TEST: Seat Ateca 2.0 TDI 190 hk 4DRIVE DSG– en tjeckisk spanjor

Den första SUV-modellen från den spanska VW-tillverkaren Seat, övertygar med skön känsla och ett attraktivt pris.

Seat Ateca bygger på VW:s MQB-plattform, det vill säga samma grundstomme som VW Tiguan och Skoda Kodiaq. Den har fått sin design i Spanien men byggs i samma fabrik som Skoda Kodiaq, alltså i Tjeckien.

Eftersom SUV marknaden ökar kraftigt, så börjar det också att finnas en hel del att välja på och fler blir det. Men mitt i denna djungel av kompakta SUV, sticker Seat ut med en riktigt trevlig modell som hämtat mycket av tekniken från sina VW bröder.

Designen är däremot typisk för Seat. Man satsar på en sportigare look, både ut- och invändigt. Seat Ateca är 13 cm kortare än VW Tiguan och det är en hel del. Interiört förlorar man faktiskt inte så mycket utrymme. Det är bagagevolymen som fått betala för den kompaktare utformningen. Seat Ateca rymmer 485 liter i jämförelse med VW Tiguans 515 liter som dessutom kan justera baksätet för att rymma hela 615 liter.

Om man frånser det begränsade bagageutrymmet så bjuder Seat Ateca på ett generöst framsäte och bekvämt baksäte för två vuxna. Jag önskar kanske en mer flexibel justeringsmöjlighet av förarstolen för att hitta en optimal ställning för mina 197 cm. För en normalvuxen förare är det nog inga problem. Instrumenteringen är fortfarande analog och för tankarna till kusinen Skoda Kodiaq. Pekskärmen i mitten är densamma som i Skoda och funktionerna identiska. Allt är välordnat och tydligt. Testbilen var dessutom utrustad med ett riktigt bra ljudsystem med subwoofer och backkamera

Komforten vid långkörning är riktigt bra. Ljudnivån är förvånsvärt låg, även i högre farter. På krokigare vägar framträder Seats sportiga gener tydligt. Bilen känns stabil och tack vare den kortare karossen, lätthanterlig och riktigt kul att köra. Testbilen är fyrhjulsdriven och utrustad med femte generationen Haldex-koppling som är ett riktigt bra system. Styrningen känns direkt och den fina 7-stegade DSG7 automatlådan, arbetar klanderfritt.

Givetvis är Seat Ateca utrustad med det mesta i form av förarstödsystem, som t.ex. ett autombromssystem som är aktivt i farter upp till 65 km/tim och reagerar även för fotgängare på väg ut i körbanan. Väljer man toppmodellen så är utrustningsnivån väldigt lika Skoda Kodiaq (läs här). Med körprofilsväljaren SEAT Drive Profil kan man välja mellan sex olika körlägen: Normal, Eco, Sport, Individual, Offroad och Snö. Kontrollen sitter mellan framsätena.

Testbilen var utrustad med VW:s fina och välbekanta 2,0 TDI diesel 190 hk som ger ett vridmoment på 400 Nm. 0-100 km/h går på 7,5 sekunder och toppfarten är 212 km/h. En riktigt skön motor till den här modellen och som är ett mycket populärt val till Tiguan och Kodiaq. Medelförbrukningen är riktigt fina 5,0 l/100 km och CO2 hamnar på 131 g/km.

Seat Ateca kommer i 13 olika varianter (länk) och börjar på riktigt låga 209 400 kr. För toppmodellen som jag testade, får man punga ut med 317 400 kr, men då får man en betydligt mer utrustad bil än en bas VW Tiguan som kostar åtskilliga tusen mer. Det gäller bara att bli kompis med varumärket, att kasta bort alla fördomar och öppna sina sinnen för Seat Ateca är utomordentligt prisvärd!

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig