Skodas lilla SUV har sett dagens ljus

2017 har varit ett intensivt år för Skoda. Med 6 nya modeller inom spannet av ett halvår, så leder Skoda ”lanseringsligan”. Senast i raden är Skodas nya SUV, Karoq. En blivande hit!

Igår kväll var vi över 350 inbjudna journalister från hela Europa och Kina, på det vackra Artipelag på Värmdö för att för första gången se Skodas nya SUV live. Med tanke på den fantastiska resa som Skoda gjort de senaste åren, var förhoppningarna stora. Och vi blev inte besvikna. Tvärtom. Skoda levererar igen!

Nya Skoda Karoq är en helt ny bil baserad på den senaste flexibla MQB-plattformen. Utrustad med fyrhjulsdrift, avancerade säkerhetssystem och senaste generationens förarassistanssystem, har man inte sparat på något. Skoda Karoq har nya motorer, ny teknik för såväl säkerhet som komfort och trettio så kallade ”Simply Clever”-finesser.

Med en längd på 4,38 m (31,5 cm kortare än Kodiaq och 16 cm längre än Yeti), bredd på 1,84 m och en höjd på 1,60 m, är Skoda Karoq större än en så kallad kompakt SUV. Hjulbasen är nästan 2,64 m vilket ger bilen riktigt bra innerutrymmen och förmodligen även utmärkta köregenskaper. Med fyrhjulsdrift och 19” hjul är markfrigången 18,3 cm. Frigångsvinkeln fram är 19,9 grader och 27,8 grader bak, vilket visar på att bilen är tänkt att kunna användas även i tuff terräng.

Exteriört påminner den om stora Skoda Kodiaq. Samma designspråk men mer kompakt. Självklart är den utrustad med full LED-ljus fram och LED-bakljus, precis som Kodiaq. Den har snygga och rena linjer som gör att bilen ser elegant ut. Interiört har det hänt saker. Här hittar vi Skodas första digitala instrumentering, samma som finns i VW. Ett lyft som jag tror de flesta kommer att gilla. Den 8” stora multimediasystemet Bolero (pekskärm) är standardutrustning. Systemet kan läsa SMS-meddelanden, har en integrerad blåtands-uppkoppling, åtta högtalare och SmartLink+ för spegling av mobiltelefonens innehåll. I Skoda Karoq introduceras även de uppkopplade tjänsterna inom Skoda Connect . Det innebär att bilen automatiskt larmar efter hjälp vid händelse av en olycka, att de kan hanteras via en mobilapp för att se position, status och eventuella varningsmeddelanden samt att man kan få förslag på servicetider när det finns behov.

Komforten i framsätet bådar gott. Nu fick vi ju inte köra bilen men väl provsitta. Även baksätet känns rymligt för min 197 cm, trots de kompakta måtten. Skoda Karoq är även utrustad med den flexibla VarioFlex-inredningen som består av tre separata säten i baksätet som var och en kan justeras och lyftas ut ur bilen, oberoende av varandra. Bagageutrymmet lastar 521 liter med baksätet på plats och nedfällt sväljer den hela 1 630 liter. I kombination med VarioFlex-baksätet kan utrymmet justeras mellan 479 och 588 liter. Plockar man ut baksätena, rymmer den hela 1 810 liter.

Skoda Karoq är utrustad med ett stort antal säkerhets- och förarassistanssystem. Dessa är bl.a. autobromsen Front Assist med fotgängarigenkänning, adaptiv farthållare, döda vinkel-varnare, autobroms vid backning, Emergency Assist som automatiskt stannar bilen vid vägkanten om föraren är oförmögen att själv köra, Lane Assist som håller bilen i rätt fil och vägskyltsigenkänning. Fotgängarigenkänningen som är aktivt i hastigheter mellan 10 och 60 km/h både upptäcker och nödbromsar automatiskt för fotgängare framför bilen.

Karoq kan också utrustas med adaptivt chassi (DCC) som både automatiskt och efter förarens val anpassar hårdheten i stötdämparna i Komfort, Sport och Standard-inställning. Körprofilsväljaren innehåller också Normal, Eco, Sport och Individuellt läge där fyrhjulsdriften, växellådan och styrning anpassas efter inställningen. Med personlig nyckel sparas också förarens personliga inställningar i bilen och ställer automatiskt in bilen efter önskemål när nyckeln används.

Fyrhjulsdrift finns som tillval beroende på motoralternativ. Karoq har också ett effektivt Off-road-läge som reglerar antispinnsystemet, de elektroniska diffspärrarna i kombination med Hill Hold Control och Hill-Descent Control. Som tillval finns också dåligt väg-paket med bland annat underredesskydd för motorn, kablar, bränsle- och bromsledningar.

Nya Karoq kommer med två bensin- och tre dieselmotorer med effekt från 115 till 190 hästkrafter. Samtliga är turboladdade, har direktinsprutning och finns tillgängliga med både sexväxlad manuell och sjuväxlad DSG-låda, med undantag för TDI190 som enbart finns med fyrhjulsdrift och automatlåda. Nya 1.5 TSI med 150 hästkrafter har dessutom automatisk cylinderavstängning som mellan 1 400 och 4 000 varv/minut automatiskt stänger av den andra och tredje cylindern, vilket sparar upp till 0,5 liter per 100 kilometer.

Jag tror att detta blir en succé.

Motoralternativen är:

1.0 TSI – 115 hästkrafter, 175 Nm, 187 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 10,6 sekunder. Bränsleförbrukning blandad körning, 5,2 liter/100 km, 117 gram CO2/km.

1.5 TSI – 150 hästkrafter, 250 Nm, 204 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 8,4 sekunder. Bränsleförbrukning vid blandad körning 5,1 liter/100 km, 119 gram CO2/km.

1.6 TDI – 115 hästkrafter, 250 Nm, 188 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 10,7 sekunder. Bränsleförbrukning vid blandad körning 4,5 liter/100 km, 118 gram CO2/km.

2.0 TDI – 150 hästkrafter, 340 Nm, 207 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 8,9 sekunder. Bränsleförbrukning vid blandad körning 4,4 liter/100 km, 115 gram CO2/km.

2.0 TDI – 190 hästkrafter, 400 Nm, 211 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 7,8 sekunder. Bränsleförbrukning vid blandad körning 5.3 liter /100 km, 138 gram CO2/km.

Skoda Karoq har alla förutsättningar att bli en storsäljare. Försäljningsmålet är satt till 2 800 bilar under 2018. (det är nästan vad Kodiaq sålt på 6 månader) Priset är inte avslöjat, men det finns indikationer på att grundmodellen kan hamna under 200 000 kr. Den svenska försäljningsstarten är vecka 37 och svensk premiär blir vecka 4, 2017. Den som väntar på något gott..

 

FOTO: Skoda & Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig