Bilsalongen i Genève levererar

Det är onekligen ett riktigt intressant år vi har framför oss. Sällan har det varit så många nya och intressanta presentationer som i år. Här kommer några höjdpunkter från pressdagarna.

Som alltid är bilsalongen i Genève den som bjuder på de mest intressanta nyheterna. Här konkurrerar alla, utom några amerikanska, biltillverkare om journalisternas uppmärksamhet och det kan vara svårt att välja ut de godbitar som kan intressera läsarna.

En stolt Håkan Samuelsson, VD Volvo Cars, presenterar senaste tillskottet.

Som svensk journalist så var det givetvis lanseringen av nya Volvo XC60 som lockade mest och faktum är att den drog mest journalister från övriga världen. Tydligt är att vår svenska stolthet väcker ett stort internationellt intresse och jag tror nog att ingen blev besviken av vad man fick se.

De tydliga...

...dragen från XC90...

...finns även i kupén.

Släktskapet med XC90 är påtagligt, både exteriört och interiört. Här hittar vi i princip samma utrustning som i de större modellerna och de enda designelement som avviker, är svåra att upptäcka för gemene man. Många gånger kan likheter mellan olika modeller från samma tillverkare, förefalla en smula könlöst. Men trots att nya XC60 påminner mycket om XC90, så är det en riktigt snygg bil. Jag återkommer med mer detaljer om Volvos nya SUV imorgon. Nu lägger jag fokus på en inblick i det breda utbudet av nyheter från andra tillverkare. Jag kommer att skriva om några av dem individuellt de närmaste dagarna. Vi tar det i alfabetisk ordning:

Alfa Romeo presenterade sin nya Crossover, Stelvio, som i grunden är en sportig Giulia med högre markfrigång och kombibaklucka. Denna modell kommer att ta platsen som annars var tänkt för Giulia kombi. Alfa Romeo har påbörjat en riktigt intressant resa och Giulia har visat vägen genom att som tvåa, vara en stark utmanare till titeln Car of the Year i Europa.

Stelvio är i grunden en Giulia. En riktigt cool crossover.

Audi fokuserade på nya A5 G-tron som är en gas/bensinbil med en total räckvidd på 95 mil och ett utsläppsvärde som är bäst i klassen. Man visade även konceptbilen Q8 som är en laddhybrid och bygger designmässigt på den studie man visade i Madrid för 18 månader sedan. Andra nyheter var SQ5, en sportigare och kraftfullare variant på nyligen lanserade Q5, prestandabilen RS5 som numera kommer med 6 cylindrar och turbo.

Audi A5 g-tron - en vätgasbil

Konceptbilen Q8 - Laddhybrid för framtiden.

RS5 - Nu med turbomatad V6.

SQ5 - Prestanda SUV i mellanklassen.

BMW fokuserade på nya 5-serie Touring som man tror kommer att bli en ny favorit. Jag är nog benägen att hålla med. Den är verkligen snygg och dessutom rymligare än sin föregångare. Jag kommer att testa den i slutet av maj och till återförsäljarna kommer den i juni. Dessutom visade man upp en ny 4-serie där fokus verkar ligga på prestanda och skönt motorljud. Återkommer senare med mer information.

5-serie Touring. En ny tjänstebilsfavorit?

4-serie med attityd och ljud.

Citroën var nog lite besvikna att inte hamna högre upp på Car of the Year listan med nya C3. Deras monter innehöll mest specialvarianter på befintliga modeller och konceptbilar. Här hittade vi bl.a. C-Aircross som visar lite av Citroëns vision inom SUV segmentet.

Konceptbilen C-Aircross. Wild and crazy och helt utanför boxen.

DS Automobiles, som är en premiumdivision under Citroën, la det mesta krutet på att exponera sin nya SUV, DS 7. En bil som bygger på samma plattform som Car of the Year, Peugeot 3008.

DS 7 är den första "riktiga" DS.

En snygg och elegant skapelse.

Hyundai stod nog för den mest intressanta presentationen (efter Volvo). Den nya i30 kombin ser riktigt snygg ut och dessutom har den vuxit, vilket märks i baksätet och bagagerummet. Man visade också sin konceptbil, FE Fuel Cell Concept, som är vätgasdriven. Det intressanta är att den förmodligen kommer i produktion inom en inte alltför avlägsen framtid.

Hyundai satsar på vätgas...

...i en inte alltför oäven förpackning.

FE Fuel Cell Concept är riktigt läcker...

...men kanske inte interiört.

Kia stod för fyra premiärer, vilket visar på en aggressiv modellutveckling med höga ambitioner. Det handlade om nya Picanto (en sportig liten rackare) samt Kia Niro och Kia Optima Sportswagon som laddhybrider. Mest intresse drog dock den nya och otroligt läckra sportbilen, Stinger. En GT vagn som väcker ha-begär.

Nya coolare Picanto.

Kia Stinger. Läcker GT vagn med potential.

Kia Stinger - tuff front

Kia Stinger - ännu tuffare häck

Lexus visade upp sin lyxiga LS500h som är märkets flaggskepp. Det är den första Lexusmodellen med den nya drivlinan Multi Stage Hybrid System. Här handlar det om lyx i kombination med miljömedvetenhet, inte så mycket prestanda även om den är helt okej. En 3,5-liters V6 bensinmotor i kombination med två elmotorer ger en sammanlagt effekt på 359 hk. Accelerationen 0-100 km/h är 5,4 sek. Till Sverige kommer endast den fyrhjulsdrivna versionen.

Lexus nya flaggskepp är en imponerande skapelse.

Mercedes drog stor publik, som vanligt. Förutom nya E-klass AllTerrain, Cabriolet och Coupé (som jag kommer att testa i Barcelona torsdag-fredag), var deras konceptbil med laddhybrid och 800 hk, det stora dragplåstret. Tydligt är att Mercedes inte tänker backa från sin position som världens mest sålda premiummärke.

E-klass Coupé - Ett nummer större

GT AMG - En hybrid på 800 hk!!!

Mitsubishi presenterade nya Eclipse Cross som förmodligen kommer att bli deras storsäljare. Det är en relativt kompakt och sportig SUV som är den första modellen i ett nytt modellprogram från den japanska biltillverkaren. Den kommer att vara fullspäckade med det allra senast inom säkerhet och infotainment. Till Europa kommer den först vid årsskiftet 2017/18.

Eclipse Cross kan bli en riktigt bra affär för Mitsubishi.

Nissan hade också en kandidat med i slutomgången av Car of the Year, nya Micra. En trevlig liten bil med ett högt säkerhetstänk. Men den allra största nyheten var helt nya Qashqai som är ett stort lyft från nuvarande modell. Ny och snyggare design, både exteriört och interiört. Kort sagt: högre kvalitet rakt igenom. Lansering i Sverige beräknas december.

Nya Qashqai visar upp ett helt...

...nytt utseende och högre kvalitet.

Opel har ju fått nya ägare i form av PSA Group och hur det kommer att påverka framtiden kan man bara spekulera i. Vauxhall i England hänger säkert löst i skuggan av Brexit. Men just nu är det business as usual och nya Insignia samt Crossland X är två mycket intressanta nyheter som jag kommer att återkomma till senare denna månad då jag tittat lite noggrannare på dem.

Insignia har allt som krävs för en hit!

Crossland X är en större Mocka X

Peugeot har all anledning att fira. Car of the Year för andra gången på tre år säger en hel del om den produktutveckling som pågår i PSA:s största varumärke. Givetvis var föremålet för utmärkelsen, 3008, i rampljuset men även 5008 drog en hel del intresse. Vi väntar fortfarande på nya 508, en modell som idag ”nått bäst före datum”. Eftersom det projektet redan kommit en bit på väg, så kan vi nog inte förvänta oss att man använder några Opel detaljer. Men det fanns en riktigt läcker konceptbil som stal mitt intresse.

Tro det eller ej...

...det är faktiskt en Peugeot.

Renault visade upp sin nya konceptbil Trezor som har stor potential att bli ”Car of the show”. Designen och öppningen av bilen, för osökt tankarna till Saab AeroX som vann i stort sett alla designpriser under två år. Likheterna är slående. Man visade också konceptbilen Zoe Sport, en sportigare variant på Renaults elbil. Den bil som vi svenskar kommer att se inom kort, är nya Renault Captur.

Renault Trezor - läckrast?

Zoe Sport - Elbil med attityd!

Nya Captur får kanske ses mer som en facelift.

Skoda har på senaste tid inte hållit tillbaka på nyheter. En av Europas intressantaste biltillverkare visade upp sin senaste prestandamodell, Octavia RS245. En familjebil som gör 0-100 km/h på 6,6 sek och har en toppfart om 250 km/h. Inte illa! Samtidigt visade man upp nya Octavia Scout som är en ”skogsmulleutrustad” variant med högre markfrigång men inte med 245 hk. Här gäller samma motoralternativ som övriga Octavia modeller.

Octavia RS 245 - Prestanda

Octavia Scout - Skogsmulle

Subaru presenterade den helt nya XV. Det är den första modellen som bygger på den helt nya plattformen, Subaru Global Platform. Denna plattform kommer i alla modeller framgent. Plattformen är byggd för framtida hybrider, laddhybrider och ren eldrift. Subaru har en uttalad ambition att leverera världens säkraste bilar i framtiden. Se upp Volvo? 

Subaru XV - Först ut på den nya plattformen.

Toyota visade upp en uppdaterad Yaris med ny front, nya strålkastare och en ny baklucka med en helt ny form på baklyktorna. Den har även nya instrument och bättre materialval än tidigare. Den har fått en ny 1,5 liter bensinmotor på 111 hästkrafter som ersätter den tidigare 1,3 liter motorn vilket ska göra den upp till 12 procent bränslesnålare. En kul grej var konceptbilen i-TRIL. Det är Toyotas tanke hur det kan se ut på stadsgatorna 2030. i-TRIL är en smal och lätt elbil med plats för tre personer.

Nya Yaris med nya designdetaljer och ny motor.

Toyotas syn på hur...

...framtidens citybil ser ut.

Volkswagen visar upp ett komplett modellprogram med en ny 5-dörrars Coupé som man döpt till Arteon. Den bär lite likheter med tidigare Passat CC men är både längre och bredare. Jag tycker att det är en riktigt snygg bil som förmodligen kommer att hitta sina köpare inom premiumsegmentet. Jag återkommer med mer detaljer efter provkörningen senare i vår. Man visade även upp framtidskonceptet I.D. BUZZ som är en buss som för tankarna till gamla VW Bus. Här handlar det om autonoma funktioner som t.ex. en ratt som drar sig tillbaka in i instrumenteringen och kameror istället för backspeglar. Cool! Intressant framtid vi går tillmötes.

 

Arteon - En VW för finsmakaren.

I.D. BUZZ visar framtidens autonoma ratt.

Varför ha stora backspeglar när det finns kamera?

Men det fanns mycket mer intressant att titta på och en av favoriterna var nya Alpine med drag från 70-talets snyggaste fransman. Eller vad tycker du?

Alpine leder tankarna till 70-talet...

...men kanske inte så mycket bak.

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig