7 mars kl. 10:45 – Då händer det!

Vi har vetat det länge och de senaste dagarna har det dykt upp lite bilder som kittlar nyfikenheten. Nya Volvo XC60 är äntligen på gång och vid datumet och tidpunkten ovan, visas den första gången på bilsalongen i Genève.

Det har spekulerats en hel del i hur designen kommer att vara, men jag tror nog att de flesta har gissat att den kommer att se ut som en mindre variant av XC90. Bilderna som vi har fått från Volvo avslöjar inte speciellt mycket, men visst finns dragen där?

Volvo Cars har berättat att nya XC60 kommer att vara utrustad med tre nya avancerade förarassistansfunktioner som hjälper föraren att undvika faror. De nya säkerhetsfunktionerna ger tillgång till automatisk styrassistans – när det behövs – för att ytterligare minska risken för möjliga kollisioner. Volvo menar att de nya funktionerna kommer att göra XC60 till en av de säkraste bilarna på vägarna.

”Vi har arbetat med kollisionsförebyggande system i många år och vi kan se hur effektiva de är. Enbart i Sverige har vi kunnat se en minskning av antalet påkörningar bakifrån med 45 procent tack vare vårt kollisions-varningssystem med autobroms. Med XC60 är vi fast beslutna att ta nästa steg när det gäller att minska kollisioner som kan undvikas med hjälp av nya styrstöds- och assistanssystem”, säger Malin Ekholm, Senior Director på Volvo Cars Safety Centre.

Malin Ekholm, Senior Director på Volvo Cars Safety Centre.

Funktionen City Safety har uppdaterats i XC60 och inkluderar nu styrassistans som aktiveras när det inte räcker med enbart autobroms för att undvika en möjlig kollision i hastigheter mellan 50-100 km/h. City Safety identifierar fordon, fotgängare och stora djur. Om vildsvin, som är ett ökande problem i framförallt Mellansverige, ingår i stora djur, det framgår inte.

City Safety med styrassistans

Nytt är också ett system som heter Oncoming Lane Mitigation, som är en funktion som hjälper föraren att undvika en kollision med fordon i mötande fil. Systemet varnar om man råkar hamna i mötande fil och med hjälp av den automatiska styrassistansen, styr bilen tillbaka in i rätt fil. Detta styrstöd aktiveras i hastigheter mellan 60–140 km/h.

”Samtliga av dessa nya funktioner är konkreta exempel på de framsteg vi gör i vårt arbete mot helt autonoma bilar”, tillägger Malin Ekholm.

Oncoming Lane Mitigation

Avkörningsbegränsare

Volvo Cars tillvalsfunktion Blind Spot Information System, som varnar föraren om det finns ett fordon i döda vinkeln, har också uppdaterats och inkluderar nu styrassistans som hjälper till att styra tillbaka bilen i filen igen och bort från den potentiella faran.

”Vi har alla fördelarna hos säkerhetstekniken som vi introducerade på bilarna i den större 90-serien på nya XC60. Detta är helt i linje med vår strategi att utveckla fordonssäkerhetssystem som bygger på verkliga trafiksituationer och verklig trafiksäkerhet. Vår vision är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvobil senast 2020”, tillade Malin Ekholm.

 

Precis som i XC90, kan nya XC60 utrustas med flera avancerade säkerhetssystem som t.ex. avkörningsbegränsare och det semi-autonoma förarassistanssystemet Pilot Assist.

Nya Volvo XC60 kommer alltså att presenteras på den Internationella motormässan i Genève den 7 mars kl. 10:45 och jag kommer att vara på plats för att rapportera.

FOTO & FILM: Volvo Cars

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig