Test: Nya Peugeot 3008 SUV - Oh la la!

Peugeot 3008

Foto: Håkan Nilsson

När Peugeot slog på stora trumman och lanserade efterföljaren till sin crossover 3008, var det många bland oss flera hundra journalister på plats i Le Bourget utanför Paris, som höjde på ögonbrynen.

Nya 3008 är en SUV med 22 cm markfrigång och en design som tilltalar de flesta. Exteriört är bilen relativt ofransk till skillnad mot sin PSA kusin Citroën. Den är sportig och dynamisk med en profil som för tankarna mer till tyska märken. 

Byggd på samma skalbara EMP2 plattform som den fina Peugeot 308, har bilen vuxit med 8 cm på längden jämfört med sin föregångare. Trots detta är nya 3008 hela 100 kg lättare, vilket bådar gott för den redan låga bränsleförbrukningen, som är ett signum för Peugeot.

Motoralternativen kommer att bli desamma som dagens Peugeot 308 modeller med ett riktigt trevligt tillägg av en pigg 1,6 liter bensinmotor på 165 hk, min favorit tillsammans med 180 hk dieseln i GT modellen. Om ett par år räknar man med att introducera en fyrhjulsdriven laddhybrid där elmotorn placeras bak för drivning på bakhjulen.

Detta gjorde man redan i 508 RXH Hybrid, som inte blev någon riktig hit i Sverige och nu senast i den fantastiska 308R Hybrid som ännu inte är i produktion, men som jag hade den exklusiva förmånen att testa på bana förra hösten. En upplevelse ”extraordinaire”.

Peugeot 3008

På historiska Mille Miglia vägar

Foto: Håkan Nilsson

Exteriört är nya Peugeot 3008 SUV en riktigt snygg bil. Till skillnad mot sin föregångare som var en crossover, förmedlar den en betydligt sportigare profil och samtidigt en elegans som få SUV levererar idag. Frontens utformning är kraftfull och accentueras av LED strålkastare som ger ett mycket bra ljus vid mörkerkörning. Profilen är smidig med linjer som förhöjer intrycket och som nog kommer att tilltala de flesta. Bakifrån upplevs bilen högre och bredare än vad den är. LED-bakljusens placering är hög och dess utformning ska associera till ”lejonklor”. Kanske lite långsökt men snyggt. De integrerade breda avgasrören ger Peugeot 3008 SUV ytterligare en riktigt sportig profil.

Peugeot 3008 - Ny och gammal

Två generationer sida vid sida

Foto: Håkan Nilsson

Men den riktigt stora nyheten hittar vi på insidan. Peugeot 3008 är den första modellen som kommer med nya i-Cockpit. En helt digital instrumentering som påminner lite om Audis ”Virtual Cockpit” men faktiskt är ännu snyggare. Den innehåller en orgie av information på ett alldeles förträffligt sätt. Med denna innovativa lösning, sätter Peugeot en helt ny standard i segmentet och närmar sig premium med tydliga steg, även om Peugeots ambition inte är att vara ett premiummärke. Nya digitala i-Cockpit kommer att bli standard i nya stora 7-sitsiga Peugeot 5008 som lanseras under första kvartalet 2017 och nya 508 som förhoppningsvis kommer någon gång under 2017.

Peugeot 3008

Adaptiva avstånden

Foto: Håkan Nilsson

Peugeot 3008

Navigation

Foto: Håkan Nilsson

Peugeot 3008

Konventionella mätare

Foto: Håkan Nilsson

Peugeot 3008

Lane assist & förbrukning

Foto: Håkan Nilsson

I tillägg till detta har Peugeot satsat stort på att skapa en interiör som är både funktionell och ytterst behaglig. Stolarna tillhör marknadens mest bekväma, med ett flertal inställningsmöjligheter som gör det lätt att hitta en riktigt skön körställning. Alla kontroller finns lätt tillgängliga, antingen via de snygga knapparna på mittkonsolen eller den 8" stora pekskärmen som sitter högt placerad i mitten. Som tillval finns ett alldeles utmärkt HiFi-system från franska FOCAL som med 10 högtalare och 12 kanaler, ger en ljudkvalitet som är av allra högsta klass. Kvaliteten på materialvalet i kupén är i absolut toppklass och passformerna är ett precisionsarbete som man normalt hittar på dyrare tyska bilar. Allt är smakfullt presenterat och ger en indikation att Peugeot har en plan att placera sig på den övre halvan. Detta är så nära premium det går att komma.

Peugeot 3008

En härlig förarmiljö

Foto: Håkan Nilsson

Peugeot 3008 SUV är alltså endast framhjulsdriven, vilket kanske eliminerar en del potentiella kunder som förknippar en SUV med fyrhjulsdrift. Nu har SUV inget att göra med om bilen är fyrhjulsdriven eller inte. Ett exempel på detta är Volvo XC60 som är framhjulsdriven om man vill ha den fina VEA motorn. Eller den populära Nissan Qashqai som till största delen är framhjulsdriven. Fördelen med framhjulsdrift är att man får en betydligt bättre bränsleekonomi och lägre servicekostnader.

Har man, som i Peugeot 3008 SUV elektroniska hjälpmedel som hjälper till att stabilisera bilen vid vinterkörning, körning i terräng. Den smarta ”Hill Descent Control ” funktionen som helt tar hand om att tryggt ta bilen nedför branta backar utan att släppa greppet och utan att man som förare behöver gasa eller bromsa, fungerar lika bra som på de fyrhjulsdrivna SUV jag testat tidigare.

Peugeot 3008 Hill Descent

Körkänslan är skön och balanserad. Det är ett arv från den fina Peugeot 308, som var den första modellen som byggdes på en av marknadens bästa plattformar, EMP2. Den rullar tyst och komfortabelt även på vägar av usel svensk kvalitet. Den sportiga känslan av en något hårdare satt fjädring i kombination med den direkta styrningen, gör bilen riktigt kul att köra på kurviga vägar. Peugeot 3008 SUV har näst intill inga tendenser att understyra vid snabb kurvtagning, något som annars är vanligt för framhjulsdrivna bilar. Den är istället följsam och där bakändan känns som om den hjälper till att styra in bilen i kurvorna på ett säkert sätt. Den helt nya automatiska växellådan EAT6 växlar precist och i det närmaste sömlöst. I sportläget sker nedväxlingarna snabbare och ger bilen en sportigare karaktär. 

Peugeot 3008

Dynamiska köregenskaper på kurviga vägar

Foto: Håkan Nilsson

Under de två dagar jag testade bilen i trakterna runt Bologna, fick jag pröva på tre olika motorer som samtliga kändes riktigt potenta. Den bottenstarka och miljöklassade 120 hk dieseln ger nog de flesta köparna den prestanda som behövs för svenska förhållanden. Vill man ha mer styrka och acceleration så satsar man på den manuella 150 hk dieselvarianten eller varför inte 3008 GT med den fina och sportiga 180 hk dieseln.

Dessa motorer är levererar kanske marknadens bästa bränsleekonomi i dieselklassen. Vill man istället köra på bensin så erbjuds det en 130 hk variant med 3 cylindrar (Engine of the year) som prestandamässigt är i klass med lilla 120 hk dieseln eller den härliga 1,6 liters motorn på 165 hk som blev min favorit. Vilken modell man än väljer så bör nog ingen bli besviken. 

Peugeot 3008

Foto: Håkan Nilsson

Peugeot 3008

3008 GT i Coupe Franche färger

Foto: Håkan Nilsson

Peugeot 3008 SUV är mycket aggressivt prissatt. Faktum är att priset var nog den absolut största överraskningen med tanke på hur mycket bil man får för pengarna. Den är billigare i inköp än sina konkurrenter och samtidigt bättre utrustad än de flesta. Man erbjuder nämligen modellerna med en introduktionsrabatt på 20.000 kr och ytterligare en rabatt på 10.000 kr om man tecknar sig för en bil innan lanseringen. Ordinarie priserna ser ut som följande:

Bensin modeller

ACCESSPureTech 130 MAN     229.900 
ACTIVE PureTech 130 MAN     239.900 
ACTIVE PureTech 130 AUT     254.900 
ALLURE PureTech 130 MAN     254.900 
ALLURE PureTech 130 AUT     269.900 
GT-LINE PureTech 130 AUT     279.900 
GT-LINE PureTech 165 AUT     299.900 

Diesel modeller

ACTIVE BlueHDi 120 MAN Miljöbil     259.900 
ACTIVE BlueHDi 120 AUT     274.900 
ALLURE BlueHDi 120 MAN Miljöbil      274.900 
ALLURE BlueHDi 120 AUT     289.900 
ALLURE BlueHDi 150 MAN     289.900 
GT-LINE BlueHDi 120 AUT     299.900 
GT BlueHDi 180 AUT     349.900 

Peugeot 3008 SUV lanseras hos de svenska återförsäljarna nu i november.

Peugeot 3008

Nya Peugeot 3008 SUV förtjänar tummen upp!

Foto: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig