TEST: Nya BMW 5-serie Touring

Foto: Wolfgang Groeger-Meier

Kombimodellen av 5-serien som BMW kallar Touring, är märkets viktigaste variant på den svenska marknaden. Den senaste generationen kommer att förstärka den positionen.

BMW:s viktigaste modell är 5-serie Touring. Med en femteplats på listan över de mest registrerade bilarna, är detta den modell som de flesta kombiälskande svenskarna väljer. När jag tidigare i år testade sedanmodellen 520d xDrive på hemmaplan, blev jag imponerad av i stort sett allt och den uppfattningen förstärktes på de krokiga vägarna söder om München när vi testade den bakhjulsdrivna modellen.

Underbar väghållning och prestanda.

Känslan att köra kombin jämfört med sedanmodellen, är densamma. Jag kommer därför inte att gå in för mycket på de detaljer ni kan läsa i mitt tidigare test. Det som är väl värt att nämna är att den är extremt tyst och bekväm. Dessutom inbjuder den till aktiv körning när man känner för det.

Kvaliteten på inredningen är i absolut toppklass. Körkänslan lämnar heller inget att önska. Det märks tydligt att BMW har gått ”all-in” för att tillverka en bil som ska överträffa kundernas förväntningar, precis som de överträffade mina i februari och förstärkte känslan i södra Bayern.

Vad är det då som skiljer den nya generationen 5-serie Touring från föregångaren? Exteriört kan de flesta kanske ha en aning svårt att se skillnaderna, men inte för ett tränat öga. Fronten är lägre och ger bilen ett bredare och sportigare utseende än föregångaren.

Luftutsläppet bakom främre hjulhuset påminner om det vi hittar på nya 7-serien. LED-bakljusen har en ny utformning som får bilen att se bredare ut även bak. De dubbla avgasrören bidrar ytterligare till modellens sportiga utseende. Där tar kanske de stora skillnaderna slut, men det är under skalet vi hittar nyheterna.

570 - 1 700 liter

Justerbart ryggstöd

Stuvfack för insynsskydd

Nya 5-serie Touring har vuxit marginellt på bredden och längden, 10 mm respektive 36 mm. Det låter kanske inte så mycket, men det bidrar faktiskt till ett bättre benutrymme bak där två vuxna åker riktigt bekvämt. Baksätet har dessutom plats för tre barnstolar i bredd. 

Bagageutrymmet rymmer 570 liter med baksätet uppfällt och det är betydligt bättre än t.ex. Volvo V90. Dessutom går det att justera bakre ryggstöden för mer lastutrymme utan att fälla dem. Behöver man mer plats så fäller man ryggstöden 40/20/40 och då sväljer det hela 1 700 liter på en nästan helt plan lastyta. En smart lösning är facket under golvet där man kan stuva undan insynsskyddet och lastnätet när man fäller baksätet.

Den nya och lättare chassit, BMW EfficientLightweight, har bidragit till att minska vikten på upp till 100 kg jämfört med föregångaren, vilket resulterar i bl.a. en låg förbrukning. Luftfjädringen bak har automatisk nivåreglering vilket är i princip nödvändigt om man väljer att lasta bilen full, dvs. ca. 720 kg. Dynamic Damper Control, Integral Active Steering och det adaptive M-chassit, går att få med BMW fyrhjulsdrivna modeler (xDrive).

Foto: Wolfgang Groeger-Meier

Motoralternativen som erbjuds är:

530i Touring: 4-cyl 2,0 liter bensinare på 252 hk och 350 Nm. Snittförbrukningen är 5,8 l/100 km och CO2 utsläppet är 133 g/km. 0-100 km/h går på 6,5 sekunder. Priset på denna modell börjar på 470 900 kr.

BMW 540i xDrive Touring: 6-cyl 3,0 liter bensinare på 340 hk och 450 Nm. Snittförbrukningen är 7,3 l/100 km och CO2 utsläppet är 167 g/km. 0-100 km/h går på 5,1 sekunder. Priset börjar på 552 900 kr.

BMW 520d Touring: 4-cyl 2,0 liter diesel på 190 hk och 400 Nm. Snittförbrukningen är 4,5 l/100 km och CO2 utsläppet är 119 g/km, 0-100 km/h går på 8,0 sekunder. Priset börjar på 417 900 kr. Detta var en av testbilarna och just vår modell var i princip fullutrustad vilket gjorde att priset hamnade på runt 600 000 kr.

BMW 530d Touring: 6-cyl 3,0 liter diesel på 265 hk och hela 620 Nm. Snittförbrukningen är 4,7 l/100 km och CO2 utsläppet är 124 g/km. 0-100 km/h tar 5,8 sekunder.Priset börjar på 513 900 kr. Testbilen var fullproppad och hamnade därför på ett par hundra tusen mer.

BMW 530d xDrive Touring: Samma som ovan men med en snittförbrukning på 5,3 l/100 km och ett CO2 utsläpp på 139 g/km, 0-100 km/h är lite snabbare och går på 5,6 sekunder. Priset börjar på 536 900 kr.

Nya BMW 5-serie Touring toppar min lista.

Oavsett vilken modell man väljer, är jag övertygad om att man kommer att imponeras av kvaliteten, komforten och körkänslan. BMW 5-serie Touring är inte störst med sina drygt 4,9 meter, men den är skönast. Visst är Mercedes E-klass kombin en underbar bil och Volvo V90 en snygg bil, men BMW 5-serie Touring vinner på de allra flesta plan.

 

FOTO: Håkan Nilsson

 

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig