Här är de tre bilar som stal showen

Förra helgens Stockholm Lifestyle Motor Show bjöd på en hel del läckra bilar, men det var tre som stack ut som publikfavoriter.

Det klart mest intressanta objektet var, föga överraskande, Volvo V90 Cross Country. Detta märke som sitter djupt förankrat i den svenska folksjälen. Men det är klart. Det är en riktigt intressant produkt som tagit steget upp till de stora premiummärkena, fast det är nog lite svårt att förstå för oss svenskar.

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

På bilden överst syns bara en bråkdel av alla de besökare som kollade den bästa Volvo som kommit från Hisingen. Största delen av tiden var folksamlingen så tjock att man inte ens kunde skymta bilen. Men frågan är ändå om vi svenskar kan motivera oss att köpa en Volvo som börjar på 378 000 kr eller om vi fortfarande ser Volvo som en ”allemansbil”? Efter att ha testat konkurrenterna i premiumsegmentet, är det hög tid att vi tar till oss utvecklingen.

Skoda Kodiaq var den bil som drog näst mest intresse och inte undra på det. Få bilar har väl samlat så mycket positiva vibbar från motorpressen som Skodas nya SUV. En snygg, smart, bekväm och oerhört prisvärd SUV som hittar sin största konkurrent inom det egna VW-ledet i form av Tiguan. Fast till skillnad mot den nästan 20 000 kr dyrare kusinen, bjuder Kodiaq på mer grundutrustning, smarta lösningar och större plats, både i kupén och i bagageutrymmet.

SUV marknaden växer stadigt. Vi svenskar älskar ju kombins praktiska funktioner och vill hemskt gärna köra fyrhjulsdrivet. Att dessutom kunna kliva upp i bilen istället för ner, är också något vi gärna föredrar. I segmentet för mellanstora SUV finns en hel del att välja på. Några håller kanske inte hela vägen när det gäller utrymme och fyrhjulsteknik, andra är riktigt bra och kostar därefter. Men ingen har hittills övertygat så mycket som Skoda Kodiaq och kunderna verkar ha upptäckt det långt innan lanseringen. Drygt 600 bilar har hittills hittat sina kunder, som de flesta har läst alla positiva artiklar.

Att världens kanske mest omskrivna bilmärke, Tesla, hade en av de mest intressanta bilarna, kom inte som en överraskning. Inte bara för att det är en av de bästa elbilarna på marknaden utan också för deras offensiva produktutveckling. Tesla ligger i framkant vad gäller körsträcka på el, snabbladdningsmöjligheter, komfort och prestanda.

Den modell som drog mest intresse var Teslas nya SUV, Model X. En bjässe som går att få med antingen 5, 6 eller 7 sittplatser. Utrustad med samma motoralternativ som Model S, är detta en riktigt snabb bil med möjlighet att köra närmare 50 mil på en full laddning utan att behöva ”snålköra”. Det är en oerhört bekväm bil som innehåller det mesta man kan önska sig. Men smakar det så kostar det. Närmare 1,2 miljoner får man lägga ut för en Model X, men då är den i princip ”fulladdad” med utrustning. 

Med den senaste uppdateringen (som sker direkt in i bilen via uppkoppling till Internet) så erbjuder man de första riktiga stegen till autonom körning. Det handlar inte om en helt självkörande bil för dit är det fortfarande en bit kvar. I Model X (och Model S) handlar det om att man introducerat marknadens mest effektiva självstyrning som i kombination med den adaptiva farthållaren gör långresor ännu mer njutbara. I filmen längst ner visar jag hur det fungerar i praktiken.

På mindre än ett år har fler än 1000 Destination Chargers öppnat sedan Tesla lanserades sitt Destination Charging-program i Europa. Tesla har investerat i ett utbrett laddningsnät för att kunderna ska tillgång till Teslas laddboxar när de är ute på vägarna. Det ska vara högst 25 mil mellan Teslas laddstationer. Det tar 30 minuter att ladda 80% av batteriernas kapacitet!

I dagsläget finns det 270 Supercharger-stationer med totalt 1700 laddstolpar i Europa och de är utplacerade vid de mest trafikerade motorvägarna. Teslas laddare finns på många populära platser i Europa, från Polcirkeln till Medelhavet. I Sverige finns det i dagsläget 43 Destination Charging-stationer utplacerade mellan Trelleborg och Åre, på slotts- och businesshotell, skidanläggningar och golfbanor och i flera shoppinggallerior. Det europeiska nätverket kommer fortsätta växa kraftigt och utökas med flera hundra nya laddstationer i Sverige och i övriga Europa de närmaste månaderna.

Avkopplande stopp...

...och jättesnabb laddning.

Lite kuriosa: Sommaren 2015 testade jag själv att köra en Tesla Model S P85D genom Europa. Från Stockholm till Saint Tropez och kors och tvärs genom Schweiz och Tyskland. Det var aldrig ett problem att hitta Teslas laddare och under den korta tid som behövdes för att ladda bilen, kunde man njuta av bl.a. god mat och en liten promenad för att ladda ens egna batterier. Det var den mest njutbara resa jag gjort genom Europa och ångesten när jag lämnade tillbaka bilen var obeskrivbar.

Har du ännu inte testat Tesla så gör det! Även om du inte har 1,2 miljoner liggande så är det en makalös upplevelse.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig