TEST: Uppdaterad VW Golf ger mersmak

För första gången uppdaterar VW sin bästsäljande modell mitt i en version och uppdateringen består i betydligt mer än kosmetika.

Många av oss inbjudna motorjournalister funderade om det verkligen var värt att flyga hela vägen till Mallorca för att titta på en bil som fått nya lysen och ett nytt infotainmentsystem? Väl ombord på planet fick vi reda på en hel del intressanta detaljer som vi inte tidigare visste. Det här handlar om en mer omfattande uppgradering med nya motor- och utrustningsalternativ.

Sveriges bäst säljande bil har tagit ett steg närmare perfektion och man kan inte annat än imponeras. Många vill utmana klassledaren och modellen som givit namnet till det segment som VW Golf representerar, men ingen har riktigt kunnat ta topplatsen och nu har avståndet ökat igen.

Vad är det då som VW har gjort som gör det värt att sticka iväg tre dagar till ett vårlikt semesterparadis? Jag fokuserade på två varianter som förmodligen kommer att bli volymmodellerna i Sverige; nya bensinaren 1,5 TSI Evo och den ”gamla” beprövade dieseln, 2,0 TDI. Utrustade nya och snygga LED-strålkastare ersätter alla Xenon-strålkastare, nya LED-bakljus som går att få med flytande blinkers i toppvarianterna och ett nytt infotainmentsystem likt det man hittar i bl.a. VW Passat, så märker man omedelbart ett lyft i jämförelse med innevarande variant. Men det var tekniken under huven som lockade mest.

Den nya 1,5 TSI Evo på 150 hk. Snabb, smidig och snål.

I motsats till de senaste årens motorutveckling, där de flesta tillverkare fokuserat på ”downsizing” av sina motorer, har VW istället valt att höja cylindervolymerna under det närmaste året. Anledningen är att en ökad cylindervolym ger lägre varvtal och därmed lägre förbrukning och utsläpp, något som jag själv länge hävdat. Mindre motorer behöver inte vara snålare än stora motorer, så länge man inte försöker slå accelerationsrekord.

Den nya turboladdade fyrcylindriga motorn, 1,5 TSI Evo, är en pigg rackare på 150 hk och ett vridmoment på 250 Nm redan vid 1 500 varv. Den är utrustad med en aktiv cylinderavstängning (ACT) i kombination med en ny och effektivare common rail-insprutning vars syfte är att minska bränsleförbrukningen. Med den 6-växlade manuella lådan så är snittförbrukningen nere på 5,0 /100 km (med den 7-stegade DSG lådan är den 4,9 l/100 km) och CO2 värdet är 114 g/km (112 g/km med DSG). Förutom att motorn är riktigt kvick (0-100 km/h på 8,3 sek) så känns den otroligt smidig på alla varv.

I tillägg till 150 hk varianten, så kommer det senare en 1,5 TSI Blue Motion Evo på 130 hk. Den kommer att vara först i världen med en utökad frirullningsfunktion som stänger av motorn helt när man tar bort foten från gaspedalen. En sån funktion har tidigare bara funnits i hybrider eftersom både styr- och bromsservon behöver energi när motorn är avstängd. Förbrukningsbesparingen uppges bli ca. 0,4 l/100 km. Tillsammans med den aktiva cylinderavstängning och common rail-insprutningen, reducerar man förbrukningen med ca. 1,0 l/100 km. Nu är vi nere i förbrukningssiffror man normalt hittar hos dieslar. Inte illa!

2,0 TDI på 150 hk, är samma som vi hittar i dagens modeller. Det är en bottenstark motor som levererar 340 Nm vridmoment mellan 1 750-3 000 varv. Den har en jämn och balanserad känsla men når inte upp till 1,5 TSI standard. Snittförbrukningen ligger på 4,3 l /100 km, alltså marginellt lägre än bensinaren. Ändå kommer detta att bli många köpares val trots att dieselmarknaden fortsätter att falla. Jag rekommenderar de som avser att behålla sin bil längre än tre år, att välja bensinvarianten istället. Med tanke på de restriktioner som införs i bl.a. Paris, Madrid, London och Oslo, kommer andrahandsvärdet på diesel förmodligen att sjunka framgent.

Komfortmässigt så är VW Golf klassledare. Tyst (uppmätt 65dB vid 100 km/h) och komfortabel vid långkörning samt följsam och balanserad vid mer aktiv körning. Sköna stolar bidrar till ett gott stöd i alla riktningar. Mycket bra justeringsmöjligheter för en optimal förarposition oavsett kroppsbyggnad. Tydliga instrument som numera går att få digitala, likt storebror Passat och helt i tiden med vad man kan förvänta sig av en modern bil. Baksätet erbjuder en god komfort för två vuxna, men man ska betänka att detta fortfarande är en relativt liten bil och inte något man kanske väljer om man är en familj med tonårsbarn.

Nya Golf har också utökat säkerhetsutrustningen jämfört med innevarande modell. Här hittar vi nu något man valt att kalla City Emergency Brake, dvs fotgängarigenkänning, Traffic Jam Assist (med hjälp av adaptiva farthållaren så håller den avståndet till framförvarande fordon, bromsar och accelererar vid behov) och Trailer Assist som på Passat (man styr enligt displayen i instrumenten med hjälp av kontrollen för backspegeln). Alla dess detaljer medverkar till att föra Golf närmare sina större släktingar.

Infotainmentsystemet...

...innehåller mängder av...

...funktioner, som t.ex. Drive Select.

Jag tog tidigare upp det nya infotainmentsystemet i toppvarianterna som är vassare än det man hittar i Passat. VW har valt att kalla det för ”Discover Pro”. Det innehåller alla uppkopplingar till Apple och Android smartphones. Skärmen går också att konfigurera individuellt, precis som med smartphone. Allt detta hittar man på en 9,2” pekskärm som är riktigt lätthanterlig. Nytt är också geststyrningen, den första bilen utanför premium som erbjuder detta. Genom att snurra fingret/handen framför skärmen, kan man reglera ljudet utan att använda knappar.

Vill man inte satsa extra på alla dessa funktioner, så finns det en 8” skärm (Discover Media) som innehåller Online specialmålsökning, Destinationsimport, Bränsleinfo som talar om var man kan hitta bränsle och vad det kostar, Parkeringsinfo som anvisar plats och berättar om tillgänglighet, väderinfo mm. Givetvis ingår allt detta i Discover Pro.

Nya Golf finns ju givetvis som kombi för ett tillägg på 7 500 kr.

Dynamiska köregenskaper.

Bekväm på alla underlag.

Ingångspriset för 1,5 TSI är låga 241 500 kr. Vill man ha den 7-stegade DSG-lådan, så får man lägga till 14 500 kr. Föredrar man kombimodellen, så kan den bli din för en extra 7 500 kr. För 2,0 TDI varianten betalar man 255 600 kr. Övriga varianter hittar du på Volkswagens egen hemsida. På det hela taget är nya VW Golf en riktigt härlig bil för rätt pengar. VW har definitivt hittat ett vinnande koncept som kommer att hålla dem kvar i toppen under en överskådlig framtid.

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig