Opel utmanar på allvar ”kombiklubben”

Nya Opel Insignia Sports Tourer har alla ingredienser att bli en storsäljare, något som föregångaren aldrig riktigt lyckades med i Sverige.

Trots att föregångaren varit framgångsrik i Europa, blev den aldrig någon större hit i Sverige. Det tidigare tveksamma kvalitetsryktet som förföljde Opel, flera år efter att man säkerställt en kvalitet i klass med premiumbilarna, var en bidragande orsak till svenskens inställning till denna fina bil. En annan var att med en sportig design försvann mycket av den flexibilitet som vi svenskar söker i en kombi. Bagagerummet var inte större än i en Volvo V60, trots att yttermåtten var i klass med V70. Detta resulterade i att Opel Insignia hamnade långt ner på listan hos de flesta bilköparna.

Men nu är det andra tider. Nya Opel Insignia Sports Tourer representerar en helt ny generation av högkvalitativa produkter från den tyska tillverkaren. Smartare lösningar, större och bekvämare innerutrymmen, större bagageutrymme, mer förarstödsystem och fyrhjulsdrift med automatisk momentfördelning.

Betydligt rymligare än föregångaren

1 640 liter med baksätet nedfällt

Insignia Sports Tourer är Opels nya flaggskepp och designen är ett klart lyft. Den är längre, bredare samt sportigare än tidigare och borde tilltala de som idag sneglar på ”kombiklubbens medlemmar”: Mercedes E-klass kombi, Volvo V90, Audi A6 Avant och nya BMW 5-serie Touring. Med ett 9,2 cm längre axelavstånd bör innerutrymmet vara väl i klass med dessa konkurrenter. Bagageutrymmet har vuxit med drygt 100 liter när baksätet är nedfällt, vilket innebär att den sväljer 1 640 liter på en nästan plan lastyta. Hur mycket den rymmer när baksätet är uppfällt, avslöjar inte Opel ännu. Men att döma av bilderna så är det en hel del. Takhöjden har ökat med 3,1 cm, bredden i axelhöjd med 2,5 cm och i höfthöjd med 2,7 cm. Som extra grädde på moset så erbjuder man också ett stort panoramasoltak som tillval.

IntelliLink-systemets pekskärm är vinklad mot föraren

Opel OnStar erbjuder en lång rad tjänster

Beroende på drivlina och utrustning är nya Opel Insignia Sports Tourer upp till 200 kg lättare än föregångaren. Detta har uppnåtts bl.a. genom användandet av lättviktsmaterial i kombination med en ny konstruktion. Nya Insignia Sports Tourer erbjuder i övrigt samma teknologi som sedanmodellen Grand Sport. Det innebär bland annat Opels adaptiva IntelliLux LED matrixstrålkastare, filhållningsassistent med automatisk styrkorrigering och en aktiv ”popup-motorhuv”; i händelse av en kollision höjs huven på några millisekunder, vilket ökar avståndet till den hårda motorn och minskar skaderisken för den mjuka oskyddade trafikanten. Smart!

Nya Insignia Sports Tourer kommer med en rad olika turboladdade bensin- och dieselmotorer tillsammans med den senaste generationens växellådor, bl.a. en friktionsoptimerad 8-växlad automatlåda som ska ha en klassledande mjuk växlingskomfort, enligt Opel.

Precis som sedanmodellen, presenteras kombin på bilsalongen i Genève den 7 mars. Inledningsvis kommer Sports Tourer endast att finnas i kombination med fyrhjulsdrift. Inga priser finns tillgängliga ännu. Testkörning kommer att genomföras i slutet av mars.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig