Kan nya XC60 bli en succé?

När Volvo Cars presenterade XC60 på motormässan i Genève, var det nog ingen som blev förvånad över designen. Desto fler reagerade på priset.

Innevarande modell har varit Europas bäst säljande SUV i mellanstora segmentet. Globalt har den sålt i över en miljon enheter och står idag för närmare 30% av Volvos totala produktion. En riktig succé med andra ord, men kommer framgångssagan att fortsätta med en prislapp på drygt 50 000 kr mer än föregångaren? Det återstår att se.

XC90?

BMW X1?

Rent designmässigt så innebar inte XC60 något revolutionerande. Snarare tvärtom. Den ser ut som en förkrympt XC90 och har samma designspråk interiört. Inte så mycket att orda om det, kanske. Det som står ut lite är den något långa huven som för tankarna till förra generationen BMW X1. Kanske ingen snäll jämförelse, men det är något som stör bilden lite.

Största samlingen journalister...

...som spänt väntade på något extra.

Att detta är en viktig bil för Volvo, det råder det ingen tvekan om. Uppslutningen av journalister och kameramän var det största på mässan. Själva presentationen var snabbt avklarad utan en massa babbel om hur förträffliga man är, något som är alltför vanligt. Nej. Här handlade det om några få minuter från det att designchefen Thomas Ingenlath berättat om hur man bl.a. använder drivved för att göra träpanelerna i XC60, till dess att man fällde undan skyddet från bilen och exponerade "förlossningen" av XC90 junior.

”XC60 är inte en SUV som har byggts för att se ned på andra utan för att köras. Exteriören har atletiska linjer med ett diskret och tidlöst uttryck. Interiören är en mästerlig komposition av smarta lösningar, vackra material och det allra senaste i teknikväg – allt perfekt kombinerat. XC60 kännetecknas av en genuint skandinavisk upplevelse som kommer att göra att våra kunder känner sig utvalda”, sade Thomas Ingenlath, Senior Vice President för Design på Volvo Car Group.

Rent tekniskt sett så innehåller XC60 inte heller något revolutionerande. Man har helt enkelt tagit det som vi redan sett i XC90 och S/V90 och stoppat in det i XC60. Varför återuppfinna hjulet, tänkte man säkert. Vi vet ju att det ändå fungerar riktigt bra i de modellerna så det borde inte vara annorlunda i XC60. Ni hittar mycket av funktionerna i min artikel om V90 Cross Country.

Det som kan nämnas är att City Safety-systemet har kompletterats med en ny styrassistansfunktion. Ett nytt säkerhetssystem som går under namnet Oncoming Lane Mitigation använder sig av styrassistansen för att mildra kraften vid frontalkollisioner, medan Volvos BLIS-system (Blind Spot Indication System) använder sig nu av styrassistansfunktionen för att minska risken för kollisioner vid filbyten.

”Vi har fokuserat på att bygga en bil som kan leverera körglädje till alla dina sinnen – från en fantastisk överblick över vägen framför dig i en vackert inredd och tyst kupé, till säkra och trygga köregenskaper”, säger Henrik Green, Senior Vice President Produkt och kvalitet på Volvo Car Group. ”Vi har särskilt fokuserat på att göra livet lättare för våra kunder genom att förse dem med livets goda och tjänster som underlättar i vardagen”, fortsätter han och visst kan man hålla med i mycket, men nog tog han i lite.

Bagagerummet ser ut som tidigare.

XC90?

Men XC60 är inte fullt utrustad från grunden. Här finns en hel del tillval som t.ex. Pilot Assist, Volvos semi-autonoma förarassistanssystem som tar hand om styrning, acceleration och inbromsningar på vägar med tydliga vägmarkeringar i hastigheter upp 130 km/h. En funktion som gör långkörningar både bekvämare och säkrare.

Håkan Samuelsson, VD Volvo Cars

Presentationen avslutades med att Håkan Samuelsson, VD på Volvo Cars, presenterade Volvos vision. ”Vi har en lång tradition av att designa eleganta och dynamiska SUV:ar som erbjuder det senaste i teknikväg. Nya XC60 är inget undantag. Det är den perfekta bilen för en aktiv livsstil och den utgör nästa steg i vår omvandlingsplan.”.

Nytt i XC60 är att man levererar samma motorprogram som XC90, dvs. T8 Twin Engine bensin och plug-in-hybrid, som levererar 407 hk och en acceleration 0–100 km/h på 5,3 sekunder. Dessutom kommer den att finnas med den bensindrivna T5 på 254 hk och T6 med både turbo och kompressorer som ger 320 hk. I Sverige kommer XC60 att lanseras med den fina dieseln D4 på 190 hk och D5 med PowerPulse-teknik (overboost) som levererar 235 hk.

Visst är den lite snygg ändå, den lilla XC90:an?

XC60 är utrustad med det nya klimatsystemet CleanZone som med fyra zoner eliminerar skadliga föroreningar och partiklar för optimalt ren luft i kupén. Infotainmentsystemet innehåller samma uppkopplade tjänster som sina större syskon. Det handlar om bl.a. Sensus, och Volvo On Call-appen som båda har fått en uppdatering med förbättrad användbarhet. Liksom bilarna i 90-serien går det även att få smartphone-integration med Apple CarPlay och Android Auto.

Produktionen av Volvo Cars nya XC60 är planerad att börja i mitten av april på Torslandafabriken och första kundleveranserna kommer att ske någon gång i månadsskiftet maj-juni. Inga officiella prestanda, bränsleförbrukningsdata och priser finns tillgängliga ännu.

FOTO: Håkan Nilsson

Här är lite bilder från Volvo:

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig