TEST: Nya Audi Q5 sätter en ny standard

Mellan SUV klassen växer i popularitet hos svenska bilköpare, men ingen förenar personbilens bekvämlighet med terrängbilens flexibilitet lika bra som nya Audi Q5.

I november var en handfull journalister i Mexico och testade nya Q5 i varm och skön miljö. Det genomgående intrycket var då mycket positivt, på gränsen till en helgonförklaring. Men det var i över 30 graders värme, något som är rätt sällsynt på våra breddgrader…än så länge. Frågan var ändå hur den kommer att stå sig i vårt svenska vinterklimat, med isiga och snöiga vägar och i svensk terräng, om man nu nödvändigtvis inte nöjer sig med vanliga vägar?

Republiken Jämtlands världsberömda skidort Åre, brukar för det mesta kunna erbjuda rätt förutsättningar för ett vintertest i januari. I år var det ett undantag. Regn och rekordvärme hade ätit upp nästan all snö, men lämnat väldigt isiga vägar istället. Ett riktigt tufft test låg framför mig.

Redan efter några kilometer från Sveriges vackraste flygplats (Frösön) så var jag övertygad om att detta är den nya måttstocken för premiumklass SUV. På isiga och spåriga vägar, flöt bilen fram på ett tryggt och makalöst bekvämt sätt, mycket tack vare den härliga luftfjädringen. Nu är den ett tillval på nya Q5, men ett sådant som man absolut ska satsa på om man inte gillar att känna den allra minsta ojämnheten i vägen. Det kostar dock 20 000 kr, men väl värt det. Tro mig!

På svenska vintervägar är alltså nya Audi Q5 en underbar bil att köra. Precis som Audi A4 så är det en riktigt tyst bil. På skrovlig och isig asfalt, med dubbade 245/45 R 20 vinterhjul, uppmätte jag låga 65 dB vid 100 km/h. Imponerande! Den delen av testet klarar nya Q5 med bravur. Men hur är det med terrängegenskaperna då? De skulle verkligen få sättas på prov i en bana som bjöd på det mesta utom en djup vattengrav.

Nya Audi Q5 är utrustad med justerbar nivåreglering, Audi Drive Select. Från sin lägsta nivå, Dynamic-läget, till Offroad-läget, skiljer det 6 cm och från modellen med vanlig stålfjädring skiljer det ytterligare 2,2 cm. Det låter kanske inte så mycket, men det avgör om du ska ta dig fram i terrängen eller inte. I filmerna längst ned så kan du se hur lätt nya Q5 med luftfjädring tar sig fram över stockar och stenar, genom snö och is.

Vad skiljer sig då nya Q5 från föregångaren? Först och främst handlar det om bottenplattan som är densamma som i A4. Det får Q5 att kännas som en högre A4 på landsväg, vilket är ett riktigt gott betyg. Trots att nya Q5 vuxit på alla leder, är den 90 kg lättare vilket bidrar till att minska bränsleförbrukningen. Dessutom kommer den fyrcylindriga varianten med det nya quattro-systemet Ultra som till skillnad mot det ”gamla” permanenta fyrhjulsdriften, kan koppla bort drivningen på bakhjulen för att spara bränsle och elektriskt via bakre differentialen, föra tillbaka 60% kraft vid behov. En riktigt smart lösning skulle det visa sig i terrängen och på de isiga vägarna. (Se filmerna längst ned)

Interiört så påminner Q5 starkt om A4, vilket jag tycker är marknadens kanske bästa förarmiljö. Här hittar vi ett lättarbetat infotainmentsystem och logiska knappar på både mittkonsol och ratt. Stolarnas inställningar gör att de allra flesta kan hitta en optimal körställning. Baksätet är riktigt bekvämt och bjuder på fullgott benutrymme även för en 197 cm lång motorjournalist. Baksätet är dessutom skjutbart längdledes och ryggstöden går att justera för bekvämare komfort. Bagageutrymmet sväljer mellan 550-610 liter beroende på hur baksätet är justerat. Med ryggstöden nedfällda trycker man in hela 1 550 liter.

Nya Audi Q5 är dessutom, precis som övriga Audi modeller, en riktigt säker bil. Här hittar man över 30 olika förarstöds– och säkerhetssytem som bidrar till att göra bilkörandet både bekvämt och säkert. Detta tillsammans med komforten och körkänslan gör nya Audi Q5 till den idag bästa SUV:en i premiumsegmentet. Här har konkurrenterna fått något riktigt tufft att bita i.

Foto & film: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig