de flesta biltillverkare sedan dess. 

Nästan hälften av knapparna på ratten och mittkonsolen har försvunnit jämfört med den tidigare generationen av Fiesta. De mest naturliga och ergonomiska placeringarna av kontroller och skärmar har tagits fram med hjälp av datorprogram som läser av förarens ögonrörelser. Det ska göra att föraren undermedvetet älskar den nya designen, kanske utan att ens veta varför. Vi får väl se hur det fungerar. Själv tycker jag inte att det är så mycket skillnad med hur andra märken utformar sin förarmiljö, men snyggt är det.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig