TEST: Oj oj oj Opel Insignia!

Foto: Opel AG

Efter några år med en svag försäljning, har nya Opel Insignia alla ingredienser för att ändra trenden. Den imponerar på de flesta plan men överraskar på framförallt ett: Priset!

Opel har en uttalad strategi att lansera 7 nya modeller under 2017. Nya Insignian är deras flaggskepp. Redan de första bilderna av nya Opel Insignia, som fått tilläggsbeteckningen Grand Sport, visade en större, sportigare och riktigt snygg modell med tydliga ambitioner att nå nya målgrupper. Efter att ha inspekterat bilen på bilsalongen i Genève, var jag övertygad om att detta kommer att bli ett värdefullt tillskott för Opel, men bara om den känns lika skön att köra som utseendet lovar. Då hade jag ingen aning om vad priset skulle bli, men gissade på någonstans strax under VW Passat.

Jag måste erkänna att jag var helt fel ute. Nya Opel Insignias köregenskaper var det inga som helst problem med, tvärtom. Det är en härlig bil att köra på alla typer av vägar. Den är tyst och bekväm på Autobahn och härligt välbalanserad på krokiga landsvägar runt Taunusbergen. Det vidareutvecklade och förbättrade FlexRide-chassit anpassar stötdämpare, styrning, gasrespons och växlingspunkter (i automatväxlade bilare) efter behov eller efter förarens val av inställning; "Standard", "Sport" eller "Tour". Den nya centrala programvaran Drive Mode Control kontrollerar det adaptiva chassit och analyserar kontinuerligt information från sensorer och inställningar. Det kan även känna igen och anpassa systemet efter olika förares individuella körstil.

Flaggskeppet med 260 hk och fyrhjulsdrift

Turbodieseln med 170 hk och 400 Nm blev nog favoriten

Insignias nya fyrhjulsdrift har aktiv fördelning av vridmomentet. Systemet kombineras med en nyutvecklad femlänkad bakhjulsupphängning. Motorns vridmoment fördelas via två elektriskt styrda flerskiviga kopplingar som ersätter den vanliga bakaxeldifferentialen, vilket ger en mycket mer exakt kraftöverföring till varje bakhjul oavsett om vägarna är grusiga, våta, isiga eller snöiga. I kurvor överförs extra vridmoment till det yttre bakhjulet, vilket minskar eller eliminerar understyrning och möjliggöra mer exakt kontroll. Systemet reagerar blixtsnabbt på gaspådrag och gör bilen mer stabil och lättare att kontrollerar i alla tänkbara situationer.

Jag testade tre olika motoralternativ som fungerar utmärkt i nya Insignian. Först ut var toppvarianten 2,0 Turbo med fyrhjulsdrift och 260 hk som utvecklar 400 Nm vridmoment. Utrustad med Opels första 8-stegade automatlåda, så var förväntningarna stora på prestandan. Visst var den alert och automaten växlade i princip sömlöst, men det kändes som om Opel slarvat bort prestanda. Här hade jag nog förväntat mig mer kraft. 0-100 km/h på 7,5 sek är inte speciellt imponerade med så mycket hästkrafter. Snittförbrukningen på 8,7 l/100 km är okej, men inte mer. CO2 värdet är 199 g och toppfarten är reglerad till 250 km/h.

I filmen nedan berättar jag mer. (Råkade säga att den har en 2,5 liters motor...men det var fel. 2,0 liter är det och inget annat)

Nya Insignia Grand Sport är en riktigt snygg bil...

...från alla vinklar.

2,0 Turbo med 260 hk och 400 Nm

Effektiva bromsar från Brembo

Sportigt med dubbla avgasrör

Nästa variant som fick bekänna färg var den helt nya 1,5 Turbo med 165 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Bilen var utrustad med den fina 6-växlade manuella lådan som är en fröjd att använda. Växlarna glider i lägena endast med hjälp av fingertopparna. Visst kan slagen verka en aning långa, men vad gör det med en sådan skön känsla. Som alternativ  erbjuds endast en 6-stegad automat av någon anledning. Motorn känns riktigt pigg i hastigheter upp till 130-140 km/h och behöver inte varvas speciellt hårt vid omkörningar. 0-100 km/h på 9,4 sek låter kanske inte så upphetsande, men bilen kändes betydligt piggare än så. Förbrukningen vid blandad körning ligger på moderata 6,0 l/100 km. CO2 värdet är 136 g och toppfarten är 222 km/h. Det här kan bli ett riktigt bra tjänstebilsalternativ till de allt mindre populära dieselbilarna.

Den tredje varianten jag testade var den ”gamla” 170 hk 2,0 CDTI dieseln, en redan beprövad motor som levererar riktigt bra prestanda. Med 400 Nm vridmoment och en riktigt kultiverad gång, blev detta faktiskt min favorit. Med den fina manuella lådan så var bilen mycket responsiv och kändes lika välbalanserad som toppmodellen med 260 hk. Accelerationen 0-100 km/h tar 8,7 sekunder men det fina bottendraget får det att kännas betydligt snabbare. Utsläppsvärdet hör kanske inte till de bästa med CO2 på 136 g/km, men kommer förmodligen att bli ett populärt tjänstebilsalternativ till VW Passat och Ford Mondeo.

Härlig väghållning

Ergonomiska säten...med massage

Den nya Opel Insignia Grand Sport har vuxit en del jämfört med föregångaren. Hjulbasen har förlängts med 92 mm och mäter nu 2 829 mm. Dessutom har spårvidden breddats en aning och man har sänkt taklinjen med 29 mm. Det hela bidrar till att ge nya Insignia en riktigt snygg profil, sportigt elegant. Trots designen så har innerutrymmena ökat, vilket främst märks i baksätet där två vuxna sitter riktigt bekvämt. Takhöjden bak är dock en aning låg för någon av min längd, men i kombin sitter man däremot riktigt bra.

Man sitter en aning lägre än i tidigare i framsätet. Det ger en sportigare känsla än föregångaren. Stolarna är ergonomiskt utformade, byggda av Recaro och godkända av tyska AGR (Aktion Gesunder Rücken) som är en stor organisation bestående av läkare och kiropraktiker. Inställningsmöjligheterna är så många att jag har svårt att se någon som inte kommer att hitta en skön körställning. Man kan dessutom få massage i förarsätet. Skönt.

Skön förarmiljö i grymt sköna säten

Bekvämt baksäte för två vuxna.

490 liter är mer än många kombibilar i klassen. Foto: Opel AG

Baksätet går att fälla 40/20/40. Foto: Opel AG

Förarmiljön är föredömligt utformad med tydliga kontroller för bl.a. värme och ventilation, körprogram etc. Pekskärmen som innehåller navigation, ljudsystem, Android Auto, Apple CarPlay osv., är lätthanterlig och logiskt utformad för att man snabbt ska hitta de funktioner man är ute efter utan att ta blicken från vägen mer än en bråkdels sekund. Instrumenteringen går att få som digital, vilket jag föredrar då man lätt kan välja den information som man har behov av. Dessutom finns en head-up display som projiceras direkt på vindrutan och inte på någon plastskiva som dyker up.

Nu fick vi bara testa femdörrars Grand Sport och inte kombin, men jag imponerades av hur rymligt bagageutrymmet var, utan att vara en kombi. Här trycker man in 490 liter, vilket är mer än många kombibilar, och fäller man baksätet (40/20/40) så sväljer den hela 1 665 liter! Bakluckan går att öppna med att sticka in foten under bilen. En silhuett av bilen projiceras på marken så man vet exakt var man ska sticka in foten. Smart!

IntelliLux med 32 LED-segment ger ett skarpt ljus upp till 400 meter utan att blända

Nya Opel Insignia Grand Sport är fullspäckad med säkerhetsutrustning och detaljer som man normalt hittar i dyra premiumbilar. Bland nya funktioner märks vingelvarning, head-up display och 360-graders kamera. Fotgängarskyddet har ökat med hjälp av en aktiv ”popup-motorhuv”. Förutom Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Keep Assist och Lane Departure Warning (LDW) så är nya Insignia Grand Sport utrustad med Rear Cross Traffic Alert där radarsensorer i den bakre stötfångaren upptäcker bilar/föremål på upp till 20 meters avstånd i upp till 90 graders vinkel åt vänster eller höger sida bakom bilen.

I tillägg till detta har man vidareutvecklat de fina Matrixstrålkastarna,  IntelliLux LED, som nu har 32 LED-segment (dubbelt så många som i Astra). Det ökade antalet LED-segment gör det möjligt att anpassa olika ljusmönster till den rådande trafiksituationen ännu mer exakt och övergångarna mellan de olika ljusmönstren är snabbare och smidigare. Detta resulterar i en förbättring av både kvaliteten på ljusfördelning, ljusintensitet och reaktionshastigheten. För att förbättra sikten ytterligare när man kör på helljus i kurvor ökas ljusintensiteten mot det inre av kurvan, medan belysningen av kurvans ytterspår dimmas ner. Ytterligare en finess är en extra ”spotlight” som sträcker ut helljuset till hela 400 meter!

Det är svårt att inte imponeras av nya Opel Insignia Grand Sport. Det är en riktigt snygg bil med en genomgående kvalitet man normalt hittar på betydligt dyrare bilar. Ja. Så var det här med priset. Kanske det mest positiva av allt. Så positivt att vi var tvungna att fråga hur de kan få ihop kalkylen. Svaret vi fick var att Opel inte känner att kunderna ska betala mer än de behöver. Det är hedervärt. Vi får hoppas att Opels nya ägare, PSA, känner likadant.

Ingångsmodellen börjar på 229 900 kr för bensinaren 1,5 Turbo 165 hk man, 249 900 kr för dieseln 2,0 CDTI på 170 hk och 313 900 kr för toppmodellen 2,0 Turbo 4x4 på 260 hk! Det är inget annat än sensationellt lågt. Man kan alltså ladda på rejält med utrustning och fortfarande inte hamna över 7,5 basbelopp! Bäva månde konkurrenterna. Kombitillägget, om man nu envisas med att köra en sådan, är endast 8 000 kr. Här har Opel fått fram en bil som kommer att sätta griller i huvudet på framförallt VW och Ford. Grattis Opel!

(Här kan du läsa vad jag skrivit om bilen tidigare: Pressreleasen / Fyrhjulsdriften)

FOTO & FILM: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig