TEST: Nya Audi S5 Sportback med sköna drag

Gillar man bilar och inte har ett behov av en kombi för att kanske frakta ett kylskåp någon gång, då är kanske denna skönhet något för dig. Jag är smått imponerad.

I Sverige hittar man flest kombibilar per capita i EU. Vi är tydligen väldigt praktiska lagda och tillhör du den kategorin som köper en bil bara för att den är praktisk, då är kanske inte nya Audi S5 Sportback riktigt vad du behöver…eller? Det här är nämligen en semi-praktisk och oerhört härlig bil, som fokuserar på de som älskar att köra bil och kan satsa på hemleverans av kylskåpet.

Baserad på samma fina plattform som A4 fast med en snygg coupélinje, stor baklucka och 455 liters lastutrymme (1 300 liter om man fäller baksätet), bjuder nya Audi S5 Sportback trots allt på en hel del praktiska detaljer. Interiört är det som alltid snyggt och välordnat. Audi har en riktigt genomtänkt förarmiljö med digitala instrument, lätthanterad infotainmentskärm och logiska kontroller för alla funktioner. Komforten i stolarna är i absolut toppklass och baksätet fungerar alldeles utmärkt för två vuxna av medellängd. Mina 197 cm hade vissa svårigheter att få plats, framförallt på höjden.

Men det är framförallt formen och motorn som imponerar mest. Under den vecka jag hade nöjet att testa nya Audi S5 Sportback, så var det många som kom fram och beundrade bilen. Designen är uttalad sportig och med den härliga blå färgen, de snygga 19” fälgarna, fyra avgasrören aluminiumdetaljerna i fronten och på backspeglarna, stack testbilen ut ytterligare. När man startade den och ljudet spred sig mellan husen, var det inte många som inte skickade lystna blickar.

En 354 hk V6:a med turbo levererar inte bara ett härligt ljud utan även en imponerande prestanda. Med hela 500 Nm vridmoment redan vid 1 370 varv, kommer accelerationen i princip direkt vid tomgång. Givetvis är bilen utrustad med fyrhjulsdrift som standard och med sportdifferentialen (tillval) hjälper den till att optimera kraften till det hjul som har bäst fäste. 0-100 km/h går därför på 4,7 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h.Förbrukning vid blandad körning är 7,3 l/100 km och CO2 169 g/km.

Den 8-stegade automatlådan är en fröjd att använda. Sömlös växling i komfortläget och snabb i sportläget. Tillsammans med de adaptiva stötdämparna är nya Audi S5 Sportback en härlig långfärdsvagn och samtidigt en riktig balanserad bil när man vill köra mer aktivt. Bilen är dessutom fullmatad med diverse smarta förarstödsystem som gör körningen riktigt säker och behaglig. Med hjälp av den adaptiva farthållaren och styrningens filhållningsfunktion, är körning i köer stort sett autonomt. Riktigt bekvämt.

Om man väljer till de suveräna Matrix LED-strålkastarna med 18 individuella lysdioder, så får man ett ljus som förvandlar natt till stort sett dag. Med hjälp av information från kameran i innerbackspegeln, aktiverar LED-styrningsenheten dioderna individuellt och kan också dimma ner dem i 64 steg, beroende på den aktuella situationen. De bländar av mötande trafik men lyser upp alla ytor runt om. De tonar även ner ljuset så man inte bländas högreflekterande trafikskyltar. Jag rekommenderar dig att addera detta om du funderar på en Audi. 

Priset på denna skönhet startar på 628 000 kronor. Testbilen var dock riktigt välutrustad med i stort sett allt man kan tänka sig och hamnar därför på närmare 800 000 kr. En riktigt härlig bil för de pengarna.

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig