Dödsstöten för den törstiga tjänstebilen

Regeringens bonus/malus-förslag hotar större delen av tjänstebilssektorn. De stora förlorarna är de som valt en törstig diesel. Vi talar om ett ökat förmånsvärde på 10 300 kr per år.

Kör du t.ex. Hyundai Grand Santa Fe, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery och Porsche Cayenne S Diesel, tillhör du de som kommer att bidra med mest skatt. Fast alla påverkas inte i lika hög grad. Den genomsnittliga fordonsskatten för förmånsbilen ökar från nuvarande 1 700 kr till 4 700 kr per år.

Bonus/malus-förslaget kommer att anpassas till bilens koldioxidutsläpp och mätas enligt den nya WLTP-körcykeln, en mätning som är mer representativt för verkliga förhållanden än nuvarande mätningar. Detta kommer att innebära högre förbruknings- och utsläppsvärden som riskerar att påverka ett antal populära bilmodeller som idag ligger nära gränsen för supermiljöbilar, dvs. utsläppsvärden under 50 g/km.

 

Bilar i farozonen:

Volvo XC90 T8

Audi Q7 e-Tron

BMW 330e

Mitsubishi Outlander PHEV

Som om det inte är tillräckligt så föreslår man även att maxrabatten som tjänstebilsföraren kan få och som idag är 16 000 kr, sänks med 6 000 kr. Dessutom föreslår regeringen att trängselskatten försvinner från förmånsvärdet och istället beskattas separat. Det är ett förslag som berör över 110 000 tjänstebilsförare i Stockholm och Göteborg.

Regeringen tror dock inte att valet av tjänstebil kommer att förändras nämnvärt och därför räknar de med att förslaget ska ge en ökning av förmånsvärdena med 875 miljoner kr. Detta utgår från att tjänstebilsflottan fortsätter att ligga runt 250 000 bilar. Man tror att ca. 30 % kommer att välja en likvärdig bil efter en eventuell regeländring och ca. 20 % väljer en miljöbil.

Redaktörens tankar: Det är tydligt att regeringens förslag går ut på en betydligt högre grad av bestraffning än ett hållbart incitament att välja klimatsmart. Sverige har redan Europas högst beskattade bilister och regeringens förslag kommer att öka gapet ytterligare. Man undviker att deklarera var de ökade skatteintäkterna kommer att hamna, precis som man alltid gjort. Bilismen fungerar helt enkelt som statens kassako där intäkterna fördelas godtyckligt och sällan till utbyggnad av infrastrukturen. Jag efterlyser hållbara incitament för att nå klimatmålen, för det är väl tanken bakom förslaget? Heja Norge!

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig