TEST: Seat Cupra - den kryddiga lillbrorsan

Att Volkswagenkoncernens spanska lillebror har specialiserat sig på att göra sportigare och snabbare bilar än storebror, det visste jag från tidigare tester. Nya Cupra med ökad effekt och fyrhjulsdrift underströk detta med all tydlighet.

När jag fick inbjudan att flyga till Barcelona för att köra nya 300 hk starka och fyrhjulsdrivna Cupra på bana, var jag inte sen att tacka ja. För snart två år sedan testade jag samma modell med 20 hk mindre under huven och framhjulsdrift på samma bana. Redan då imponerade bilen stort på mig och det skulle visa sig att den modellen slog rekord för kombibilar på den legendariska Nordschleife på Nürburgring. Det var den snabbaste och bäst balanserade bilen i klassen.

Nu har alltså effekten ökat till 300 hk och man har adderat drivning även på bakhjulen, vilket gör att man får ett ännu bättre grepp vid acceleration och kurvtagning. Accelerationen 0-100 km/h går på 4,9 sek och kraften genom hela registret är smått imponerande. Den fina DSG6 automatlådan av dubbelkopplingstyp, samarbetar med motorns 380 nm vridmoment mellan 1 800 - 5 500 varv, vilket gör att man inte tappar momentum när lådan växlar. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Och medelförbrukningen med DSG6 och fyrhjulsdrift är 7,2 l/100 km. Det är inte illa för en prestandabil av det här slaget.

Väghållning som imponerar

Väghållningen är i absolut toppklass. Jag tvekade inte att pressa bilen till yttersta gränser på smala och kurviga vägar eller på den fina och utmanande Castellioli-banan några mil från Barcelona. Men nya Seat Cupra är inte bara sportig och snabb, den är även riktigt bekväm när man inte är på lekhumör. Det finns tre olika förprogrammerad körprogram att välja på och ett som man själv kunde programmera.

Full LED-framljus

Orange is the new black...

I Comfort-läget så kändes bilen riktigt mjuk och bekväm, precis så man vill ha det när man åker långt och framförallt på våra dåliga svenska vägar. Vill man ha lite snabbare nedväxlingar och en aning styvare fjädring, då väljer man Sport-läget. Men vill man verkligen leka så väljer man Cupra-läget och då snackar vi snabb bil! Vid gaspådrag så ryter den, ackompanjerad av härliga avgaspuffar vid växling. Detta var bilens inställning när jag tog den runt Castellioli-banan. Mums!

300 hk på bana

Men vad är det då som gör att den här bilen platsar i tjänstebilsegmentet? Först och främst så är det komforten. Baserad på samma plattform som storebror VW Golf, är det en rymlig bil i mellanbilsklassen. Faktiskt rymligare än Volvo V60 och med ett större bagageutrymme än Volvo V90. Här trycker man in hela 587 liter med ryggstöden uppfällda och imponerande 1 470 liter med dem nedfällda.

Säteskomforten fram är riktigt bra. Sportstolarna ger ett utmärkt stöd i alla ledder och för i princip alla kroppsstorlekar. Själv är jag 197 cm och hade inga som helst problem att hitta en riktigt skön körställning. Baksätet är även det riktigt bekvämt för två vuxna, så länge man inte sitter bakom mig.

Utrustningslistan innehåller det mesta man kan önska sig av en modern bil. Förutom 8” infotainmentskärmen av touch-screen modell och som innehåller bl.a. navigation, backkamera och ett utmärkt mediasystem som innehåller Mirror Link, Apple CarPlay och Android Auto, så är bilen utrustad med ett antal förarstödsystem. Här hittar vi t.ex. Lane Assist, Front Assist med Pedestrian Detection och Traffic Sign Recognition. LED-strålkastare är också standard. Givetvis har Seat Cupra fem stjärnor i EuroNCAP.

Lite mer om bilen

Efter alla dessa positiva omdömen, kommer kanske det allra bästa; priset! Väljer man instegsmodellen som är en femdörrars halvkombi med framhjulsdrift, så får man betala 299 900 kr. Väljer man kombin med DSG6 och fyrhjulsdrift, så hamnar priset på 338 400 kr och det är riktigt bra. Man klarar 7,5 basbelopp och får en riktigt kul och bekväm bil. Kanske dags att fråga dig själv om du vill ha lite kul för pengarna eller om du bara ska transportera dig själv? Jag vet vad jag skulle svara.

I år tänker Seat...

...visa konkurrenterna...

...den här läckra vyn.

FILM & FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig