Årets bil 2014 uppdateras

Peugeot 308, märkets fina modell i klassen där VW Golf, Opel Astra m.fl. härjar, är redo för en uppdatering. Kommer den att få fart på modellen i det konservativa Sverige?

Det är kanske inga revolutionerande åtgärder, ”men varför ändra på ett vinnande koncept”, tänkte säkert Peugeot. Visst är Peugeot 308 en riktigt fin bil som förtjänar betydligt mer uppmärksamhet än den hittills fått i Sverige. Sedan säljstarten i november 2013 har man sålt 11 500 Peugeot 308, en siffra som jag anser är alldeles för låg i förhållande till vad t.ex. VW Golf mäktat med.

308 GT 2016 (GT och GTI hade lejonet i grillen)

Uppdaterad 308 GT. Ser du skillnaden?

Redan när jag testade modellen i september 2013 i trakterna runt fabriken i Sochaux där bilen (och 3008 SUV) tillverkas, ansåg jag att den var en vinnare. Kvaliteten övertygade på i stort sett alla plan. Utrymmet var då störst i klassen, instrumenteringen med mätarna ovanför den lilla sköna ratten var riktigt lättavlästa och körkänslan var i absolut toppklass.

Peugeot 308 var den första modellen som byggdes på PSA:s skalbara plattform, EMP2, som idag bildar grunden till alla nya modeller som kommer från Peugeot och systerbolaget Citroën, däribland nya Peugeot 3008 SUV. Det är en av de mest balanserade plattformar jag testat och bidrar till en väghållning som är i toppklass.

Peugeot 3008

Pekskärmen i Peugeot 3008.

Foto: Håkan Nilsson

Peugeot 3008

Digitala instrumenteringen i Peugeot 3008.

Foto: Håkan Nilsson

Men nu är det alltså dags för en uppdatering och exteriört innefattar den bl.a. en ny motorhuv med ny grill där lejonet sitter mitt i grillen, nya bakljus likt 3008 och ett nytt LED-ljusarrangemang. Interiört så handlar det om en ny pekskärm med 3D-navigation som hämtats från 3008:an. Det man inte pratar om är den nya och läckra digitala instrumenteringen som man hittar i Peugeot 3008. Kanske är det så att man sparar den tillsvidare eller så är det så att den kanske kommer redan nu? Hoppas det.

Uppdateringen innehåller även samma förarhjälpmedel som presenterades i Peugeot 3008 SUV. De innefattar funktioner som t.ex. Active Safety Brake och filhållningsassistent. Eftersom behovet av uppkoppling i bil växer, är Peugeot i-Cockpit givetvis utrustad med Mirror Screen. Systemet är kompatibelt med Mirrorlink, Android Auto och Apple CarPlay.

Uppgradering för att motsvara nya Euro 6.c-utsläppsstandarden

Den nya 8-stegade automatlådan i BlueHDI 180 hk modellen

Den riktigt stora nyheten är en ny BlueHDI diesel på 130 hk och en ny 8-stegad automatlåda från japanska Aisin, som dock bara går att få tillsammans med den sköna BlueHDI 180 hk-motorn. 130 hk PureTech-bensinmotorn har dessutom genomgått en större uppgradering för att motsvara nya Euro 6.c-utsläppsstandarden. I övrigt erbjuder man samma bränslesnåla motoralternativ som tidigare.

 

Peugeot 308 kommer med sex utrustningsnivåer: Access, Active, Allure, GT-line, GT och GTi. För er som inte redan visste det så finns Peugeot 308 både som en femdörrarsversion och en kombi som har ett imponerande lastutrymme på 610 liter med baksätet uppfällt. Kombiversionen av GT-modellen med BlueHDI 180 hk är dessutom en av marknadens mest prisvärda bilar.

Det ska bli intressant att se om det kommer mer nyheter de närmaste månaderna. Vi väntar ju fortfarande på en hybrid som Peugeot verkligen behöver i sin 308 och 3008 vagnpark. Man har sagt att den kommer 2019, men har man råd att vänta så länge med tanke på vad konkurrenterna presenterar nu?

 

FOTO: Peugeot

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig