V90 Cross Country - Skogsmullelyx på svenska

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Precis i samma veva som Volvo släpper efterföljaren till klassikern V70 på marknaden, presenteras efterföljaren till den nästan lika populära XC70. Utvecklings- och produktionstakten är imponerande. Redan i februari ifjol så berättade man att den nya XC90 vi körde i Barcelona skulle vara den äldsta modellen i Volvos line-up om 4 år.

Nu är man nästan halvvägs och stänger 90-segmentet i samband med lanseringen av den snygga V90 Cross Country. Nu ska man ge sig på 60-segmentet där efterträdaren till XC60 är på gång i vår.

Volvo har sållat sig till den allt större skaran av tillverkare som drar ner på närvaron vid några av de stora bilutställningarna och istället fokuserar på individuella lanseringar som just denna i Malmö.

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Här hade man samlat en stor del av den europeiska pressen samtidigt som man direktsände avtäckningen för journalister i Schweiz och i Vail, USA. Fokus låg inte så mycket på teknik utan mer på livsstilskänslan, vilket har varit Volvos mantra för XC och Cross Country modellerna de senaste åren.

Att axla den succé som Volvo XC70 representerat, är ingen lätt uppgift. Målgruppen har varit tydligt definierad bland tjänstebilsförarna där den lyckats ta sig in under 8,5 basbelopp. Nu kommer dock nya Volvo V90 Cross Country att bli ett dyrare alternativ, men det kommer inte att hindra den från att bli en succé.

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Tillägget för att få en 6 centimeter högre V90 (total markfrigång är 21 cm) med specialtillverkade däck som ska göra offroad körningen lättare och plastdetaljer runt hjulhusen, är 15.000 kr utöver en ”normal” V90 med fyrhjulsdrift. Jag tror inte att detta tillägg kommer att avskräcka målgruppen utan istället locka dem till att uppgradera sig till en ännu snyggare bil, för visst är V90 Cross Country en snygg bil? Personligen tycker jag nog att det är marknadens snyggaste kombi, men det är en högst subjektiv bedömning.

Förutom alla säkerhetsdetaljer från S90 och V90, adderar man dessutom en ny tjänst som kommunicerar med andra Volvo. Den varnar om det är halt eller om någon Volvo slår på varningsblinkers och skickar informationen till andra Volvos med denna utrustning. En smart lösning som ökar den aktiva säkerheten.

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Motoralternativen är desamma som i S90 och V90 med skillnaden att D4 är instegsmotorn istället för D3 som måste ses som en nödlösning för att få ”normala” V90 under 7,5 basbelopp. Volvo är kanske lite modesta i sin volymplan eftersom man räknar med att sälja ca. 20.000 V90 CC per år jämfört med ca. 30.000 av den vanliga V90.

Priserna för nya Volvo V90 CC:

D4 AWD 190 hk manuell: 368 000 kr

D4 AWD 190 hk automat: 387 900 kr

D4 AWD 190 hk manuell: 393 000 kr

D4 AWD 190 hk automat: 412 900 kr

D4 AWD 190 hk automat: 433 000 kr

D4 AWD 190 hk manuell: 452 900 kr

D5 AWD 235 hk automat: 442 900 kr

D5 AWD 235 hk automat: 482 900 kr

T5 254 AWD hk automat: 409 900 kr

T5 254 AWD hk automat: 449 900 kr

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig