Är trendbrottet ett tecken?

Efter tre rekordår med ökande nyregistreringar, kom ett bakslag i april med 9,2% färre registreringar än april 2016. Börjar marknaden bli mättad?

Trots denna nedgång i april, så har de fyra första månaderna visat en ökning med 2,6% jämfört med samma period förra året. Men jag har ställt frågan förut och den känns åter aktuell: när kommer nedgången?

”April i år hade tre färre registreringsdagar än april förra året, beroende på att påsken inföll i april i år mot mars förra året. Tre färre registreringsdagar motsvarar cirka 15 procent färre registreringar. Minskningen av bilregistreringarna med 9,2 procent i april ska ses i ljuset av denna kalendereffekt, och visar att april var ytterligare en mycket bra bilmånad”, säger Bertil Moldén, vd BilSweden.

 ”Förutsättningarna för en fortsatt stark bilmarknad i år är goda mot bakgrund av att Sverige är inne i en högkonjunktur, räntorna är låga och arbetsmarknaden är stark med låga varsel”, fortsätter Bertil Moldén.

Bertil Moldén, VD BilSweden

VW Passat GTE

VW Passat GTE toppar supermiljöbil-listan för andra året i rad.

Mitsubishi Outlander PHEV är distanserad tvåa bland supermiljöbilarna.

Nissan Leaf tar tredjeplatsen.

Tesla Model S kammar hem fjärdeplatsen.

Och BMW 330e ligger femma.

Foto: Håkan Nilsson

Supermiljöbilarna (CO2 utsläpp under 50 g/km) har ökat med hela 49% hittills i år, men även den registreringen minskad i april. Andelen supermiljöbilar av den totala registreringen, växte med 0,2% och stod för 3,7%. Även detta en kalendereffekt, enligt Bertil Moldén. Det låter ju betryggande och jag hoppas att han har rätt. Vi vet ändå att det kommer en nedgång förr eller senare och maj statistiken kommer att visa om den börjat redan nu.

Här toppar VW Passat GTE för andra året i rad, med mer än dubbelt så många registrerade bilar än tvåan Mitsubishi Outlander PHEV. Trea är Nissan Leaf följd av Volvo V60 D5 Twin Engine. Tesla har fått fart på sin försäljning och plockar fjärdeplatsen med Model S. Nya BMW:s nya plug-in hybrid, 330e, seglar in på en fin femteplats.

Volvo V90

Volvo S/V90 leder listan. Stark start trots högre pris.

Foto: Håkan Nilsson

Volvo XC60 säljer fortfarande tillräckligt bra för en andra plats.

VW Golf

VW Golf har halkat ner till tredje plats.

Foto: Volkswagen

VW Passat GTE

VW Passat kniper fjärdeplatsen. Tack vare populära GTE?

Foto: Håkan Nilsson

BMW 5-serien är raketen på listan med en femteplats.

Den totala topplistan består, i vanlig ordning, av märken som börjar på V. Trots att Volvo S/V90 är i dyrare i förhållande till föregångaren V70/XC70, så har modellen intagit förstaplatsen på listan. Den utgående XC60 är inte långt efter på andra plats.

Fjolårets raket, VW Golf, får nöja sig med en tredje plats. Volvo S/V60 sjunger också på sista refrängen men tar ändå en plats före VW Passat. I topp-10 är BMW 5-serien den stora vinnaren med en ökning på 63,38% jämfört med samma period förra året. Attraktiva priser är nog svaret på de utgående modellernas framgångar. Vad händer när de är slut?

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig