TEST: Skoda Rapid för vem då?

Det senaste halvåret har Skoda skämt bort oss med lanseringar av ett gäng riktigt fina bilar och så kommer Rapid, en bil som är svår att placera.

Varför säger jag så? Jo. Det här handlar om en facelift av en gammal bil som haft riktigt svårt att hitta sin marknad i Sverige. Storleksmässigt hamnar den mittemellan den riktigt fina Fabia och marknadens kanske mest prisvärda bil, Skoda Octavia. Både Fabia och Octavia bygger på den nya MQB-plattformen medan Rapid fortfarande bygger på en gammal plattform. I resten av Europa är det ändå Skodas näst bästa säljande modell efter Octavia.

Nu är ”nya” Skoda Rapid faktiskt en riktigt trevlig bil som ser lite bättre ut efter faceliften. Exteriört har modellen fått en snyggare front med bi-xenonljus och LED-varselljus i kombination med de nya, karaktäristiska kristallstavarna i lamphusets underkant. Ungefär där slutar de exteriöra skillnaderna. Rapid kommer i två karossversioner: Sedan och en sportig kombi som man valt att kalla Spaceback.

Interiört så är instrumentpanelen ny och påminner mer om Octavia än tidigare, liksom instrumenten. Den 6,5” pekskärmen i mitten, innehåller samma funktioner som Octavia, dvs. färddator och ljudsystem.  Väljer man till Komfort Media Plus-paketet för 6 900 kr, så får man bl.a. SmartLink (AndroidAuto + Apple CarPlay), farthållare, klimatanläggning, bluetooth, multifunktionsratt och parkeringssensorer bak.

Eftersom Skoda Rapid är en något större bil än Fabia, är innerutrymmena bättre. Fram skiljer det kanske inte så mycket. Man sitter bra i båda bilarna även om man är lång som jag. Baksätet är en aning rymligare än Fabia men påtagligt mindre än i Octavia. Det intressanta är att sedanmodellen (550 liter / 1 490 liter) har ett större bagageutrymme än kombimodellen (415 liter / 1 381 liter). Skoda Rapid är utrustad med säkerhetsdetaljer som t.ex.  Front Assist (autobroms), multikollisionsbroms, 6 krockkuddar, trötthetsvarning och WOKS-whiplashskydd i nackkuddar fram

Den stora nyheten under huven på Rapid, är de nya trecylindriga 1,0 l bensinmotorerna på 95 respektive 110 hk. Riktigt pigga när man varvar upp dem och dessutom låter den lite tufft. 95 hk modellen finns med antingen en 5-växlad manuell låda eller en sjustegad automatlåda (DSG7). Här rekommenderar jag den senare som känns betydligt mer alert. 110 hk varianten kommer endast med en 6-växlad manuell låda, vilket är riktigt synd. Prestandan är hyfsad. 95 hk varianten klarar 0-100 km/h på 11 sek och toppar 187 km/h. 110 hk modellen behöver 9,8 sekunder för att nå 100 km/h och har en toppfart på 200 km/h. CO2 utsläppen är 101 respektive 104 g/km.  Snittförbrukningen på båda motoralternativen ligger runt 4,5 l/100 km.

Körmässigt så känns Rapid väldigt välbalanserad, både på Autobahn och på de härliga vägarna i Taunusbergen nära Frankfurt. Fjädringen är väl avvägd och ljudnivån är väl inte toppklass men fullt godkänd för en bil i den här storleksklassen. Den lilla trecylindriga bensinmotorn känns lite trött i brantare uppförsbackar, men varvar man upp den så drar den iväg rätt hyfsat. Väljer man den starkare motorn så är jag övertygad om att kunderna blir betydligt nöjdare. Den kräver inte lika höga varv för att klara av backarna och den 6-växlade manuella lådan fungerar alldeles utmärkt.

I Sverige såldes det 762 Skoda Rapid förra året. Ingen jättehit alltså och det beror nog på att den hamnar i ett ”ingenmansland” där den något mindre Fabia är ca. 20 000 kr billigare och den betydligt större Octavia ca. 30 000 kr dyrare, men då får man betydligt mer bil. Med ett ingångspris på 155 900 kr så borde den rimligtvis hitta en lite större marknad än ifjol. Laddar man på lite extra utrustning så är mitt råd att välja en Octavia istället.

 

FOTO: Skoda

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig