Skoda Yeti ersätts med Karoq

Att Skodas lilla SUV, Yeti, skulle komma i en ny form i år, det visste vi redan. Att den skulle få ett nytt namn och dela plattform med VW Tiguan, det kom som en nyhet.

Nya Skoda Karoq har fått sitt namn från Alutiiq-folket som lever på Alaskas sydkust och vars språk har gett inspiration till namnet KAROQ. Det kommer från en kombination av KAA’ROQ (som betyder bil) och RUQ (betyder pil) som både finns med i företagets logotyp och "som ska symbolisera dynamiken i varumärket". Karoq för tankarna direkt till succén Kodiaq.

Det handlar om en mindre modell som hämtat de flesta designelementen från storebror och det är inte så dumt. Nya Skoda Karoq delar plattform med VW Tiguan och blir 4 382 millimeter lång (Kodiaq 4 697), 1 841 millimeter bred (Kodiaq 1 882 )och 1 605 millimeter hög (Kodiaq 1 676).

Med förhållandevis lång hjulbas om 2 638 millimeter (Kodiaq 2 791 och Karoq med 4x4 2 630 mm), blir det säkert gott om utrymme i baksätet.

Den lastar 521 liter med baksätet uppfällt (Kodiaq 720 liter) och riktigt skapliga 1 630 liter med det nedfällt (Kodiaq 2 065 liter). Baksätets säten kan också lyftas ut helt och hållet och ger då 1 810 liter. I kombination med det skjutbara VarioFlex-baksätet kan man dessutom välja mellan ett extra generöst benutrymme i baksätet eller maximalt lastutrymme som då varierar mellan 479 och 588 liter.

Nya Skoda Karoq är utrustad med samma förarstödssystem och smarta lösningar som Kodiaq. Det handlar om bland annat parkeringsassistent, Lane Assist, kökörningsassistent, döda vinkel-varnare och autobromsen Front Assist med fotgängarigenkänning. Infotainment-systemet baseras på andra generationens system och är riktigt användarvänliga.

Toppversionerna Columbus och Amundsen har WLAN-hotspot och till Columbus finns en LTE-modul för internetuppkoppling som tillval. De mobila servicetjänsterna i Skoda Connect är LTE-kompatibla och delas in i två kategorier: Infotainment online för information och navigation i realtid, samt CareConnect för både planerad och brådskande service av bilen.

Emergency Call-tjänsten som automatiskt larmar SOS i händelse av en olycka blir standard i Europa 2018, men redan nu har Skoda infört det som standardutrustning på svenska marknaden tillsammans med Skoda Connect

- Den stora nyheten är dock att detta är Skodas första modell som utrustas med digital instrumentering!

Den kommer med fem motoralternativ med effekt från 115 till 190 hästkrafter. Med 1,0-, 1,5-, 1,6- och 2,0-liters cylindervolym är valmöjligheterna stora och samtliga motorer är turboladdade, direktinsprutade och har såväl start/stopp-system som bromskraftregenerering.

Sexväxlad manuell växellåda och sjuväxlad DSG-låda finns till samtliga motorer förutom den mest kraftfulla 190-hästarsdieseln som är standardutrustad med både fyrhjulsdrift och DSG-växellåda. Nya 1,5 TSI-motor har i sin tur avancerad cylinderavstängning för maximal bränsleeffektivitet. Karoq är utrustad med en körprofilsväljare som tillval. Den kan anpassa bilens system och chassi efter humör och underlag.

Dessutom finns ett speciellt Off road-läge för maximal framkomlighet. Nya Skoda Karoq kan dra upp till två ton och det smarta trailer assist-systemet kan underlätta backningen med släpet.

Världspremiären sker i Stockholm 18 maj och då får vi se omaskerade bilder. Svensk lansering i slutet av året.

 

FOTO: Skoda

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig