BMW presenterar nya 5-serie Touring

En av Sveriges populäraste tjänstebilar i premiumsegmentet, kommer i en helt ny kostym. Större, lättare, snyggare och fullproppad med state-of-the-art teknik ska den ta upp kampen med Mercedes E-klass, Volvo V90 och den kommande generationen av Audi A6.

Hösten 2016 presenterade BMW den helt nya 5-serien som sedan. Inte den modell som tilltalar de kombiälskande svenska bilförarna, men den visade att BMW menar allvar med att ta tillbaka sin position som Mercedes, efter många år, övertog ifjol. Man sparar inte på något vad gäller utrustning, teknik och kvalitet.

Nya BMW 5-serie Touring är både rymligare och lättare än sin föregångare, något som behövs i ett segment där konkurrenterna satsar på att öka sina marknadsandelar med hjälp av bekvämare bilar, mer teknik, attraktiva paketeringar och en kostnadseffektiv TCO (Total Cost of Ownership).

Trots att nya 5-serie Touring bara är 3,5 centimeter längre än sin föregångare, har innerutrymmet vuxit. Axelavståndet är drygt 2,97 m. Med 494,2 cm är nya 5-serie Touring nästan en centimeter längre än Mercedes E-klass kombi och lite drygt 2 centimeter kortare än Volvo V90.

Bagageutrymmet är större än föregångaren. Med ryggstöden uppfällda rymmer den 570 liter (Mercedes E-klass kombi: 670-700 liter/Volvo V90: 590 liter) och med dem nedfällda 1 700 liter (Mercedes E-klass kombi: 1 820 liter/Volvo V90: 1 526 liter). Lastytan ska dessutom vara i det närmaste plan. Ryggstöden bak fälls med ett knapptryck 40/20/40. Volvo V90 kan bara fällas fällas 60/40.

Nya BMW 5-serie Touring kommer med fyra olika motoralternativ som samtliga är Euro 6 klassade. Alla utom 530i erbjuds med BMW:s fina fyrhjulsdrift, xDrive. Bensinmotorerna hittar vi i 530i Touring (2,0 l fyrcylindrig med 252 hk och 350 Nm vridmoment) och 540i xDrive Touring (3,0 l sexcylindrig med 340 hk och 450 Nm vridmoment). 530i  gör 0-100 km/h på 6,5 sek, medelförbrukningen är 5,8 l/100 km och CO2 är 133g/km. 540i xDrive klarar 0-100 km/h på 5,1 sek, drar i snitt 7,3 l/100 km och släpper ut 177g/km CO2. Båda bensinmotorerna är standardutrustade med 8-stegad Steptronic-automatlåda.

Dieselvarianterna är bakhjulsdrivna 520d Touring, 530d Touring och fyrhjulsdrivna 530d xDrive Touring. Den förmodade storsäljaren, 520d har en rak fyra på två liter som utvecklar 190 hk och 400 Nm vridmoment. 0-100 km/h klarar den på 8 sekunder med en 6-växlad manuell låda och på 7,8 sekunder med den 8-stegad Steptronic-automatlådan. Medelförbrukningen uppges vara 4,7 l/100 km (4,5 med automat) och CO2 utsläppet är 129g/km (124g med automat). 530d finns både som bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven. Den har en rak 3,0 liter 6-cylindrig motor på 265 hk och 620 Nm vridmoment. Med bakhjulsdrift klarar den 0-100 km/h på 5,8 sek och med xDrive är den 0,2 sek snabbare. Förbrukningen hamnar på 5,0 l/100 km (5,5 med xDrive) och CO2 utsläppet är 134g/km (149 med xDrive). Vi får förmodligen se laddhybriden 530e iPerformance något senare.

Nya 5-serie Touring är full med ny teknik, mycket sådant vi hittar på 7-serien. T.ex. full-LED-strålkastare som är standard (adaptiva strålkastare och helljusautomatik är extrautrustning), adaptiv farthållare med autobroms, Steering & Lane Control Assist, fjärrstyrd parkering, nya iDrive-generationen med större skärm och mängder av uppkopplingsmöjligheter och en större head up-display.

Världspremiären sker på bilsalongen i Genève i början av mars. BMW-handlarna lär få den någon gång i juni. Just nu testkör jag BMW 520d xDrive sedan. Den testen kan du läsa nästa vecka. Test av Touring-modellen kommer i början av maj.

Alla bilder: BMW AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig