Test: VW Passat GTE – bästsäljaren

VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

Rekordåret 2016 var ett lyft för Volkswagen. Det var inte bara VW Golf som tog en hedrande förstaplats i statistiken, även VW Passat GTE gick segrande ur laddhybrid striden.

Redan för drygt två år sedan, då jag testade den senaste generationen Passat på Sardinien, aviserade VW att man hade för avsikt att introducera en laddhybrid för att möta den allt växande efterfrågan, framförallt från tjänstebilssektorn.

VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

Resultatet för 2016 landade på hela 3 804 bilar, nästan 2 000 mer än tvåan, Mitsubishi Outlander PHEV och betydligt mer än de 2 000 man hade kalkylerat för. Ordet succé känns inte fel i sammanhanget. Men ärligt talat så hade Passat GTE redan från början, alla förutsättningar att nå dessa siffror, trots de prekära avslöjanden om Volkswagens utsläppsfusk som dök upp 2015. Men det gällde de äldre dieselmotorerna och vi svenskar verkade inte bry oss lika mycket som jänkarna. Grundmodellen av Passat sålde bättre än någonsin och åt snabbt upp Volvos försprång i registreringsstatistiken.

VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

Till skillnad mot de flesta laddhybriderna, är Passat GTE framhjulsdriven. Elmotorn på 115 hk, sitter mellan motorn och växellådan för att spara vikt och reducera produktionskostnaderna. Batteripaketet på 9,9 kWh, sitter framför bakaxeln. Den placeringen innebär att bagageutrymmet på 483 liter med baksätet uppfällt och 1 613 liter nedfällt, är relativt intakt. Tillsammans med den pigga 1,4-liters TSi bensinmotorn på 156 hk, utvecklar Passat GTE sammanlagt 218 hk och 400 nm vridmoment! Det här är alltså en riktigt kul bil att köra, med en härlig väghållning och komfort av högsta klass.

VW Passat GTE

Laddkablar under golvet.

VW Passat GTE

Laddluckan i grillen.

VW Passat GTE

Enkel hantering.

Elmotorns räckvidd är på pappret 5 mil, men som vanligt är detta en teoretisk siffra. Jag lyckades klämma ur 3,7 mil, fast då handlar det om verklig eco-körning. Det är ändå helt okej eftersom jag körde en del motorväg också. Det går faktiskt att köra 130 km/h på endast el, men då kommer man inte långt. Den sammanlagda teoretiska räckvidden är 110 mil och det är inte illa. Accelerationen 0-100 km/h går på 7,6 sekunder och toppfarten är 225 km/h. Förbrukningen enligt NEDC-cykeln (teoretisk beräkning för hybrider) är 1,6 l/100 km. Det lyckades jag aldrig uppnå. Däremot hamnade jag på fullt acceptabla 3,7 l/100 km.

VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

Komforten i Passat GTE är som övriga Passat: toppklass. Bekväma stolar med ett flertal inställningar för de flesta kroppar. Instrumenteringen i testbilen var digital och är ett tillval på 5 300 kr och något jag starkt rekommenderar. Den 8” stora pekskärmen (också tillval/std 6,5”) innehåller all information man behöver. Här hittar man bl.a. Apple Car Play, Android Auto och Mirror Link. En tydlig navigation som också visas i de digitala instrumenten. Här finns också kontroller för ljudsystemet, telefon och kanske det bästa av allt: information om batteriförbrukning och uppladdning under körning. Allt är tydligt och lättarbetat.

VW Passat GTE

Kraftöverföringen...

VW Passat GTE

...visas i olika...

VW Passat GTE

...fönster.

Passat GTE är en tyst bil, vilket gör långkörningar riktigt bekväma. Övergången mellan el- och bensinmotor sker i det närmaste helt sömlöst och den 6-växlade DSG lådan är en njutning jämfört med tidigare DSG lådor. I tillägg till det vanliga ”drive läget” så har den även ett ”broms läge” som hjälper till att motorbromsa och samtidigt ladda batteriet under färd. Att ladda fullt i ett vanligt jordat eluttag tar ca. 4 timmar. Det fungerar utmärkt för de som har tillgång till eluttag på jobbet och hemma. Bor man dessutom inte mer än 3-4 mil från arbetsplatsen, behöver man inte alls använda bensinmotorn. Vill man ladda på halva tiden så installerar man en Volkswagen E-box hemma.

VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

Grundutrustningen i Passat GTE är densamma som i den välutrustade GT-modellen. Det man dock saknar är eluppvärmd ratt, eluppvärmd vindruta och eluppvärmda baksäten. Anledningen är att de drar effekt från batteriet och man prioriterar räckvidden istället. Något man inte sparat in på är säkerheten. Här hittar vi det mesta man kan tänka sig inom kategorin förarstödsystem som t.ex. LED-strålkastare, trötthetsvarnare, multikollisionsbroms, Front Assist med autobroms. För en extra slant kan man lägga till bl.a. parkeringsassist och Trailer Assist.

Priset på en grundutrustad Passat GTE sportscombi är 427 900 kr före supermiljöbilspremien på 20 000 kr (tidigare 40 000 kr). Precis som med de flesta tyska bilarna så kan man plocka på en hel del extrautrustning, vilket man gjort med pressbilen. Här hittar vi parkeringsassist, Trailer Assist, panoramaglastak, Dynaudio soundsystem med 10 högtalare, 18” fälgar mm. Priset på testbilen hamnar därför på närmare 500 000 kr. Jämfört med en vanlig Passat GT så är det rätt mycket pengar, men vad gör man inte för miljön och reducerade förmånsvärden.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig