Tesla laddar på

Förutom att Tesla länge varit ledande inom utvecklingen av elbilar med lång räckvidd, så är man också den enda tillverkaren som erbjuder snabbladdning via egna laddstationer.

Runt om i världen finns det över 5 400 så kallade Tesla Superchargers i över 840 ”tank”-stationer, strategiskt placerade för att minimera antalet stopp under långa resor och ofta i anslutning till stora vägar, restauranger, köpcentra och WiFi-punkter.

Där kan man ladda 80% av sin Teslas batterikapacitet på imponerande 30-40 minuter, beroende på hur många Tesla som laddar samtidigt på laddstationen. Detta sker genom att man trycker in hela 120 kW jämfört med de flesta offentliga laddares 50 kW eller hemmaladdning som ger 11 kW.

Lätt att hitta Teslas laddstationer. Färddatorn räknar ut var du behöver ladda.

I tillägg till detta så finns det fler än 9 000 Destination chargers vid t.ex. hotell, restauranger, vingårdar etc. En laddning i dessa tar dock lite längre tid. Vid årsskiftet ska Tesla kunna erbjuda världen mer än 10 000 Superchargers och över 15 000 Destination chargers, alltså i princip en fördubbling. Dock kommer de flesta att byggas i USA där man ökar antalet med 150%.

Men detta är nog bara toppen på isberget. Eftersom Tesla förväntar sig en veritabel försäljningsexplosion när man lanserar den nya och betydligt billigare Model 3, så kommer det att krävas en ordentlig utbyggnad av den globala infrastrukturen de närmaste åren.

Att resa genom Sverige stöter inte på några större problem och bättre lär det bli.

I Sverige finns det Superchargers på 20 platser längs större vägar från Löddeköping i Skåne till Skellefteå i norr. Avståndet mellan dessa gör att man lugnt kan färdas genom större delen av Sverige. I tillägg till dessa så finns det 50 Destination chargers, för det mesta vid hotell som t.ex. Gothia Towers i Göteborg och Tott Hotell i Åre. Utbyggnadsmålen för Sverige i år är 8 nya Supercharge-platser och en fördubbling av Destination chargers.

Om man vill göra en resa genom Europa, så går detta alldeles utmärkt. 2015 testade jag själv att köra en Model S P85D från Stockholm till Saint Tropez samt kors och tvärs i Tyskland. Bara vid ett tillfälle fick jag ett anfall av räckviddsångest, men det var mitt eget fel efter att ha testat toppfarten på Autobahn i drygt 30 mil.

Annars är det inga problem att resa runt i Europa med en Tesla. Det var faktiskt den skönaste resa jag gjort och jag har lite att jämföra med eftersom jag är nere och snurrar i de trakterna varje år. Eftersom det sällan är mer än 12 mil mellan Superchargestationerna och med den snabba utbyggnaden som betyder nästan en fördubbling av laddmöjligheter innan årsskiftet, så är jag snart redo för en ny och njutbar resa genom det vackra Europa.

Min mest njutbara resa genom Europa 2015, erbjöd ett avkopplande stopp på Toftaholm Herrgård.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig