Test: Peugeot 508 - Bortglömd landsvägskryssare

Peugeot 508 GT

Foto: Håkan Nilsson

Jag har sagt det förut och det tåls att påpeka: Det finns andra producenter av bra tjänstebilar förutom Volvo, Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes-Benz etc.

Jag ska försöka hjälpa er att identifiera dessa i en serie artiklar. Vi börjar med Peugeot 508 som definitivt är ett sådant alternativ till dessa vanliga tjänstebilar och är väl värd att testas av de som söker kombinationen av utsökt komfort, ekonomi och säkerhet.

Att Peugeot 508 erbjuder just dessa värden i ett attraktivt paket, är det alldeles för få svenskar som har upptäckt. Modellen som såg dagens ljus 2010, har genomgått ett antal uppdateringar, varav den senaste 2015 då man bl.a. gav fronten ett nytt och snyggare utseende. Peugeot 508 var den första modellen som var framtagen på ett tyskt manér. Kvalitetstänket var helt annorlunda än vad man tidigare förknippade med franska bilar.

Målsättningen var att skapa en bil som inte avvek från de normer som lockade de flesta kunder, alltså skulle bilen bli relativt ”öfransk”. Ett steg var att byta ut en mängd underleverantörer mot samma som levererade material till de stora tyska tillverkarna. Man ändrade i produktionsprocessen för att säkerställa en kraftigt ökad kvalitet och till detta tog man faktiskt hjälp av tyska ingenjörer.

Peugeot 508 GT

Foto: Håkan Nilsson

Peugeot 508 GT

Foto: Håkan Nilsson

Resultatet blev en snygg och otroligt bekväm bil som på många sätt erbjöd samma premiumkänsla som de tyska konkurrenterna. Men den franska envisheten bromsade förutsättningarna för Peugeot 508 att bli en större succé, i alla fall i Sverige.

Mitt i all denna förändring till det bättre så lyckades Peugeot med konststycket att sabotera modellen med en halvautomatisk växellåda av DSG typ som de kallade MCP. Någon hade bestämt att en växellåda som automatiskt växlade som en manuell låda, dvs. med det karaktäristiska tappet av moment mellan växlingarna, var bättre än en konventionell automatlåda.

Stort misstag! Eftersom denna växellåda var enda alternativet till en manuell låda, i en stadigt växande marknad för automat, så tappade modellen momentum.Först 2015 bytte man ut den ytterst tveksamma MCP lådan mot en 6-växlad automat av mer konventionell typ, men då var det lite sent.

Peugeot 508 GT

Foto: Håkan Nilsson

De svenska kundernas intresse för modellen hade redan dalat och den danskägda svenska generalagenten la ingen större fokus på modellen eftersom det var den nya Peugeot 308 som stod i rampljuset efter att ha fått utnämningen Årets bil i Europa. Men 508:an är en riktigt bra bil. Den är tyst, bekväm, pigg och framförallt bränslesnål. 2013 körde vi en 115 hk diesel från Köpenhamn till Saint Tropez på en full tank.

En total sträcka på 190 mil och när vi kom fram hade vi tillräckligt med bränsle för ytterligare 12 mil. 2015 körde vi 177 mil på en full tank med en 180 hk diesel. Det är hittills ingen bil i denna klass som uppvisat dessa siffror. Något att också tänka på.

Både den lilla dieseln på 120 hk och den starka 180 hk, är miljöklassade. Nu låter 120 hk kanske som en för liten motor till en bil i Passat klassen, men jag kan övertyga er om att den kommer att överraska. Den är riktigt pigg, tyst och bekväm. Väghållningen är en skön kombination mellan en stabil tysk bil och en mjuk fransk landsvägskryssare.

Bagageutrymmet är större än t.ex. Volvo V90 och komforten i baksätet är riktigt bra för två fullvuxna eller tre barn. Säkerheten är också riktigt bra med bl.a. autobroms som standard. Med ett ingångspris på 239.900 kr så är detta ett utmärkt val för den som söker en stor bil för småbilspris. Vill man ha mer prestanda så finns ju den kraftfulla 180 hk dieseln som ett alternativ från 304.900 kr.

Som ni ser så finns det riktigt bra alternativ till bilar som börjar på V. Det gäller bara att öppna sina sinnen och våga testa något annat. - Vågar du?

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig