TEST: MINI Countryman ett nummer större

MINI Countryman har blivit en MIDI SUV. Efter att ha vuxit på alla ledder, så har den blivit en riktigt läcker SUV med härliga köregenskaper.

Föregångaren lanserades 2010 och byggde på en mindre plattform, vilket gjorde bilen riktigt liten interiört. Det var första MINI med fyra dörrar och precis som vanliga MINI, var den riktigt kul att köra om än lite väl bullrig på landsväg. Den nyutvecklade MINI Countryman erbjuder mer flexibilitet, utrymmen, komfort, personlighet och premiumkänsla. Dessutom är den betydligt tystare än sin föregångare, något som säkert uppskattas av nuvarande ägare.

MINI Countryman har fått ett riktigt lyft, både exteriört och interiört. Formspråket är typiskt MINI med kraftfulla proportioner och starkare karaktäristiska formdetaljer. Det går inte att ta miste på bilens ursprung. Fronten har fått grill- och strålkastardesign där ringen runt strålkastaren består av ett LED-ljus. Även bakljusen har fått en ny design som lyfter intrycket. I framskärmarna sitter det sidoblinkers som är infattade i en pilformad kromlist. Effektfullt.

Nya MINI Countryman är större på alla ledder. Jämfört med föregångaren är den 20 cm längre med 7,5 cm längre axelavstånd och 3 cm bredare. De större yttermåtten innebär även större innerutrymmen och ökad flexibilitet. Här finns plats för fem personer vilket var i det närmaste omöjligt i föregångaren. Baksätet är dessutom baksäte skjutbart med 13 cm i längdled. Smart lösning.

Man köper kanske inte en MINI Countryman för att lasta en massa bagage, men bagageutrymmet har faktiskt ökat med totalt 220 liter och rymmer numera 450 liter. Om man fäller ryggstöden (40/20/40) så trycker man in 1 309 liter. Man kan även få en rad praktiska tillval såsom beröringsfri öppning av bakluckan och Picnic Bench – en flexibel sittyta för två som fälls ut ur bilens baklucka. En riktigt smart detalj.

Förarmiljön är typisk för MINI, med den stora runda infotainmentskärmen i mitten och en mindre rund hastighetsmätare mitt framför ratten. Testbilen var dessutom utrustad med en head-up display som fungerade alldeles utmärkt. Den stora runda displayen har även en touchscreen-funktion och här hittar vi bl.a. ett navigationssystem, ljudsystemet, färddator etc. I kransen runt växelväljaren kan man välja mellan tre olika körprogram: Green, Midi och Sport. Vilket program man valt syns i och runt den stora displayen. Hela interiören, inklusive stolarna, har genomgått ett enormt lyft och andas genomgående hög kvalitet. En kul detalj är ljusmönstret som ligger gömt i panelen och som skapar en skön miljö vid mörkerkörning.

Körglädjen som är ett signum för MINI, genomsyrar även nya Countryman. Grunden till den sportiga körupplevelsen är ett chassi med en länkarmskonstruktion fram och multilänkbakaxel som kan kombineras med den adaptiva stötdämpningen Dynamic Damper Control för en ”gokartkänsla” och ökad komfort. För maximal kontroll och optimalt drivgrepp samt körstabilitet oavsett väglag, finns även den nya och reaktionssnabba versionen av fyrhjulsdriften ALL4 som tillval till alla motoralternativ. De många förarassistanssystemen, som exempelvis autobroms, är standard i nya MINI Countryman och kan kombineras med ytterligare ett antal förarassistansfunktioner för ökad säkerhet och komfort. 

Starka och snåla motorer har alltid varit en del av MINI:s varumärke och nya MINI Countryman lanseras med en ny generation motorer och växellådor för maximal körglädje och bränsleekonomi. Till att börja med erbjuds fyra motoralternativ: 3-cylindrig bensinmotor på 136 hk/220 Nm, 4-cylindrig bensinmotor på 192 hk/ 280 Nm, 4-cylindrig dieselmotor på 150 hk/330 Nm samt 4-cylindrig dieselmotor på 190 hk/400 Nm. De genomsnittliga bränsleförbrukningen ligger på mellan 2,1-7,0 l/100 och utsläppsvärdena på 49-159 g/km CO2, beroende på vilket motoralternativ man väljer. Testbilen var utrustad med den 4-cylindriga bensinaren på 192 hk och det är lite av en favorit "i min bok". Plug-in hybriden MINI Cooper SE Countryman ALL4 kommer till sommaren 2017. 

Som alternativ till den 6-växlade manuella lådan erbjuder man även två stycken automatiska växellådor: 6-stegad Steptronic-växellåda för MINI Cooper Countryman samt 8-stegad Steptronic-växellåda för MINI Cooper S Countryman (i testbilen), MINI Cooper D Countryman samt MINI Cooper SD Countryman (standard).

Nya MINI Countryman är kanske ingen renodlad familjebil med tanke på det begränsade bagageutrymmet, men det är få SUV som kan erbjuda en sådan härlig körkänsla. MINI gör inte bara roliga bilar att köra, de erbjuder en livsstil och nya Countryman bidrar till att vidga förutsättningarna på ett riktigt läckert sätt.

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig