Klarar din bil en riktig vinter?

Vinterväg

Foto: Håkan Nilsson

Att kategorisera vad som utgör en bra vinterbil är inte det lättaste. Det handlar mycket om var i landet man bor och vilken typ av körning man gör. Viktigast är valet av vinterdäck som är anpassade till den körning du gör.

Bor man i storstadsområden och inte kör ut på landet eller till kusten där luftfuktigheten bidrar till att bilda is på vägarna, då duger ett friktionsdäck alldeles utmärkt. Viktigt är bara att inte snåla och köpa billiga däck. Kontinentala friktionsdäck är något som vi svenskar ska hålla oss borta ifrån.

Däcken är alltså den viktigaste säkerhetsutrusningen på en bil. Grundförutsättningen är att bilen ska vara utrustad med rätt typ av vinterdäck och att dessa inte är för gamla. Gummi är ett organiskt material och har därför ett ”bäst före” datum. Ju äldre däcken är, desto sämre prestanda har de, framförallt på is.

Utöver däcken så gäller det att välja rätt bil för sina behov. Jag ska här försöka ge en fullständigt objektiv bild av vad man behöver tänka på vid valet av säker och bra vinterbil.

Volvo XC90 T8

Foto: Håkan Nilsson

Fyrhjulsdrift

Många tror att det säkraste man kan köra i vinterväglag är fyrhjulsdrivna bilar, men glömmer ofta att även de kräver att man kör försiktigt. Rakt fram på vanliga vägar så ger fyrhjulsdriften inga fördelar. Många tror att bara för att man har en fyrhjulsdriven bil så kan man köra fortare. Glöm det! Bromssträckan är densamma som för tvåhjulsdrivna bilar.

Visst är fyrhjulsdrift att föredra om man ska ta sig uppför snöiga och isiga backar eller om Gatukontoret inte hunnit ploga vägar och gator efter nattens snöfall. Det man inte tänker på och som de flesta bilhandlare ”glömmer” att berätta är att om man tappar väggreppet med en fyrhjulsdriven bil, så släpper alla fyra hjulen om man inte gasar på. Just det. Gasar på istället för att frikoppla eller bromsa som är den mest naturliga reaktionen.

De flesta tror också att det är okej att köra fyrhjulsdrivna bilar på året-runt däck, men den villfarelsen vill jag gärna ta död på. Eftersom det krävs acceleration för att häva en sladd så krävs det också optimalt väggrepp. Så riktiga vinterdäck och gärna med dubb, är definitivt att rekommendera annars kan man råka riktigt illa ut.

Tänk också på att bränsleförbrukningen ofta är betydligt högre än en tvåhjulsdriven bil, såvida bilen är inte utrustad med en funktion där fyrhjulsdriften kopplas på endast när det finns behov. Dessutom kostar en fyrhjuldriven bil mer i inköp och service. Som dragbil är en fyrhjulsdriven bil dock överlägsen.

Opel Karl

Foto: Håkan Nilsson

Framhjulsdrift

Framhjulsdrivna bilar har historiskt ansetts vara bättre vinterbilar än bakhjulsdrivna. Tack vare att en större del av bilens tyngd ligger över framaxeln så är väggreppet bättre…rakt fram och i uppförsbackar. I kurvor tenderar dock framhjulsdrivna bilar att understyra, dvs. gå rakt fram i kurvor. Nu har dessa tendenser till stor del försvunnit tack vare elektroniska hjälpmedel som antispinn och stabilitetskontroll.

Det handlar om sensorer som känner av om något hjul tappar fästet. De flesta framhjulsdrivna bilarna är utrustade med dessa hjälpmedel som i de flesta fall gör dem till ett fullgott alternativ till fyrhjulsdrift. Att få sladd med en framhjulsdriven bil är ytterst ovanligt och kräver att man provocerar bilen genom onaturliga rattutslag. Om bilen trots allt släpper greppet, så löser man lätt detta med att trampa på kopplingen eller släppa gasen om man har automatlåda.

Mercedes GLC

Foto: Håkan Nilsson

Bakhjulsdrift

Innan elektronikens intåg så var bakhjulsdrivna bilar ganska hopplösa att köra på snö och is, såvida man inte stoppade i sandsäckar i bagageutrymmet för att öka väggreppet. De sladdade gärna i kurvor och ofta utan förvarning. Denna tid är över sedan ett antal år. På samma sätt som elektroniken hjälper framhjulsdrivna bilar så hjälper antisladdsystemen bakhjulsdrivna bilar att hålla sig stadigt på vägen vid de flesta underlag.

Faktum är att det numera är hugget som stucket vilket som är att föredra och är numera en fråga om vilket bilmärke man gärna vill köra. En bakhjulsdriven bil har inga tendenser att understyra och är därför ofta skönare/roligare att köra på kurviga vägar.

Volvo V60 CC

Foto: Håkan Nilsson

Förutom bra vinterdäck så bör en säker och bra vinterbil också ha motor- och kupévärmare, gärna med timer och fjärrstyrd. Varför då, undrar du säkert? Det är ganska logiskt att en varm bil med is- och imfria rutor gör körningen betydligt lättare och säkrare redan från start. Xenon- eller LED-ljus ger det bästa ljuset i vintermörkret, såvida man inte bestämmer sig för en bil som erbjuder laserljus. Då får man upp till 800 meter dagsljus vid mörkerkörning, vilket är helt överlägset men ännu så länge rätt dyrt.

Till sist så gäller det att komma ihåg att ingen bil är bättre än den som sitter bakom ratten. Det är du som bilförare som måste anpassa dig efter rådande förhållanden. Ingen bil kan än så länge tänka åt dig eller förutse hur övriga trafikanter beter sig. Var också noga med att välja rätt bil för just din körning och följ inte bara trender. Det handlar om din säkerhet och ekonomi. Kör försiktigt!

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig