Ford Fiesta med mera klös

Fördelen med småbilar är att om man stoppar i mycket hästkrafter så blir de vansinnigt kul att köra. Ford har definitivt en plats i ”busbil”-segmentet.

Den tredje generationen Fiesta ST blir den första med en trecylindrig motor, Fords helt nya 1,5-liters EcoBoost-modell. Den nya motorn har 200 hk och ett vridmoment på 290 Nm. Accelerationen 0–100 km/h ska ta 6,7 sekunder. Motorn är utrustad med turbo, högtrycksbränsleinjektioner och dubbla oberoende kamaxlar med variabel ventilstyrning. Motorns trecylindriga konstruktion levererar ett naturligt högt vridmoment vid låga varvtal.

 

”Nya Fiesta ST är den mest njutbara och mångsidiga versionen någonsin”, säger Joe Bakaj, chef på Fords produktutvecklingsavdelning i Europa.

Nya Fiesta ST erbjuder tre körlägen. Det innebär att föraren kan välja mellan ”normal”, ”sport” och ”bana”, för olika körförhållanden. De olika lägena reglerar exempelvis motoregenskaper, styrning och ljud. 

Nya Fiesta ST kommer visas upp på den internationella motormässan i Geneve och lanseras i Sverige under maj 2018.

FOTO: Ford

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig