Test: BMW 225xe - Laddad för familjen

Foto: Håkan Nilsson

BMW 225xe. För drygt två år sedan lanserade BMW sin första framhjulsdrivna bil i modern tid. I trakterna runt det vackra Sölden i Österrike, fick vi motorjournalister testa en familjebil som byggde på samma teknik som vi hittar i den senaste generationen av MINI.

BMW 2-serie Active Tourer erbjöd pigga motorer, välbalanserad väghållning och en komfort som låg i topp bland familjebilar av MPV typ. För drygt ett år sedan följde man upp med en förlängd variant som kallas Gran Tourer. En sjusitsig familjebil som rimligtvis borde ha blivit en succé men som det spontant känns som BMW har glömt bort i sin marknadsföring.

En orsak till att den inte fick tillräcklig uppmärksamhet, var att den svenska lanseringen kolliderade med BMW:s behjärtansvärda aktivitet ”Kör för livet” där man skänker 100 kr till Barncancerfonden för varje provkörning. Med tanke på syftet så var prioriteringen helt rätt.

Det var bara tajmingen som var fel. Men nu har försäljningen av 2-serie Active Tourer och Gran Tourer kommit igång riktigt bra och då är det dags för nästa steg i utvecklingen: en plug-in hybrid.

Foto: Håkan Nilsson

Foto: Håkan Nilsson

BMW 2-serie Active Tourer 225xe är den minsta av Münchens utbud av plug-in hybrider. Denna MPV har tydliga kopplingar till befintliga BMW X5 xDrive40e, BMW 330e och ”supersportbilen” BMW i8. Men det är självklart en stor skillnad: BMW 225xe är i grunden framhjulsdriven och elmotorn driver på bakhjulen. Kanske lite överraskande så har faktiskt BMW 225xe mest gemensamt med den häftiga BMW i8. Den använder samma drivlinekoncept, men omvänt 180 grader.

BMW 225xe har en trecylindrig bensinmotor (136 hk / 220 nm vridmoment) under motorhuven, medan en elmotor (88 hk / 165 nm vridmoment) och litium-jonbatterier är förpackad baktill och driver bakaxeln för en kombinerad styrka på 224 hk / 385 nm vridmoment.

I jämförelse med den något billigare 225i xDrive så är plug-in hybriden betydligt snålare att köra, förutsatt att man har möjlighet att ladda batterierna. Den deklarerade förbrukningen vid blandad körning är låga 2,0-2,1 l/100 km och CO2-värdet 46g/km (225i xDrive: 6,5 l/100 km, 152 g/km). Om man inte behöver köra mer än 2-3 mil mellan laddningarna, så förbrukar 225xe inget bränsle alls.

Alltså en perfekt pendlarbil som också fungerar utmärkt vid långkörning. BMW uppger att det tar 3 tim 15 min att ladda batterierna från ett jordat uttag och 2 tim 15 min från en BMW Wallbox om man väljer att investera i en sådan. Med fulladdat batteri uppger BMW att man kan köra 41 km på ren el. Jag lyckades bara få ut 27 km, vilket ändå är bra.

Beroende på körsituation och batteriets laddnivå kan båda motorerna användas antingen separat eller tillsammans för att driva plug-in-hybriden. När bara bensinmotorn används drivs bilen på framhjulen. När elmotorn används sker drivningen på bakhjulen. Med hjälp av en elektronisk styrenhet bestäms om bilen drivs med den elektriska drivlinan eDrive på bakaxeln, fyrhjulsdriften xDrive eller med ren framhjulsdrift.

Vid motorbromsning eller inbromsningar fungerar elmotorn som generator och omvandlar bilens rörelseenergi till elektrisk energi. Denna energi lagras i högprestandabatteriet och kan användas för att driva elmotorn.

Foto: Håkan Nilsson

Foto: Håkan Nilsson

Hur är då BMW 225xe att köra? Precis som jag upplevde för drygt två år sedan så är detta en riktigt skön bil att köra. Den är följsam, tyst och bekväm. Den besitter inga tendenser till understyrning, utan är i det närmaste perfekt balanserad. För maximal motoreffekt stöttar elmotorn bensinmotorn genom en så kallad eBoost-funktion. När bilens motorkraft behöver utnyttjas maximalt används energin i batteriet till att ge extra motorkraft vilket ger en acceleration 0-100 km/h på endast 6,7 sekunder. Toppfarten är 202 km/h. Vid vinterkörning på Golsfjellet i Norge förra vintern, så imponerades jag också av hur otroligt lättkörd den var både på isiga vägar och i snödjup terräng.

Den elektriska fyrhjulsdriften xDrive, som bara finns i BMW 225xe, fördelar tillsammans med den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) motorernas drivkraft mellan de båda axlarna för att ge bästa möjliga drivgrepp. Funktionen bidrar till att motverka över- eller understyrningstendenser och skapa en optimal drivsystemkonfiguration.

Eftersom grundstommen är densamma som i MINI, så är detta en riktigt kul bil att köra. Övergången mellan den trecylindriga bensinmotorn och elmotorn sker i det närmaste sömlöst. Du kan faktiskt köra 120 km/h på enbart eldrift, men då kommer du inte så långt. Hybridtekniken ska användas främst i stadskörning. Det finns tre olika körprogram att välja på: Sport, Comfort och Eco Pro.

För batteridriften finns det tre valbara lägenAuto eDriveMax eDrive och Save Battery. Återladdning av batteriet under körning, sker genom motorbromsning och frirullning när man släpper upp gaspedalen. Nackdelen, om man ska vara riktigt petig, är att återladdningen faktiskt fungerar bäst när man kör på sportläget då motorbromsningen blir mer påtaglig.

 

Foto: Håkan Nilsson

Man sitter en aning högre än i en vanlig bil, så man har en riktigt bra översikt. Förarmiljön är typisk BMW, alltså smakfull, funktionell och överskådlig utan att ta ut svängarna alltför mycket. Stolarna är bekväma och erbjuder många inställningsmöjligheter. Även baksätet är riktigt bekvämt för två vuxna eller tre barn. Säkerheten är på absolut topp med allt vad det innebär av passiva och aktiva funktioner.

Det man normalt måste offra när man köper en hybrid är bagageutrymmet. Överraskande nog så märker man inte för mycket av en förändring. Trots elmotor och batterier förlorar man endast 50 liter förvaringsutrymme under bagagerumsgolvet. Lastkapaciteten är 400 liter med baksätet uppfällt och hela 1350 liter nedfällt. Baksätet går att fälla 40/20/40. Bränsletanken är också betydligt mindre än på 225i xDrive. Endast 36 liter rymmer den speciellt trycksatta ståltank som gör att bensinen kan förvaras säkrare under en längre tid om du kör på elmotorn större del av tiden. Den räcker bra för normal körning eftersom elmotorn hjälper dig att hålla förbrukningen på en låg nivå.

Rent tekniskt är BMW 225xe riktigt imponerande. Integrationen och förpackning av drivlinan är mycket skickligt gjord. För de flesta kunder erbjuder denna BMW alla fördelarna med en elbil och samtidigt ingen av nackdelarna. Jag tror att du kommer att bli överraskad när du testar den, för det tycker jag att du ska göra.

Grundpriset på BMW 225xe är 402.400 kr före miljöbilspremien och då är den riktigt välutrustad.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig