TEST: e-Golf laddad med distans

Längre bilsemestrar är dock en bit bort, men behöver du en bil för att åka till jobbet eller fritidshuset, då fungerar nya e-Golf utmärkt. Det bästa är att det är en Golf och inte ett designexperiment som så många andra elbilar.

Nya e-Golf är det senaste tillskottet till uppdateringen man nu gjort av samtliga Golf varianter. Det mesta om design, infotainment och säkerhet kan du läsa i min artikel från februari. Här tänker jag istället gå in på detaljer runt Volkswagens elbil som ska konkurrera med bl.a. BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe och Hyundai Ioniq men kanske framförallt med den kommande Tesla Model 3. Räckvidden är i princip densamma på samtliga dessa modeller.

Ingen märklig designstudie

Det karaktäristiska LED-ljuset

Eftersom e-Golf är baserad på samma grund som vanliga Golf, är den inte utsatt för några märkliga designelement som annars brukar följa med en elbil. Här är istället en bil som ser ut som vilken Golf som helst, med samma interiör och utrymmen med undantag för bagageutrymmet där batteripaketet tar bort 39 liter. Det talar för att detta kan bli en riktigt populär bil bland de som vill ta sitt ansvar för miljön. Det som talar emot den är kanske priset på 395 900 kr och den patetiska miljöbilspremien på 40 000 kr som våra politiker verkar tycka är tillräckligt. Det vore tråkigt om detta hindrar nya e-Golf från att nå framgångar, för detta är en riktigt bra bil.

Här känner man igen sig. Fin förarmiljö.

Fortfarande ett rymligt bagageutrymme, trots batterier.

Vad är det då som gör just e-Golf till en så stark kandidat? Förutom vad jag redan beskrivit så är det tekniken som man använder. Enligt New European Driving Cycle (NEDC) är räckvidden 300 km mot tidigare 190 km. Omsatt I praktiken innebär det drygt 200 km, vilket jag upplevde I testbilen på Mallorca. Men det är när det är varmt väder. På vintern tappar man kanske 30-40 km räckvidd, precis som i de flesta elbilar, trots förvärmning av batterierna.

136 hk räcker riktigt långt...minst 200 km

Total koll på laddning....

...och förbrukning.

En bidragande faktor till den utökade räckvidden är det nya lithium-ion batteriet som har utökat energikapaciteten från tidiagre 24,2 kWh till 35,8 kWh. I tillägg till det förbättrade batteriet så är bilen 21 hk starkare och levererar nu 136 hk och ett vridmoment på 290 Nm. Som på alla elbilar, kommer kraften omedelbart och det är en otroligt skön känsla. 0-80 km/h går på 6,9 sek och 100 km/h når man 3 sekunder senare. Återladdning av batteriet under körning, sker traditionellt vid motorbromsning. Här kan man få hjälp av ett intelligent program som utnyttjar navigationssystemet för att räkna ut den optimala körningen.

Laddlucka istället för bränslepåfyllning

En ren lins på backkameran. Något för andra att ta efter!

Laddningen brukar vara det största hindret för att investera i en elbil och ärligt talat så är ingen riktigt bra lösning i sikte inom den närmaste tiden. För de som använder bilen för att transportera sig mellan hemmet och arbetsplatsen, utgör detta inget nämnvärt problem, så länge det finns ett eluttag. Tidsåtgången för att ladda upp till 80 % i ett vanligt jordat 230V uttag, är drygt 13 timmar. I laddstolpe med  7,2 kW tar det drygt 4 timmar. Snabbast är det I ett så kallat CCS (Combined Charging System) med 40 kW då det tar endast 45 minuter att nå 80 % laddning, men dessa är tyvärr inte så vanliga. Ladduttaget sitter där man normalt hittar påfyllningen i vanliga Golf.

Nya e-Golf övertygar

Körkänslan i e-Golf är riktigt bra, precis som i vanliga Golf. Accelerationen är härlig och väghållningen faktiskt en aning bättre än i vanliga Golf, tack vare den låga tyngdpunkten som batterierna bidrar med. Den är tyst och välisolerad från vägljud. Eftersom man hela tiden kör på el så finns inget störande motorljud. Jag mätte upp 65 dB vid 100 km/h och det är riktigt bra. För den som är på jakt efter en elbil som utseendemässigt inte skiljer sig nämnvärt från en traditionell bil, är nya e-Golf kanske det bästa alternativet idag.

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig