Test: Hyundai Ioniq - Äntligen en snygg hybrid

HYUNDAI_IONIQ

Foto: Håkan Nilsson

Jag har länge ställt mig frågan varför miljöbilar måste se så annorlunda ut än andra bilar? Den ena spejsade designen efter den andra har dykt upp på marknaden, plastiga och med märkliga detalj- och designlösningar både exteriört och interiört. Trots detta så har de hittat kunder.

Mitt i denna orgie av märkligheter så dyker det upp något riktigt fräscht som jag hoppas kommer att röra om på miljöbilsmarknaden. I november lanserar Hyundai helt nya Ioniq i Sverige. Det är den första bilen med tre olika miljödrivlinor baserat på en och samma kaross. Först ut är Hybriden och Elbilen följt av Plug-In varianten som lanseras först sommaren 2017.

Jag tycker att Ioniq är en riktigt snygg bil att se på från alla vinklar. Även interiört har man lyckats att göra en snygg och funktionell instrumentering som mer knyter an till ”vanliga” bilar. Den har designats med tanke på att få en strömlinjeformad siluett men samtidigt vara rymlig invändigt. Små detaljer som bland annat de kopparfärgade detaljerna i Electric, förhöjer det estetiska intrycket. Bilens design har redan uppmärksammats och belönats med 2016 Red Dot Award för design.

HYUNDAI_IONIQ

Foto: Håkan Nilsson

HYUNDAI_IONIQ

Foto: Håkan Nilsson

Ioniq är fylld med alla tänkbara högteknologiska funktioner. Ioniq Electric klassledande med hela 280 kilometers räckvidd fri från utsläpp. Hybrid och Plug-In toppar listorna med endast 79 respektive 32 g/km i CO2-utsläpp. Den sexväxlade dubbelkopplingslådan (Hybrid och Plug-In) växlar mjukt och sömlöst.

Kopplar man in sportläget så får bilen en påtagligt sportig karaktär där instrumentpanelen förändras, styrningen blir tajtare och växlingar sker snabbare. Säkerheten är på topp Ioniq är som standard utrustad med bland annat autobroms (AEB), dödavinkelnvarning (BSD/ARCTA), filhållningsassistans (LKAS) och adaptiv farthållare (SCC).

Modellen är utrustad med ett ordentligt infotainmentsystem med alla tänkbara anslutningsmöjligheter man behöver. Via Apple Car Play och Android Auto får man tillgång till mobilens appar. Telefonen laddas trådlöst via en inbyggd QI-laddare. Den åtta tum stora displayen tillhandahåller dessutom Tom Tom LIVE-tjänster med ett antal navigationsvägledningar.

HYUNDAI_IONIQ

Foto: Håkan Nilsson

Körkänslan i hybriden, som är den enda modell som vi fått möjlighet att testa än så länge, är riktigt skön. Den är välbalanserad och tyst. Det enda som egentligen störde mig en aning, var att fjädringen var lite väl hårt satt. Det passar en sportbil men kanske inte den här typen av bil. Nu har man förklarat att elbilen som kommer i november, är en aning mjukare satt i fjädringen, vilket absolut inte skadar. 

Förarmiljön var riktigt behaglig och lättarbetad. Inga märkliga utsvävningar i form utan konventionellt och snyggt. Sätena erbjöd en skön komfort även för en 197 cm lång motorjournalist. Bagageutrymmet var överraskande stort, framförallt på höjden vilket tyvärr medförde att man hade en relativt hög tröskel att lasta över. Här hade nog ett extra golv i linje med baksätet, inte varit så tokigt.

HYUNDAI_IONIQ

Foto: Håkan Nilsson

HYUNDAI_IONIQ

Foto: Håkan Nilsson

HYUNDAI_IONIQ

Foto: Håkan Nilsson

IONIQ är ett stort steg i linje med den globala hållbarhetsstrategi som Hyundai Motor Group (inkl. Kia) arbetar för. Innan 2020 ska man lansera 28 nya miljöbilar inkluderat elbilar, hybrider, plug-in och vätgasbilar. Faktum är att Hyundai var först i världen med att massproducera vätgasdrivna bränslecellsbilar (ix35 Fuel Cell) och med IONIQ blir man först med fyra olika elektrifierade, miljövänliga drivlinor.

IONIQ Hybrid och Electric kommer till Sverige i november och kommer kosta från 249 900 kr respektive 371 900 kr. Inga priser finns ännu för IONIQ Plug-in som kommer till sommaren 2017.

 

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig