TEST: Octavia Scout bangar inte

Gränserna testas

Skoda Octavia Scout är den senaste i raden av nya bilar från den tjeckiska biltillverkaren och räds inte för att ta sig an utmaningar som någon normalbegåvad annars undviker.

För ett par månader sedan var jag i Portugal och testade nya Skoda Octavia. Det handlade om en facelift som inte bara märktes på utsidan utan framförallt när det gällde teknik och komfort. Skoda Octavia är kanske inte marknadens ”sexigaste” bil och den första du tänker på när det är dags att ge sig ut på jakt efter en ersättare till din gamla Volvo V70, VW Passat, Audi A4, Ford Mondeo osv. Det är dags att flytta upp Skoda på din lista, för annars missar du något riktigt intressant.

Tuffare design i kombination...

...med en skön förarmiljö.

I linje med andra biltillverkare som har lite ambitioner, levererar även Skoda en ”skogsmulle” variant på sin kombi. Här talar vi om de traditionella attributen som högre markfrigång, plastdetaljer runt hjulhus och vid trösklarna och silverfärgade ”hasplåtar”. Alltså samma som man hittar på VW Passat och Golf Alltrack, Audi A4 och A6 Allroad, Volvo V90 Cross Country, Mercedes E-Klass All-Terrain och nya Opel Insignia Country Tourer. Ett beprövat och framgångsrikt koncept som tilltalar oss nordbor med alldeles för långa vintrar.

Vad är det då som gör nya Skoda Octavia Scout till en fullvärdig konkurrent till ovan nämnda modeller? Förutom det som ingår i vanliga Octavia och priset som är riktigt attraktivt och som du kan läsa nedan, så är det bilens egenskaper på dåliga vägar och i terräng där vanliga bilar inte skulle klara sig många meter. Den här bilen är byggd för att leva upp till alla sina exteriöra detaljer, vilket inte alla ”skogsmullar” alltid är.

Den 33 mm högre markfrigången...

...gör det möjligt att ta sig an skogsvägarna.

På gränsen till det...

...som man undviker.

Branta backar är inget problem.

Nya Octavia Scout är en riktigt bekväm bil på landsvägar. Tyst och med en väl avvägd fjädringskomfort. Eftersom Octavia Scout har en 30 mm högre markfrigång (totalt 171 mm) än vanliga Octavia, blir den en aning svajigare vid hårdare kurvtagning, men det är nog inget som de flesta känner av. Vi motorjournalister brukar testa gränser som en normal bilist sällan når, i alla fall inte frivilligt. Säkerhetsutrustningen är lika omfattande som i vanliga Skoda Octavia, vilket du kan läsa i min tidigare test. 

Så på vanliga vägar är alltså nya Skoda Octavia Scout riktigt skön att köra, men det är på skogsvägar och i terräng som de verkliga egenskaperna som en bil av denna typ lever upp till sitt yttre. Man har förbättrat frigångsvinklarna fram och bak. Dessa är nu 16,6 grader respektive 14,5. Den nya fyrhjulsdriften med en elektrohydraulisk lamellkoppling som fördelar kraften mellan fram- och bakaxel och med elektronisk diffspärr (EDL) både fram och bak, fungerar lysande. Här hittar vi också ett speciellt körläge (Off Road) för terrängkörning som automatiskt kan hålla en konstant låg hastighet i branta nedförslutningar.

Nya Skoda Octavia Scout levereras med två dieselalternativ på 150 hk respektive 184 hk och en bensinvariant på 180 hk. Jag testade 150 hk dieseln med manuell 6-växlad låda och 180 hk bensinaren medfina DSG6 (6-växlad) automatlådan. Båda bilarna imponerade med riktigt bra prestanda som inte borde göra någon besviken. Nytt är att 150 hk dieseln nu går att få med DSG7 (7-växlad) automat och fyrhjulsdrift. Skulle tro att detta blir bästsäljaren.

Här är motorspecifikationerna och priserna:

TSI 4X4 1,8 liter 180 hk (bensin) med DSG6 automatlåda och ett vridmoment på 280 Nm. 0-100 km/h klarar den på 7,8 sek och toppfarten är 216 km/h. Den blandade förbrukningen är 6,8 l/100 km och CO2 är 158 g. Priset för denna modell börjar på 276 100 kr och det är riktigt prisvärt.

TDI 4X4 2,0 liter 150 hk (diesel) med antingen 6-växlad manuell låda (eller den fina 7-växlade automaten DSG7) har ett vridmoment på 340 Nm. 0-100 km/h tar 9,1 (9,3) sek och toppfarten är 207 (206) km/h. Den blandade förbrukningen stannar på låga 4,5 (4,7) l/100 km och CO2 kryper ner till 130 (135) g. Ingångspriset för den manuella varianten ligger på 270 600 kr och för automaten hamnar det på 285 100 kr.

TDI 4X4 2,0 liter 184 hk (diesel) med DSG6 automatlåda och ett vridmoment på 380 Nm. 0-100 km/h grejar den på 7,8 sek och toppfarten är 219 km/h. Den blandade förbrukningen är riktigt låga 4,7 l/100 km och CO2 är 133 g. Priset börjar på riktigt fina 296 200 kr.

För att ytterligare krydda intresset, så lanserar man tre Octavia Scout modeller med en Business Edition kampanj som innefattar Premiumpaket, Dragpaket och högsta nivån på infotainment- och navigationssystemet Columbus. Det handlar om tillval för över 30 000 kr och även om det kallas Business Edition så gäller det också för privatkunder.

TSI 180 DSG6 4X4 Business Edition: 279 900 kr

TDI 150 DSG7 4X4 Business Edition: 289 900 kr

TDI 184 DSG6 4X4 Business Edition: 301 00 kr

Nya Skoda Octavia Scout lanseras vecka 22 men handlarna har redan börjat ta in beställningar.

En riktigt nöjd redaktör. (Foto: Erik Gustafsson)

Föregångaren till nya Skoda Octavia Scout, har stått för 15 % av Octavia försäljningen i Sverige och har hittat sina målgrupper hos framförallt företag med behov av mer terränggående egenskaper. Med den uppgradering som skett, borde nya Octavia Scout ta en betydligt större plats som privat- och förmånsbil. Det här är en riktigt bra bil!

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig