När kommer baksmällan?

2016 var ett rekordår för svensk bilhandel. Första kvartalet 2017 har börjat ännu bättre. Nytt rekordår verkar vara på gång, men om ett par år får handeln betala priset för det.

Efter tre kanonår för bilhandeln med ständigt nya rekord, trodde i alla fall jag att vi skulle se en nedgång 2017, därför att rent logiskt borde marknaden vara mättad. Men icke. De tre första månaderna har varit bättre än någonsin och frågan är om handeln är beredd när baksmällan kommer? 

Vadå, undrar du säkert? Det relativt nya fenomenet med privatleasing har en stor bidragande del i de framgångar som bilhandeln nu upplever. Man fullkomligt vräker ut bilar som få ens hade en tanke på att köpa innan möjligheten med privatleasing lanserades. Det handlar för det mesta om mindre bilar med låga månadskostnader, bilar som kommer att återlämnas till bilhandlarna efter leasingperioden. Handeln riskerar ett gigantiskt överlager på bilar som kommer att bli mycket svårt att omsätta.

Mindre handlare som idag säljer rekordmängder kommer, med största säkerhet, att bli tvungna att låsa upp sina rörelsekapital i oattraktiva lager om ett par år, eller behöva göra stora nedskrivningar av lagervärdet. Följderna blir att många kommer att få det svårt att överleva. Det är en tickande bomb som bara väntar på att brisera. Man vill inte gärna tala om framtida utmaningar när det går bra, men jag har sett efterdyningarna från denna typ av ”kampanj” på andra marknader och det är ingen vacker bild.

Men det är inte bara bilhandeln som kommer att bli lidande när verkligheten kommer ikapp.  Även de bilägare som köpt och finansierat en bil som är populär att privatleasa, kommer att få en obehaglig överraskning när det blir dags att byta bil. Begagnadmarknaden styrs, precis som de flesta marknader, av tillgång och efterfrågan. När lagren med begagnade bilar växer sig stora, eller när bihandlarna gör nedskrivningar på sina lager, sjunker andrahandsvärdet. Detta gäller alla märken och modeller och är ofrånkomligt. 

I slutändan finns egentligen inga vinnare i denna jakt på volym och marknadsandelar, förutom kanske de som normalt inte skulle ha råd att köpa en ny bil. För tillfället är de största vinnarna generalagenterna och finansbolagen, men även de måste inse att när festen är slut så kommer verkligheten ikapp och då gäller att samla krafterna för att orka med vardagen. När andrahandsvärdet går ner på en modell, brukar attraktionskraften normalt minska och synergieffekten blir mindre antal nya bilar att finansiera. Återigen, jag har sett det förut och Sverige är inte annorlunda och jag är inte säker på att marknaden är förberedd att hantera de problem man skjuter framför sig. 

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig