Opel Insignia får helt ny fyrhjulsdrift

Insignia 4x4

Foto: Adam Opel AG

Nya Opel Insignia kommer inte bara med ett snyggt utseende utan även en state-of-the-art fyrhjulsdrift. Detta ska bidra till köregenskaper i absolut toppklass.

Opel sparar verkligen inte på krutet när man lanserar helt nya Opel Insignia i mars. Helt klart är att man har siktat in sig på de etablerade premiumbilarna i mellanbilsegmentet. Man vill erbjuda en känsla som inte ska falla kort om någon utan istället kunna locka de som fokuserar på optimal körkänsla.

Insignia 4x4

Foto: Adam Opel AG

Insignia 4x4

Foto: Adam Opel AG

Insignia 4x4

Foto: Adam Opel AG

“Den nya generationen Opel Insignia kommer att bli en ny måttstock för bilar I mellanklassen.” säger William F. Bertagni, VD Vehicle Engineering Europe. “Torque vectoring representerar ett state-of-the-art hur man överför kraften till vägen. Nya Insignia med torque vectoring fyrhjulsdrift, matchar de allra bästa inom industrin när det handlar om körglädje.”

Insignia 4x4

Foto: Adam Opel AG

Insignia 4x4

Foto: Adam Opel AG

Insignia 4x4

Foto: Adam Opel AG

Fyrhjulsdriften i nya Opel Insignia är en helt ny konstruktion som kallas för Twinster. Det handlar om att bakaxeln styrs elektroniskt via två lamellkopplingar istället för via en differentialväxel, som annars är vanligt. Torque vectoring-systemet ser till att distribuera rätt kraft till varje individuellt hjul beroende på underlag, gaspådrag och rattvinkel.

I kurvor så kommer kraften att distribueras till det yttre bakhjulet och skapa en rotation av den vertikala axeln, s.k. yaw damping. Föraren kan välja hur mycket kraft som ska distribueras genom de olika körprogram som t.ex. Tour och Sport. Detta bidrar till att ge nya Opel Insignia vägegenskaper i absolut toppklass.

Insignia 4x4

Foto: Adam Opel AG

Det ska bli riktigt spännande att testa detta i praktiken. Jag återkommer med en djupare analys av bilens funktioner efter presskörningen. 

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig