Ljuger försäljningsrekordet 2016?

Ni har säkert läst att 2016 blev ett nytt rekord för svensk bilregistrering. Men är det verkligen hela sanningen?

Att ha gått från 303.948 registrerade personbilar 2014, mäktiga 345.108 under 2015 och nu alla tiders rekord med 372.296 registreringar under 2016, föranleder mig att undra över ett par saker: Har vi inte snart slagit i taket för vad vår förhållandevis lilla marknad kan mäkta med och om de fina siffrorna egentligen speglar generalagenternas jakt på marknadsandelar för att nå deras högt uppsatta mål och inte verkligheten?

När branschorganisationen BilSweden tidigt på årets andra dag, bjöd in till sin årliga presentation av tidigare års resultat och prognoser för det kommande året, så kunde jag inte låta bli att fundera på vad de verkliga försäljningssiffrorna var. Efter att själv ha jobbat i branschen under närmare 30 år, så har jag god insikt i hur statistiken påverkas och vet att verkligheten ser något annorlunda ut. Det är nämligen så att registrering inte alltid är inte detsamma som försäljning till kund.

Bertil Moldén BilSweden

Bertil Moldén, VD BilSweden presenterar resultatet 2016.

Foto: Håkan Nilsson

Bilregistreringar 2016

Ljuger statistiken? December stämmer inte med verkligheten om man ska tro handlarna.

Foto: BilSweden

Många tillverkare förregistrerar bilar i slutet av året för att nå de höga mål man satt upp. Man vill helt enkelt öka sina marknadsandelar och därmed ta del av de volymbonusar som fungerat som en morot. Faktum är att de verkliga försäljningssiffrorna historiskt har legat runt 10-15% lägre (för vissa enskilda märken är skillnaden ännu större) och jag tror inte att 2016 är något undantag.

Ett tecken på att det kan förhålla sig på det sättet, är att de flesta handlare jag talade med i december klagade på ”dålig fart i hallen” trots att registreringsstatiken visar på motsatsen. Om man nu åker runt till återförsäljare i landet, så hittar vi säkert ett relativt stort antal bilar som var registrerade i december men som har noll kilometer på mätaren. Detta är bilar som är kopplade till omfattande registreringsstöd från generalagenterna.

När jag igår besökte några handlare, så var det ingen som ville prata om detta, mycket på grund av att ingen tycker detta är en bra metod. De ser hellre att man får bidraget i förskott för att kunna skapa bättre erbjudanden under året och slippa stressen i slutet av året. Men nu är det inte så. Istället behöver många handlare ”ställa på” osålda bilar för att nå volymmålen och därmed den så viktiga bonusen.

Står inte bilarna hos handlarna så finns de lagrade hos generalagenterna, på inhyrda temporära och inhägnade marker som t.ex. Halmstad flygplats där jag var veckan före jul. Ett stort antal bilar står uppställda och väntar på att skeppas ut till de handlare som tagit sig an dessa.  Eftersom bilarna står och ”tickar” garantitider så utfaller ofta ytterligare stöd för att snabbt få ut dem till kund.

Det innebär alltså att januari och februari är två riktigt bra månader om man vill fynda bland nya bilar.

Att alltså rekordet bygger på en sifferjakt där marknadsandelar är i fokus, det talar man inte om eftersom det är ett känsligt ämne. Man talar hellre om försäljningsrekord och visst är det är nog trots allt försäljningsrekord för de flesta märken 2016.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig