TEST: En midi MINI med klös

Hösten 2015 lanserade MINI sin ”kombimodell”, Clubman. Förra hösten kom den med en massa hästkrafter och ett grymt läckert ljud. Dags att väcka grannarna.

Att kalla Clubman för en MINI är kanske en aning missvisande. Den är både bredare och längre än en vanlig MINI, så egentligen borde den heta MIDI. Men trots att den vuxit kors och tvärs så har den behållit i stort sett alla härliga egenskaper som gjort MINI så populär. Det var fortfarande en riktigt kul bil att köra. Så nära en ”street legal” gokart med en väghållning som få andra bilar kan bjuda på. MINI är körglädje i kvadrat, oavsett om det är en Cooper S eller en Clubman.

JCW (John Cooper Works) är grädden på moset om man inte tycker att en Cooper S räcker till. Under huven gömmer sig en 231 hk stark glädjekälla som skickar iväg den 0-100 km/h på 6,3 sekunder. Det handlar om en turbomatad 2,0 liters motor som levererar 320 Nm vridmoment och ett ljud som är som musik för en ”petrolhead” som jag. Den blandade förbrukningen är 6,8 l/100 km, men ärligt talat, då utnyttjar man verkligen inte bilens resurser.

I sportläget så producerar den sköna avgassmällar som får nackhåren att resa sig och folk att vända sig om och väghållningen var till och med bättre än den perfekta som man hittar i vanliga MINI. Dessutom var testbilen utrustad med fyrhjulsdrift som hjälpte till att göra körningen på grusvägar till något av det roligaste jag gjort på länge. Det här är busbilarnas busbil nummer ett!

Traditionell förarmiljö i MINI

Härliga sportstolar med nödvändigt sidostöd

Inget för 197 cm men bättre än vanliga MINI

Tillräckligt stor för golfbagen eller semesterpackningen

Ett namn som betyder körglädje i kvadrat.

En röd blinkande lampa på antennen betyder att larmet är aktiverat.

Bilen jag testade var i princip fullutrustad med det mesta man kan önska sig. Här hittar vi glassoltak, röda bromsok bakom snygga lättmetallfälgar, sportsäten med härligt sidostöd, Harman Kardon ljudsystem och en skön skinnratt som inbjöd till att svängas runt…ofta. Grundutrustningen inkluderar ett riktigt bra infotainmentsystem med bl.a. navigation, Apple CarPlay och Android Auto. Mitt framför föraren sitter den lilla hastighetsmätaren och varvräknaren. I tillägg till detta finns även en head-up display som visar både varvtal och hastighet.

Fördelen med en Clubman jämfört med en vanlig MINI är att här får du plats med mer än ditt eget bagage när du sticker iväg på semester. Det rymmer 360 liter och med baksätet nedfällt (40/20/40) får du 1 250 liter att fylla. Det här är alltså en bil som fyller mer behov än vad de flesta förknippar en MINI med. Priset på testbilen är 449 700 kr, vilket är en hel del pengar för en MINI, men då ska vi komma ihåg att den är fullproppad med utrustning. Det finns en variant som kallas JCW Monte Carlo Edition som normalt kostar 388 600 kr men som man nu erbjuder för 339 000 kr. Den har det mesta man behöver och detta under 7,5 basbelopp.

Vilken MINI man än väljer kommer att ge dig en körupplevelse som få bilar kan konkurrera med. Det är det närmaste en gokart man kan komma och för er som inte testat en MINI ännu: Gör det! Har du chans att testa en JCW…ja, jag behöver nog inte tillägga något.

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig