Varm choklad och heta bilar

Opel Snowcenter

Foto: Håkan Nilsson

Man brukar säga att ”Om Muhammed inte kan komma till berget så får berget komma till Muhammed” och det är precis vad Opel gör i Vemdalsfjällen.

Jag har sagt det förut och det tål att upprepas: Opel är ett av Sveriges mest underskattade bilmärken. Anledningen bygger nog på den tveksamma kvalitet som produkten levererade för en sisådär 10 år sedan, för sedan dess har svenskarna i stor utsträckning hållit sig borta från bilhallarna. En jättetabbe, därför att Opel är idag en riktigt bra bil med en kvalitet som verkligen inte skäms för sig, något som resten av Europa upptäckt sedan länge.

Opel Snowcenter

Populäraste bilen är Insignia Country Tourer.

Foto: Håkan Nilsson

Så vad har Opel gjort för att ändra på dessa mossiga uppfattningar om produkten? I min mening inte speciellt mycket. Hårt styrda av det tyska moderbolagets marknadsstrategier med för oss okända tyska kändisar som frontfigurer, har man kämpat i en närmast hopplös uppförsbacke. Det nödvändiga budskapet om produktens förträfflighet, lyste med sin frånvaro. I alla fall i en form som vi svenskar kunde relatera till.

Men 2011 hände något intressant. Tillsammans med mediebyrån Carat, bestämde man sig för att komma närmare kunderna utanför bilhallarna. Målet var att bygga en relation på ett ödmjukt sätt där bilen inte var i främsta fokus utan istället de mjuka värden som omger hårdvaran och detta skulle göras i en avslappnad miljö. Eftersom Opel producerar utmärkta vinterbilar och svenskarna älskar vintersporter, så föll valet på Vemdalsfjällen med sitt breda utbud för familjer. Opel Snowcenter började ta form.

Opel Snowcenter

Väldigt nära backen.

Foto: Håkan Nilsson

Opel Snowcenter

Populärt bland skidåkarna.

Foto: Håkan Nilsson

Opel Snowcenter

Frågetävling inne i Opel Lounge.

Foto: Håkan Nilsson

Man slöt ett avtal med Skistar och smällde upp tält nära liftarna i Vemdalsskalet. Tre passande Opelmodeller för provkörning ställdes upp i anslutning till tälten och reklamskyltar sattes upp på strategiska platser. Man bjöd på varm choklad i mängder och erbjöd nyfikna skidåkare att få testa bilarna, men man försökte inte sälja produkten, bara skapa relation utan press.

Utfallet blev mycket positivt och året efter byggde man ett litet hus, Opel Lounge, som smälter in i miljön. Chokladen flödade, besökarna myste på renskinnsfällar och testade sina kunskaper i frågetävlingar. En skön och avkopplande paus i skidåkningen, samtidigt som intresset för produkten väcktes. 2014 öppnade man Opel Snowcenter i Björnrike och antalet provkörningar tredubblades.

Opel Snowcenter

Nära 100.000 muggar med varm choklad kommer att gå åt i år.

Foto: Håkan Nilsson

Opel Snowcenter

Varje kväll packas allt in.

Foto: Håkan Nilsson

Opel Snowcenter

Framtida Opel ägare?

Foto: Håkan Nilsson

Nu är man inne på sitt sjätte år och intensiteten runt båda Opel Snowcenter är påtaglig. Här serverar Malin, Linn, Sahra, Johan, Erik & Rasmus varm choklad till trötta och frusna skidåkare som vilar ut på stora kuddar och vid bord som man ställer ut och plockar in varje dag. Man svarar på frågor och visar bilarna för intresserade gäster. Man kan även låna pulkor om man tröttnar på att åka skidor. Ödmjukheten genomsyrar hela aktiviteten. Här säljer man inte en produkt utan en upplevelse.

Opel Snowcenter

Låna skor så värmer man pjäxorna.

Foto: Håkan Nilsson

Opel Snowcenter

Utvärdering av alla provkörningar.

Foto: Håkan Nilsson

Opel Snowcenter

Det blir många liter choklad som Malin och hennes kollegor fixar.

Foto: Håkan Nilsson

Den här säsongen, som sträcker sig från 21 dec till slutet av vecka 14, kommer man att servera närmare 100.000 koppar med riktigt god choklad och som tillagas lite fältmässigt. Drygt 2.500 provkörningar kommer att genomföras, där man skänker 100 kr/provkörning till Världens Barn. En trevlig detalj är att man lånar ut skor till de som vill testa bilarna, samtidigt som man värmer deras pjäxor. Omtänksamt. Alla provkörningar följs upp med en utvärdering och ett vänligt telefonsamtal en vecka senare.

Opel Snowcenter

Opels marknadschef Pia Brunn på platsen som hon var med och starta upp 2011.

Foto: Håkan Nilsson

”Som underdog märke flörtar vi med de som inte har Opel på sin shoppinglista”, säger Opels nya marknadschef Pia Brunn. Hon har en god förståelse för vad en gäst behöver, för här är besökarna gäster och inte kunder. Hon var tidigare kommunikationschef och ansvarig för uppstarten av Opel Snowcenter 2011. ”Vi bygger upplevelser med produkten”, fortsätter Pia. Överallt runt omkring backarna ser man Opel reklam, inte påtryckande utan balanserat.

Opel Snowcenter

Opel Giant Slalom är riktigt populärt.

Foto: Håkan Nilsson

Opel Snowcenter

Glada vinnare berättar gärna för vänner.

Foto: Håkan Nilsson

Sedan några år arrangerar man aktiviteter som Opel Giant Slalom i Björnrike på nyårsafton och som lockar hundratals åkare i flera klasser. Man sponsrar även en stor slalomtävling i Vemdalen och vecka 14 avslutar man med Opel Ski Week. Lokala samarbeten där bl.a. Skistar, Cloetta och Telenor kör Opel, ökar också närvaron. Här ser vi även några av Opels transportbilar. Man kan nog säga att Opel genomsyrar Vemdalsfjällen på ett tydligare sätt än t.ex. Volvo i Sälen och Audi i Åre.

Opel Snowcenter

De många avtalen ger Opel "go o glad" exponering.

Foto: Håkan Nilsson

Opel Snowcenter

Skidor transporteras med Opel...

Foto: Håkan Nilsson

Opel Snowcenter

...liksom andra varor.

Foto: Håkan Nilsson

Jag pratade med några gäster som bara stannade till för en kopp choklad och ett par som testade Opels modeller på plats. Omdömet var uteslutande positivt, både vad gäller aktiviteten och bilarna. De hade upptäckt något som de inte tidigare kände till och de var överraskade. En undersökning som Rubin Research gjorde efter förra säsongen visar att Opel Snowcenter är en succé. 88% kände till aktiviteten, 41% besökte den och 6% av samtliga respondenter provkörde en Opel på Opel Snowcenter.

Opel Snowcenter

Bara glada miner efter provkörningar.

Foto: Håkan Nilsson

Opel Snowcenter

Erik går igenom funktioner.

Foto: Håkan Nilsson

Opel Snowcenter

Anna älskade Astra kombin.

Foto: Håkan Nilsson

Nu gäller det bara att ta detta till andra ställen än skidbackarna. Vad sägs om Gotland och Öland på sommaren? Eller Marstrand och Smögen? Möjligheterna är många och metoden är helt rätt.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig