Test: Nya Mercedes E-Klass Kombi

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Håkan Nilsson

Jakten på kunder som inte är beroende av basbeloppsgränser och söker det ”lilla extra”, går in i ett nytt kapitel. Inte långt efter att vår svenska stolthet från Hisingen lanserat en kombi som aspirerar på premiumsegmentet, visar nu Mercedes upp vad som mycket väl kan bli segmentets nya riktmärke.

Nya Mercedes E-Klass kombi är en veritabel orgie i smarta tekniska lösningar som sätter en helt ny standard inom ett segment som utgör en stor del av den svenska tjänstebilsmarknaden. Borta är den sista kvarlevande känslan av ”gubbighet” och istället är den ersatt med en tydlig dragning till sportighet där man adderat en helt ny nivå av komfort. Det är svårt att beskriva känslan i ord. Den måste upplevas. Jag fick möjligheten att göra just detta i det vackra landskapet norr om Hamburg. Vi testade fyra olika modeller med olika utrustning och motoralternativ. Jag väljer att fokusera på den variant som förmodligen blir den bäst säljande modellen, E220d Business Edition.

"Premium. Smaka lite på det uttrycket. Vilka associationer får du? Det finns många ”wannabees” som aspirerar, men få är inbjudna"

Att få bli kallad en premiumbil är inget som tillverkarna avgör. Det tillfaller konsumenterna att avgöra vilket märke och vilken modell som ska få ”spela i den högsta divisionen”. Den avgörande uppfattningen handlar inte om hur mycket utrustning man stoppar i bilen i form av tekniska lösningar eller hur elegant bilens design försöker vara. Det handlar om hur bilen representeras på marknaden, i bilhallar och i media. Det handlar om valet av material, komfort, prestanda och hur man på rätt sätt utnyttjar den nya tekniken för att fånga samspelet mellan människa och maskin.

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Håkan Nilsson

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Håkan Nilsson

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Håkan Nilsson

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Håkan Nilsson

Nya Mercedes-Benz E-Klass Kombi förenar detta på ett sätt som ingen tillverkare hittills lyckats med och visar vägen för sina tyska kollegor och alla andra som vill vara med och leka i premiumsegmentet. Redan vid en första anblick så förstår man vad som utmärker en äkta premiumbil och då handlar det inte enbart om att den är försedd med den välkända stjärnan i grillen. Nej, det handlar om bilens eleganta profil, de perfekta passformerna mellan olika karossdetaljer och något för många ganska trivialt, utformningen av dörrhandtagen.

När man öppnar dörren och möts av den ombonade inredningen, de sköna ”fåtöljerna” och istället för konventionella instrument, den stora liggande skärmen (tillval), som egentligen består av två 12,3” skärmar och innehåller all tänkbar information, då kan man inte annat än imponeras. Föraren kan själv konfigurera skärmens funktioner för att visa den information man själv föredrar. Det finns tre olika varianter att välja mellan: Classic, Sport och Progressive. Detta och multimediasystemet går utmärkt att styra från två små ”touch-pads” på ratten eller så använder man röststyrningen Linguatronic som till skillnad mot många liknande system, fungerar alldeles utmärkt.

Att nya Mercedes E-Klass Kombi erbjuder en nivå som man tidigare endast hittade i den betydligt dyrare S-Klassen och som man inte hittar i andra bilar i detta segmentet, är tydligt. Men det tar inte slut där. Bakom allt det visuella, finns värden som tar bilägandet till helt nya nivåer.

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Håkan Nilsson

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Mercedes

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Håkan Nilsson

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Mercedes

Exempel på detta är Concierge Service (ingår med tillval COMAND Online). Precis som på finare hotell kan du få hjälp med att boka bl.a. hotell och restaurang. Få tips om kulturella evenemang och intressanta färdvägar. Koordinaterna skickas direkt till navigationssystemet för att du själv ska slippa leta. Med appen som ägaren kan ladda ner, fungerar systemet även utanför bilen. En annan app kontrollerad funktion är Remote Parking Pilot (tillval). Systemet tillåter föraren att parkera bilen i trånga utrymmen genom att använda en app i sin smartphone….utanför bilen!

Att Mercedes, precis som i C-Klass, valt att behålla konventionella knappar för klimatanläggning och access till navigation, radio etc. är ett exempel på hur genomtänkt förarmiljön är i nya Mercedes E-Klass Kombi. Man behöver inte gömma allt bakom snygga och överambitiösa skärmar som så många andra tillverkare envisas med att göra. Bra tänkt Mercedes!

Jag kallade framstolarna för ”fåtöljer” och det är inte långt ifrån sanningen. Dessa stolar erbjuder en komfort som är i absolut toppklass och med så många inställningsmöjligheter att det inte spelar någon roll hur kroppen är utformad, så hittar man alltid en skön körställning. Vill man lyxa till det lite så går det att välja stolar med massagefunktion, något som är riktigt skönt när man sitter och åker långt

Baksätet lämnar inte heller mycket att önska. Här har man en egen klimatzon och kan själv avgöra vilken temperatur man vill ha utan att vara beroende av någon annans välvilja. Benutrymmet fungerar även för en 197 cm lång motorjournalist som sitter bakom sin egen inställning av förarstolen. Det är inte många bilar inom segmentet som kan skryta med det.

Säkerheten är också på absolut toppklass med bl.a. Aktiv Bromsassistent som standard. Den varnar föraren om en eventuellt förestående kollision och hjälper till att bromsa i tid. Den varnar även för gångtrafikanter. Som tillval hittar vi också tre olika system som bidrar till att minska skador vid eventuella olyckor. Dessa är PRE-SAFE® PLUS som i god tid varnar för påkörning bakifrån och vidtar åtgärder för att undvika whiplashskador. PRE-SAFE® Impuls som blåser upp en särskild sidokrockkudde i ryggstödet och på så viss flyttar förare respektive passagerare närmare mitten vid en sidokollision.

Men den stora nyheten är Drive Pilot som är steg närmare autonoma (självkörande) funktioner utan att överlämna all kontroll till tekniken utan istället stöder föraren. Till sin hjälp har man den adaptiva farthållaren DISTRONIC som automatiskt håller valt avstånd till framförvarande trafik i farter upp till 210 km/h.

Nya Mercedes E-Klass Kombi sätter en ny standard för segmentet. Där andra tillverkare försöker locka med allehanda funktioner i tekniska lösningar som kräver i det närmaste en ingenjörsutbildning, har Mercedes hittat en funktionell miljö som stöder förarens behov. Med en aggressiv prissättning bör nya E-Klass Kombi bli ett vedertaget alternativ som tjänstebil för de som värdesätter kvalitet och funktionalitet på absolut högsta nivå. Detta är verkligen något att bita i för konkurrenterna.

Utvecklingen mot så kallade autonoma bilar, bilar som kan köra själv, pågår för fullt. Men hur mycket av detta behöver vi egentligen? Nya Mercedes E-Klass Kombi innehåller många nya tekniska lösningar som inte fullständigt tar över kontrollen utan istället underlättar moment som många bilförare ibland tycker är tröttsamma eller besvärliga. Det handlar om att stödja, inte ta över. Sedan några år finns det smarta lösningar som t.ex. adaptiva farthållare som hjälper till att hålla avståndet till framförvarande trafik både på motorväg och i bilköer, assistansfunktioner som hjälper till att hålla bilen på vägen och i rätt fil och autobroms som hjälper till att bromsa när du som förare inte har full uppmärksamhet.

Allt detta har visat sig vara både nödvändiga och populära hjälpmedel som hjälpt till att göra bilkörningen säkrare och bekvämare. Nya E-Klass Kombi erbjuder allt detta, med tillägget att du numera faktiskt kan släppa ratten. Med hjälp av de funktioner jag räknat upp tidigare, kan man upp till 60 sekunder åt gången släppa ratten och låta bilen sköta farthållningen och styrningen. Detta kan förefalla vara en överkurs i teknisk utrustning, men har man väl provat det så förstår man hur bekvämt det kan vara på långkörningar.

 

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Håkan Nilsson

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Håkan Nilsson

Att du måste vidröra ratten var 60:e sekund är en viktig säkerhetsåtgärd för att förhindra olyckor för att du somnar eller råkar ut för en akut sjukdom. Om du inte rör vid ratten när systemet anger det, saktar bilen ner och stannar. Smart och säkert med andra ord. Du har fortfarande kontrollen.

Nu har Mercedes tagit dessa funktioner till ytterligare en nivå som närmar sig det som vi en gång förknippade med sci-fi. Hur många kommer inte ihåg när James Bond körde en bil, liggande på golvet i baksätet, med hjälp av en fjärrkontroll? Det är inte längre en fantasi utan verklighet. Förra hösten visade en annan tysk biltillverkare hur man kunde köra fram och tillbaka med hjälp av en inbyggd fjärrkontroll i en gigantisk nyckel.

Mercedes har gjort det smartare med hjälp av en app som går att ladda ner i din smartphone. Förutom att bilen själv känner av om det finns en lämplig parkeringsplats, så kan du kliva ur bilen och låta den själv styra in på plats med hjälp av appen i din smartphone. Den kör alltså inte bara fram och tillbaka, den svänger också! Briljant lösning för de som har problem att parkera. Det kan bl.a. handla om tillfällen när man behöver låta barnen kliva ur innan man parkerar bilen i trånga utrymmen eller i parkeringshus med minimalt tilltagna parkeringsplatser.

Med dessa ”semi-autonoma” funktioner sätter nya Mercedes E-Klass Kombi en helt ny standard för bilar i detta segment. Det är lösningar av den här kalibern som verkligen sållar agnarna från vetet. När andra talar om framtiden är Mercedes redan där. Imponerande utveckling!

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Mercedes

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Mercedes

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Mercedes

Vi svenskar gillar verkligen kombibilar. Faktum är att Sverige leder i antalet registrerade kombi per capita i Europa. Inget annat land har tydligen samma behov som vi att ibland frakta ett kylskåp eller vad det nu är vi avser att nyttja bilen till. Men stora kombibilar tenderar också att bli större på bekostnad av designen.

Nu verkar det nya mantrat vara att tillföra mer sportighet som i många fall reducerar de praktiska egenskaperna som karossen egentligen borde stå för. Mercedes E-Klass Kombi är ett av få undantag som utan att tulla nämnvärt på utrymmen, ändå lyckas förena det praktiska med sportighet.

Trots att lastutrymmet i nya E-Klass Kombi är något mindre än föregångaren, så är det större än konkurrenternas. Med 640 liter och baksätet uppfällt, får man plats med en hel del bagage på långresan. Om det inte räcker så går det att få ytterligare 30 liter genom att justera ryggstödets lutning. Fäller man ner baksätet, så får man plats med hela 1 820 liter. 

Det är mer än någon av konkurrenterna inom segmentet klarar av. Baksätet har också en mer flexibel fällning eftersom man kan fälla det i tre sektioner, 40/20/40. Då får man dessutom en i det närmaste helt plan lastyta, vilket inte alltid är fallet. Min 190 cm långa kollega och co-driver från ViBilägare får illustrera vad jag talar om.

Fastän nya Mercedes E-Klass kombi är 4,93 lång och 1,85 bred med ett härligt innerutrymme, vilket gör den till en av de större kombibilarna på marknaden, så låt er inte luras av måtten. Den är inte på något sätt klumpig. Tvärtom så är den smidigare än de flesta bilar i den här storleksklassen. Är det kanske den perfekta familje/tjänstebilen? Ja, det överlämnar jag till de som har ett behov av en bekväm, flexibel och sportig kombi att bedöma. Själv är jag riktigt imponerad och helt klart är att konkurrenterna har fått något riktigt tufft att bita i.

Mercedes E-Klass Kombi

Foto: Håkan Nilsson

Vad kostar nya E-Klass Kombi?

Den välutrustade SE Edition kostar från 393.900 kr netto. I tjänstebilsutförande (Fleet Edition) går det att få bilen för under åtta basbelopp – 352.000 kr.

Men det finns ett antal versioner att välja på. Både bensinmodellen E 200 (184 hk) och den dieseldrivna E 220 d (194 hk) börjar på 407.900 kr i listpris (bruttopris). Den sistnämnda med sin helt nyutvecklade motor klarar sig på en förbrukning på 0,42 l/milen vid blandad körning.

Nya E-Klass Kombi kommer också i välutrustade specialversioner till nettopriser. Dessa förväntas – liksom för sedanversionen – bli storsäljarna på den svenska marknaden. E 220 d kombi kostar som SE Edition (till privatpersoner) från 393.900 kr netto och som Fleet Edition (till företag) från 352.000 kr netto. Den sistnämda ligger under åtta basbelopp i manuell version och under 8,5 basbelopp med automatlåda. Båda versionerna är mycket välutrustade med bland annat Park Pilot inklusive aktiv parkeringsassistent och backkamera, navigation, semi-elektriskt inställbara framstolar,  Avantgarde designversion och Bluetooth® för både telefoni och musik. Senare kommer även bilen i AMG-version och som plug-in hybrid. Först ut blir V6:an Mercedes-AMG E 43 4MATIC med 401 hästar och 0-100 på 4,7 sekunder.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig