Skoda Octavia i rampljuset

Nya Skoda Octavia är en av de bilar som är snyggare i verkligheten än på bild. Det gäller framförallt den kritiserade designen av framljusen. 

Vi har redan sett bilder på nya Skoda Octavia och fått alla specifikationer, men det hindrade inte Skoda från att bjuda in ett antal journalister från Europa för att delta i den officiella presentationen i Wien. Därför kändes det en smula överambitiöst att bilarna var övertäckta när vi kom in i Museum of Fine Arts lokaler. 

Helt klart är att Skoda har höga ambitioner med sina produkter. Vi såg det redan 2015 när man lanserade Superb, där kvaliteten och tekniken var i toppklass. I höstas fick vi bekanta oss med Skodas nya SUV, Kodiaq, som är en av de bästa jag någonsin testat. Och nu var så dags igen. Skodas storsäljare Octavia har genomgått en kraftig uppdatering som kanske inte märks så tydligt på utsidan, förutom "vattendelaren" i fronten, LED-ljus arrangemanget. 

Här ska tilläggas att fronten ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild. Den nya grillen ger bilen ett kraftfullt utseende och de nya LED-ljusen är faktiskt riktigt läckra. Det är framförallt interiört vi hittar de stora nyheterna. Ny design på instrumentpanelen med drag från storebror Superb, stor och snygg pekskärm som innehåller ett av marknadens bästa infotainmentsystem med  t.ex. Car Connect som är ett automatiskt larm vid händelse av olycka. Massor med uppkopplade tjänster ingår också.

Innerutrymmet är i klass med VW Passat med ett bagageutrymme som sväljer hela 610 liter med baksätet uppfällt och 1 740 liter när man fäller ryggstöden (40/20/40). 

Nya utrustningar är Area View Camera som håller koll på allt runt bilen (tillval), Trailer Assist för att göra backande med släp lättare (tillval), Rear Traffic Alert som håller koll åt sidorna när du backar ut från en parkering, autobroms med fotgängarigenkänning etc. Jag kommer att berätta mer om bilen när vi testat den om en månad. Man kan lugnt säga att Skoda Octavia har tagit ett stort steg framåt och bör hamna högt på inköpslistorna framgent.

Priserna för kombimodellen startar på 203 300 kr, vilket i sammanhanget är ett riktigt attraktivt pris. Priserna för samtliga modeller var inte ännu inte klara. 

Motoralternativen är följande:

Bensin

1,0 TSi 115 hk 

1,4 TSi 150 hk

1,8 TSi 180 hk

Diesel

1,6 TDi 115 hk

2,0 TDi 150 hk

2,0 TDi 184 hk

Tillsvidare så kan du läsa vad jag skrivit tidigare och titta på filmen från lanseringen i Wien. 

Alla bilder: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig