Nya Kia Rio lovar gott

Och det lär behövas i ett otroligt tufft segment där dominanten är VW Polo. Rio är Kias globalt bästsäljande modell, med 445 000 sålda bilar 2016, men nu gäller det den svenska marknaden.

Fjärde generationen Rio erbjuder en övertygande helhet med en ny attraktiv design, bränsleeffektiva motorer, goda utrymmen, den senaste säkerhetstekniken och uppkopplingsmöjligheter. Ett nyutvecklat chassi ger förbättrade köregenskaper och högre komfort.

Exteriört har bilen fått en betydligt tuffare profil än sin föregångare. Mer distinkta, raka linjer och svepande ytor. Grillen har blivit bredare och smalnats av, samtidigt som strålkastarna är mer skulpterade och avancerade i sin design. Motorhuven och det främre överhänget har blivit längre. Nya Rio är 5 millimeter bredare jämfört med sin föregångare, totalt 1 725 mm, samtidigt som den blivit 5 mm lägre (1 450 mm). Axelavståndet har ökat med 10 mm (till totalt 2 580 mm) och totallängden är nu 4 065 mm (+15 mm).

Slankare C-stolpar och lägre fönsterlinje ger bättre överblick för föraren jämfört med tidigare. Den raka linjen som löper från grillen, genom strålkastarna och längs dörrarna fortsätter till bakpartiet där överhänget kortats och bakrutan rätats upp. Bakljusen visar upp en ny pilformad LED-ljussignatur.

Interiören har blivit mer elegant och ergonomiskt utformad med färre knappar som ger en renare interiör och mer intuitiv användarmiljö. Uppbyggnaden på instrumentbrädan är slankare än i föregångaren och riktas mot föraren. I centrum hittar vi ett nytt infotainmentsystem och en mängd funktioner som styrs via en högupplöst pekskärm. Nyckellöst system, eluppvärmd ratt och backkamera är några exempel på komforthöjande finesser.

Den förlängda hjulbasen och karossen bidrar till större kupéutrymmen. Benutrymmet växer till 1 120 mm fram och 770 mm bak, samtidigt som modellen erbjuder mer axelutrymme än i de flesta andra bilar i klassen (fram 1 375 mm, bak 1 355 mm) samt att takhöjden är mycket bra; fram 1 021 mm respektive 966 mm bak. Bagageutrymmet har ökat med 37 liter till 325 liter. Själva bagagerumsgolvet går att nivåindela för att anpassas efter föremålen och fixera dem. Underst förvaras ett däckreparationskit, alternativt reservhjul. Baksätets ryggstöd fälls till ett nästan plant lastgolv med 60/40-fällning.

Vid den svenska lanseringen, erbjuds nya Rio med Launch Edition och där ingår två motoralternativ. Bensinmotorn på 1,25 liter med 5-växlad manuell växellåda har en maxeffekt på 84 hk och 122 Nm vridmoment. Förbrukningen är 4,8 l/100 km, motsvarande 109 g/km CO2. Bensinmotorn på 1,4 liter i kombination med automatväxellåda är på 100 hk och 133 Nm (6,1 l/100 km och 140 g/km CO2).

Ytterligare bensinalternativ erbjuds; trecylindriga turboladdade bensinmotorn 1,0 T-GDI går att få med antingen 100 eller 120 hästkrafter (förbrukning från 4,3 l/100 km med Eco Pack). På dieselsidan finns 1,4-litersmotorn med antingen 77 hk eller 90 hk, och 88 g/km respektive 96 g/km i CO2-utsläpp.

Rio aspirerar på att bli en av de säkraste bilarna i sin klass. Målet är fem stjärnor i Euro NCAP. Det som kommer att bidra till detta är bl.a. Kia Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Nya Rio är i Launch Edition-utförandet standardutrustad med autobroms (AEB) som använder långdistansradar i kombination med en kamera för att förutspå kollisioner med andra bilar eller fotgängare och bromsar in vid fara. Detta paras ihop med aktiv filkörningsassistent Lane Departure Warning System (LDWS). I slutet av 2017 utvidgas säkerhetsfinesserna med bland annat dödavinkelnvarning, helljusassistent och trötthetsvarnare och Driver Attention Warning (DAW).

Karossen består av 51 procent avancerat höghållfaststål (AHSS), vilket sänker vikten i bilen samtidigt som den hållbara strukturen bidrar till ökad säkerhet för de åkande. Bland annat har det starkare stålet använts för att förstärka a- och b-stolparna, samt sidotrösklarna, takkonstruktionen, motorrummet och bottenplattan. Rio är utrustad med sex krockkuddar, ISOFIX-fästen och förankringspunkter för främre och bakre passagerarsäten.

Nya Rio har mer direkt vägkänsla jämfört med föregångaren, samtidigt som bilen blivit bekvämare att färdas i. Chassiingenjörerna har utvecklat hjulupphängningarna för att arbeta mer flexibelt beroende på körsituation och underlag. Styvare upphängning, mer avancerade stötdämpare och ny set-up på styrningen ger bättre återkoppling till föraren samtidigt som vägegenskaperna blir tryggare.

Kia Vehicle Stability Management (VSM) med elektronisk stabilitetskontroll (ESC) hjälper till att hålla bilen på rätt kurs i kritiska situationer. I samarbete med dessa system arbetar även kurvbromskontrollen Cornering Brake Control (CBC) och SLS, Straight Line Stability, som gör att bilen håller linjen under hårda inbromsningar genom att fördela bromstrycket individuellt på varje hjul.

Instrumentpanelen domineras av den flytande pekskärmen på antingen 5 eller 7 tum, och det nya infotainmentsystemet. Här ges tillgång till Kia Connected Services utvecklat av TomTom, liksom Android Auto med Android 5,0 (Lollipop) eller senare och Apple CarPlay  för iPhone 5 eller nyare. Tjänsterna gör det möjligt att ansluta telefonen och styra appar och funktioner via bilens pekskärm eller via röststyrning. USB-uttag sitter monterade i fram- och baksäte.

Tillverkningen av nya generationen Rio sker i fabriken i Sohari, Korea. I Sverige lanseras bilen med Kias sjuåriga nybilsgaranti. I det välutrustade Launch Edition-utförandet ingår bland annat 17” aluminiumfälgar, navigationssystem och backkamera, p-sensorer bak, eluppvärmd läderratt, farthållare med autobroms och nyckelfritt system.

Lanseringen sker i mars. Priserna är ännu inte fastställda.

Alla bilder: Kia

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig