El är Volkswagens framtid

Efter ”dieselgate” har Volkswagen en tydligt utstakad strategi och den utgörs av el i mängder. Den tredje modellen i I.D. familjen är en sportig CUV.

Förutom att VW-koncernen i år kommer att presentera ett 60-tal nya fordon över hela världen, så är deras långsiktiga fokus elbilar. Man har satt upp ett tydligt mål att ta eldrivna fordon från att vara en nischprodukt till att sätta dem i storskalig produktion i mitten av nästa årtionde. Strategin har fått namnet "TOGETHER – Strategy 2025" och går ut på en utökad e-mobilitet som ska generera över 30 helt eldrivna fordon fram till 2025.

Inom det nya affärsområdet för mobila lösningar, kommer batteriteknik, autonom körning och artificiell intelligens att bli nya kärnkompetenser hos Volkswagen. Utvecklingen kommer att ske vid totalt 37 kompetenscentra och digitala laboratorier över hela världen – från San Francisco till Berlin och Peking.

Volkswagen nya generation av utsläppsfria fordon med lång räckvidd och futuristisk design kallas I.D. Alla dessa modeller kännetecknas av en ny interiör och layout med flexibilitet, storlek och komfort som ska överskrida normerna för fordonsklasserna. Efter att ha sett I.D. i Paris i höstas och nu senast I.D. BUZZ  i Detroit och Genève i år, så blir denna konceptbil den tredje medlemmen. Det handlar om en fyradörrars coupé i kombination med sports utility vehicle (SUV) funktionalitet och som man valt att kalla CUV (crossover utility vehicle).

I.D. som visades på bilsalongen i Paris 2016

I.D. Buzz från bilsalongen i Genève 2017

Snygg akter på I.D. CUV

Denna CUV är en sportig och interaktivt utformad allroundbil − med elektrisk fyrhjulsdrift som passar lika bra i stadsmiljön som i terrängen för de med ett behov av aktiv livsstil. I tillägg till detta har bilen en räckvidd som motsvarar dagens bensindrivna bilar, vilket gör att den fungerar även på längre resor.

Håkan testar ratten i I.D. Buzz

Precis som I.D. och I.D. BUZZ kan även denna konceptbil köras helt autonomt. Allt som behövs är ett lätt tryck på VW-emblemet på ratten för att aktivera det helautomatiska körläget. Ratten dras elektriskt in i instrumentpanelen där den bildar en enda enhet med digitala displayer och reglage. Bilen känner av sin omgivning och andra trafikanter via laserskannrar, ultraljudsensorer, radarsensorer och översiktskameror och får dessutom trafikinformation via molnet. Intressant framtid, eller hur?

Bilen visas upp första gången på bilsalongen i Shanghai i slutet av april. Vi lär nog få se den i Frankfurt i höst.

 

FOTO: Volkswagen AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig