Test: BMW 330e - Laddad med prestanda

Foto: Håkan Nilsson

BMW 330e – Trenden på marknaden är tydlig. Ska man vara med och slåss om de viktiga tjänstebilskunderna, måste man kunna erbjuda hybrider och då kanske framförallt, laddhybrider som kombinerar elbilens fördelar med den fossila bilens räckvidd.

Drygt ett halvår efter att BMW presenterade sin första laddhybrid i stora X5, släppte BMW nästa modell, denna gång i populära 3-serien. Eftersom BMW ärförknippat med körglada prestandabilar så utgör 330e inget undantag. Här har man utgått från en 2-liters turboladdad bensinmotor på 184 hk och adderat en elmotor på 88 hk och som tillsammans utvecklar 252 hk och ett imponerande vridmoment på 420 nm.

BMW har alltså åstadkommit en trendriktig hybrid med samma prestanda som deras bästa dieslar, men med betydligt lägre utsläppsvärden och därmed kvalificerad för 20.000 kr i miljöbilspremie.

Foto: Håkan Nilsson

Hur är den då att köra? Svaret är: precis som man förväntar sig av en BMW 3-serie. Snabb och smidig. Följsam på kurviga vägar men en aning känslig på motorväg, ett fenomen som ska tillskrivas valet av s.k. Run Flat däck som BMW envisas med att utrusta sina bilar med. Accelerationen 0-100 km/h på 6,1 sekunder och en toppfart på 225 km/h, borde göra de flesta potentiella köparna nöjda. Men sen var det här med batteriets räckvidd.

Som de flesta tillverkare, vill även BMW påvisa sin egen förträfflighet genom att deklarera en räckvidd som i verkligheten inte är möjlig att uppnå. Man påstår att det ska gå att köra 330e upp till 40 km på ren eldrift, men efter att ha testat ett antal gånger så lyckades jag bara nå 27 km. Det är trots allt inte så illa eftersom det finns andra tillverkare som faktiskt är sämre på att uppskatta räckvidden.

Vad är då fördelen med en laddhybrid kontra en diesel med motsvarande pris och prestanda? Förutom de genomsnittligt låga utsläppsvärdena (49 g/km) vilket resulterar i miljöbilspremien, så handlar det mest om lägre förmånsvärden för tjänstebilsföraren och en ökad prestanda på befintliga bensinmotorer. Har man inte längre än 2-3 mil till sin arbetsplats och har möjlighet att ladda bilen hemma och under arbetstid, då är BMW 330e ett utmärkt alternativ eftersom man aldrig behöver köra på annat än elmotorn.

Foto: Håkan Nilsson

Foto: Håkan Nilsson

Foto: Håkan Nilsson

Kör man längre sträckor så är skillnaden i förbrukning marginell jämfört med en diesel. BMW deklarerar en snittförbrukning på låga 2,1 l/100 km, men även det är i den bästa av världar. Själv lyckades jag aldrig komma under 4,3 l/100 km, men det är faktiskt fullt godtagbart.

Utöver att ladda bilen hemma eller på jobbet, erbjuds man numera ett allt större utbud av laddstolpar. Pionjärer var IKEA som sedan följdes av McDonalds och nu hittar man dem vid de flesta snabbmatskedjor runt om i landet. På alla större flygplatser finns ett större antal snabbladdare där laddning ingår i parkeringsavgiften.

Många större garage erbjuder också ett begränsat antal laddplatser. Om man tar sig ett par extra minuter och kopplar upp bilen till en laddstolpe när man parkerar, finns det mycket pengar att tjäna genom längre körsträcka på ren el. Det är den riktigt stora fördelen med laddhybrid kontra vanlig hybrid.

BMW 330e kommer endast som sedan och instegspriset är 421.500 kr. Vill man utrusta bilen med allehanda ”godsaker” som brukligt är, då sticker priset upp rejält. Testbilen var utrustad med sportpaket, parkeringsassistans, navigationssystem etc. vilket gjorde att priset slutade på 482.100 kr före miljöbilspremien. Frågan är om den är värd det? Tveksamt, men enligt BMW så utgör 330e närmare 80% av deras sedan försäljning, så det är tydligt att man satsat rätt, även med priset.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig