Toyota C-HR - en djärv crossover

Toyotas senaste modeller räds inte för att sticka ut och lämnar få oberörda. Under det djärva formspråket hittar vi en hel del ny teknik.

Helgen den 28–29 januari premiärvisas nya Toyota C-HR hos de svenska återförsäljarna. Modellen vänder sig till en yngre målgrupp och finns givetvis med både hybriddrift och 1,2-liters bensinmotor.

Toyota C-HR bygger på den nya plattformen TNGA (Toyota New Global Architecture) som man också hittar i nya Prius. Det är en så kallad crossover som kombinerar egenskaperna hos en vanlig bil med flexibiliteten hos en kompakt-suv (C-HR står för Coupé-High Rider). C-HR representerar en delvis ny inriktning för Toyota, med ett djärvare formspråk och ett större fokus på körupplevelsen.

C-HR kommer att finnas både som framhjulsdriven fullhybrid och en fyrhjulsdriven bensinmotor med turbo på 1,2-liter. CO2-utsläppet från fullhybridsversionen är endast 86 gram/km och bränsleförbrukningen vid blandad körning uppges vara från 3,8 liter/100 km.

Toyota har lagt ner mycket jobb på att erbjuda en hög säkerhetsnivå i C-HR. Oberoende av utrustningsnivå så är bilen standardutrustad med Toyota Safety Sense-systemet som innehåller aktivt krockskyddssystem, autobroms med fotgängardetektion, körfilsvarning och backkamera. Som tillval finns även döda vinkeln-varnare och varningssystem för korsande trafik bakom bilen när man backar ut från en parkeringsplats.

Redan i grundutförandet Active är C-HR utrustad med automatiskt helljus, vindruta med uppvärmd nederdel, aktiv farthållare och Toyota Touch 2 multimediasystem med 8” bildskärm, bluetooth och backkamera. I de högre utrustningsnivåerna hittar man också t ex nyckelfritt lås- och tändsystem, eluppvärmd ratt och mörktonade rutor bak.

Det svenska priset för C-HR är från 244 900 kronor i Active-utförande. Utrustningsnivåerna Style och Executive kostar 268 000 respektive 269 000 kronor. Det är ingen prisskillnad mellan hybrid- och bensinversionerna. Hybridversionen förväntas representera 80 procent av försäljningen i Sverige.

På frågan om formgivningen är för djärv för oss något konservativa svenskar, är mitt svar: Den för tankarna till Nissan Juke, så jag vet faktiskt inte.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig