TEST: Golf R med rytande 310 hk

Steget från ”ur-Golfen” till prestandabilen Golf R är gigantiskt. Vi snackar prestanda som bara skriker ut: ”FLÄSKA PÅ!” Och det var precis vad jag gjorde.

I grunden handlar det om en vanlig Golf GTI med i princip samma interiör, men där tar jämförelserna slut. Nu snackar vi en turbomatad 2,0 litersmotor med fyrhjulsdrift. När man släpper lös de 310 hästkrafterna i sportläget, vrålar bilen ursinnigt från sina fyra ljuddämpare och skjuter iväg bästsäljarens toppmodell 0-100 km/h på 4,6 sekunder! Att bilen har en medelförbrukning på 7,1 l/100 km och ett CO2 värde på 163 g/km, känns ganska oväsentligt i sammanhanget. Man köper inte en sån här bil för att köra snålt…eller?

Och det är inte bara rakt fram som bilen är snabb. Den hanterar tvära kurvor i farter som Svensson aldrig skulle kunna drömma om. Fyrhjulsdriften är otroligt välanpassad till bilens resurser, likaså de tå tillgängliga växellådorna: DSG7 (7-växlad dubbelkopplingslåda) och den 6-växlade manuella. Den senare fick känna på bankörning, men ärligt talat så föredrar jag DSG7-lådan och paddelväxlingen. Då kommer bilens resurser helt tillrätta och dessutom kan man njuta mer i köer.

Jag fick möjligheten att testa Golf R på Circuit Mallorca för några veckor sedan. En drygt 3 km lång bana med många kurvor som bjöd på en härlig upplevelse. Med nya 300 hk Seat Cupra relativt färskt i minnet, så hade jag lite att jämföra med. Att Golf R har 10 hk mer än Cupran märker man egentligen inte. Det är mer en prestige att "storebror" Golf ska vara större, starkare och...dyrare. Jag valde att testa den manuellt växlade varianten som är något långsammare än den med dubbelkopplingslåda och det visade sig vara rätt jobbigt att hänga med de andra bilarna. Kolla filmen nedan så får ni se.

Vad är det mer som skiljer denna projektil från en ”vanlig” Golf GTI, förutom att den är snabbare än Porsche 718 Boxster, att den har mer hästkrafter och fyra avgasrör? Inte mycket faktiskt. Ska vara prestandabromsarna då, som är mycket effektiva…och priset förstås, som är avsevärt högre än en GTI. Men man får vad man betalar för. Det här är en vansinnigt kul bil att köra när man är på det ”aktiva” humöret (vilket är svårt att inte vara) och riktigt skön i lugnare landsvägstempo. Väljer man kombin så får man plats med familjen och semesterpackningen i ett bagageutrymme som borde få Volvo V90 att skämmas.

Priserna börjar på 397 500 kr för 5-dörrars modellen med 6-växlad manuell låda. För den härliga DSG7-lådan så får du lägga till 15 500 kr. Om du föredrar en kombi istället, så börjar priset på 420 500 kr och ingår DSG7-lådan. Visst kan det förefalla mycket pengar för en Golf, men det är ju inte vilken Golf som helst. Skulle jag välja Golf R över Seat Cupra? Nja...den får jag nog fundera lite på.

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig