TEST: Nya Mazda CX-5 med ett stänk av premium

Mazdas populära SUV lanserades 2012 och genomgick en uppdatering 2015. Nu är det dags för en ny CX-5 som tagit riktiga kvalitetssteg. 

Ganska snart efter att Mazda CX-5 först lanserades, blev det en försäljningssuccé för den Hiroshimabaserade biltillverkaren. Den var från början bättre utrustad än de flesta konkurrenterna, med bl.a. en utmärkt fyrhjulsdrift, hög säkerhet, generösa innerutrymmen och BOSE ljudanläggning. Byggkvaliteten var i det närmaste toppklass och designen tilltalade de flesta.

Efter att ha genomgått en mindre facelift 2015, presenterar Mazda en nästan helt ny CX-5 som exteriört skiljer sig från föregångaren framförallt genom en ny front, som hämtat sin design från Mazda CX-3 med slimmade LED-strålkastare med en ny LED-signatur. Baktill är det framförallt de nya bakljusen som avslöjar att det är en ny bil. Det är en vidareutveckling av Mazdas formspråk ”KODO – Soul of Motion”, som enligt Mazda ska ge bilen en elegantare och sportigare utstrålning än utgående modell. Om den har blivit snyggare, det låter jag vara osagt. Spontant så känns föregångarens front mer passande till modellen, men den växte en aning när jag testade den i trakterna runt Barcelona.

Interiört märker man betydligt mer skillnad. En helt nydesignad instrumentpanel och nya instrument. Allt gjort med allra största precision och med en kvalitet som inte räds de allra bästa premiumbilarna. Det är en riktigt snygg och genomarbetad miljö där allt är lätt att hitta utan att använda sig av överarbetade infotainmentsystem där man ”trendigt” gömt undan viktiga kontroller. Här hittar man omedelbart det man söker och känslan i kontrollerna håller riktigt hög klass. Infotainmentsystemet har flyttat upp på instrumentpanelen och är betydligt lättare att läsa av. Dessutom har toppmodellen en helt ny heads-up display som projiceras direkt på vindrutan istället för på en plastskiva. Ett lyft!

Att det har lagts stora resurser för att höja kvalitetskänslan och designen interiört, framgår med all tydlighet. De nya framstolarna är riktigt bekväma men saknar tyvärr inställning för längden på sittdynan, något man hittar på t.ex. Audi, BMW, Mercedes, Volvo osv. Det är inte alla som kanske behöver det, men är man över 190 cm så är det skönt vid långresor. Den läderklädda ratten är riktigt skön att hålla i och kontrollerna för information, ljudsystem, telefon och farthållare är mycket lättarbetade. Baksätet är riktigt bekvämt för två vuxna och är uppvärmda i toppmodellen. Benutrymmet är fullt tillräckligt för mina 197 cm.

Interiören i mellanvarianten Vision

Interiören i toppmodellen Optimum

Nya CX-5 har fått stora förbättringar av ljudisoleringen för att uppnå lägre nivåer av vägljud och vindbrus. Detta har skett bl.a. genom laminerade sidorutor och tjockare isolering i hjulhusen. Nu var kanske inte föregångaren den mest bullriga av Mazdas bilar, men den förbättring de gjort placerar nya CX-5 i klass med Audi Q5 och Mercedes GLC. Jag mätte upp 64,5 dB vid 100 km/h vilket är bland det lägsta jag uppmätt, fast då ska vi komma ihåg att vägarna i Spanien är som salongsgolv jämfört med de svenska. Väghållningen är även den i toppklass, med en väl avvägd fjädringskomfort och skön styrkänsla.

Nya CX-5 kommer med i princip samma motorer, växellådor och fram- resp. fyrhjusdrift som föregångaren. De är riktigt fina motorer som ger fullgod prestanda. Största nyheten är 2.5-liters bensinmotorn som kommer med 165 respektive 194 hk, har cylinderdeaktivering som innebär att två cylindrar kopplas ur för effektivare förbrukning vid jämn körning. 165 hk varianten kommer dock att lanseras endast i den framhjulsdrivna modellen senare i höst och har ännu inte homologerats för Europa, därför saknas det data för bränsleförbrukning och CO2 utsläpp. Den fanns inte heller på plats för test.

Toppmodellen Optimum kommer endast som fyrhjulsdriven och med största motorerna. Det handlar om den 194 hk starka bensinmotorn som levererar 258 Nm vridmoment och en blandad förbrukning på 7,1 l/100 km. 0-100 km/h tar 9,2 sek och toppfarten är 195 km/h. Ingen raket men fungerar mer än väl för våra svenska förhållanden. CO2 hamnar på 162 g/km. Dieselalternativet för de som vågar, är på 175 hk och levererar 420 Nm vridmoment redan vid 2 000 varv. 0-100 km/h går på 9,5 sek och toppfarten är 206 km/h. Medelförbrukningen är låga 5,8 l/100 km och CO2 är 152 g/km. Dragvikten på 2,1 ton gör den till en populär bil bland t.ex. hästfolket.

Nya Mazda CX-5 kommer i fyra olika utrustningsnivåer där den högsta nivån, Optimum, innehåller det mesta man kan önska sig och har historiskt varit den variant som de allra flesta valt. Så kommer säkert att bli fallet även i framtiden, speciellt med tanke på att konkurrenternas instegsmodeller är betydligt dyrare än Mazda CX-5 Optimum. Utrustningslistan på toppmodellerna där 194 hk bensinaren kostar 331 900 kr eller dieseln på 175 hk som börjar på 344 900 kr med manuell låda (+15 000 kr för 6-stegad automat), är så pass diger att jag får referera till Mazdas hemsida. Visst kan man välja en variant med mindre utrustning och mindre motor, men det är inget jag rekommenderar. Här ska man gå hela vägen annars är risken att man blir lite besviken, framförallt när det är dags att byta bil.

 

Nya Mazda CX-5 kommer att fortsätta att ta marknad i Sverige, något annat håller jag för otroligt. Men är den det bästa valet? Nja, jag vet inte. Det finns brister, som i de flesta bilar. Bland annat handlar det om ventilationen i baksätet som endast kommer från mittkonsolen. Det räcker inte varma dagar. Här hade ventilation i B-stolparna varit mer på sin plats. Och så är det bagageutrymmet som endast rymmer 506 liter, vilket är betydligt mindre än i några av konkurrenterna. Här hade en förlängning av modellen suttit fint. Känns en aning som formen fått högre prio än funktionen och kommer säkert att hålla några potentiella köpare borta.

Vilka är då konkurrenterna? Ja, det kan kanske vara lite svårt att ta till sig när man nämner BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLC och nya Volvo XC60, men faktum är att man utmanar detta segment. Med i stort sett samma förarstödsystem och säkerhetsfunktioner, behöver man inte avvara mycket trots ett betydligt lägre pris. De mest troliga konkurrenterna är nog ändå VW Tiguan, Skoda Kodiaq, Seat Ateca, Peugeot 3008, KIA Sorento, Hyundai Santa Fe, Ford Edge, Honda CR-V och Toyota RAV 4. Här är Mazda CX-5 i topp med Skoda Kodiaq.

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig