Citroëns svar på Årets Bil

Nya Peugeot 3008 har blivit en succé som toppades med utnämningen till Årets Bil i Europa i samband med bilsalongen i Genève. Nu är det dags för systerföretaget att visa upp sin motsvarighet och som vanligt går Citroën sin egen väg.

Citroën presenterar sin nya SUV, C5 Aircross, som bygger på samma plattform som Peugeot 3008 SUV, på bilutställningen i Shanghai idag. I grund och botten är det samma bil som varit så lyckosam för Peugeot, men i vanlig ordning har Citroën valt att gå sin egen väg, både vad gäller design och funktioner. Man delar den fina skalbara EMP2 plattformen, motorer, växellådor och infotainmentsystem med Peugeot 3008. I övrigt har man i stort sett valt sina egna lösningar.

”Med C5 Aircross vill vi visa att vi är på gång och att vi hela tiden strävar efter att uppfylla våra kunders förväntningar och behov världen över. Modellen är ett bevis på vår förmåga att närma oss detta segment på vårt eget sätt med tonvikt på personlighet, komfort och välbefinnande för de åkande. Nya C5 Aircross kommer helt klart att vara en viktig tillväxtfaktor för Citroën”, säger Linda Jackson, VD för Citroën.

Tydliga drag från kusinen...

...Peugeot 3008, men sportigare

Eftersom SUV växer i popularitet och idag utgör närmare 25 % av den globala personbilsmarknaden, så faller det sig naturligt att även Citroën följer trenden. Hittills har den enda SUV som haft Citroëns logotyp varit en omdesignad Mitsubishi ASX som dock var fyrhjulsdriven. Nu handlar det alltså om en framhjulsdriven modell som är framtagen av PSA.  

På bilderna kan man se ett tydligt släktskap med bl.a. nya C3. Det handlar om en hög motorhuv med Citroëns speciella ljusarrangemang. På stötfångare och sidorna hittar vi  Airbumps, som först introducerades på Cactus och senare på nya C3. Axelavståndet är 8 cm längre än Peugeot 3008 och 11 cm kortare än nya 5008, dvs 2,73 meter vilket borde ge ett något bättre innerutrymme än i 3008, framförallt i baksätet. C5 Aircross har, precis som sina kusiner, korta överhäng vilket ger bilen ett kompakt intryck med en längd på 4,50 meter, vilket är 5 cm längre än 3008.

Citroëns karakteristiska ljusarrangemang

Bakljusen är en tydlig Citroën profil

C5 Aircross innehåller det nya komfortprogrammet ”Citroën Advanced Comfort” som ska representera något modernt och förnyande inom segmentet. Den har bland annat ”Progressive Hydraulic Cushion” som ska förbättra stötdämparnas funktion och vara en mer tidsanpassad version av Citroëns klassiska fjädringssystem.

I kupén bland annat en 12,3” stor bildskärm med TFT-teknik, en 8” pekskärm med Mirror Screen för Apple CarPlay (man säger inget om Android Auto, men vi förutsätter att det också kommer att fungera) samt en induktiv trådlös smartphoneladdare. Precis som Peugeot 3008 är C5 Aircross utrustad med flera säkerhetslösningar och körhjälpmedel som bl.a. autobroms, filvarningssystem och adaptiv farthållare med stoppfunktion. Även här hittar vi Grip Control och Hill Assist Decent Control.

Ombonad förarmiljö i en...

...design vi känner igen från bl.a. C3

Kontroll för bl.a. Hill Descent

Växelväljare som i Peugeot

Dörrsidor i Citroëns formspråk

Den riktigt stora nyheten är att C5 Aircross senare kommer att erbjuda en plug-in hybrid med e-AWD, dvs. fyrhjulsdrift med två elmotorer på 50 hk vardera, en fram och en bak. Tillsammans med en bensinmotor på 200 hk kommer den att leverera 300 hk, vilket är det mesta en Citroënmotor någonsin producerat utanför motorsporten. Räckvidden uppges till 60 km på ren el och laddas i vanlig ordning med hjälp av att man tar tillvara på rörelseenergin i samband med inbromsning. Utöver denna nya motor, verkar Citroën satsa på den senaste generationen av bränsleeffektiva bensinmotorer på 165 - 200 hk och då med den 6-växlade automatlådan EAT6. Ingen diesel nämns, men å andra sidan är det  inte heller aktuellt för den kinesiska marknaden där C5 Aircross börjar säljas under oktober. Till Europa kommer modellen först under andra halvåret 2018. 

FOTO: Citroën

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig