Volvo S90 & V90 – De nya folkbilarna

Volvo S90

Foto: Håkan Nilsson

Volvo, folkbilen som vi minns den, är ett minne blott. Borta är det enkla och konventionella som betecknat vår svenska stolthet. Ett hårt slag mot den svenska folkhemsprofilen och vår kära jantelag. Vad ska nu landet lagom ta sig till?

Volvo S90 och V90 är långt borta från vad vi svenskar tidigare förknippade Volvo med. Visst är de fortfarande praktiska och oerhört säkra bilar, men det är en gigantisk skillnad mellan gamla S80 och S90 samt V70 och V90. Volvo är på god väg att bli en kandidat till den exklusiva klubben som vi benämner Premium. Ja, just det. Volvo är snart på väg att sålla sig till Mercedes, BMW, Audi etc. som en produkt av allra högsta kvalitet och komfort.

Detta kan vara lite svårt för oss svenskar att acceptera, men likaväl som förändringens vindar blåser genom vårt samhälle, blåser de också genom bilindustrin och kanske allra kraftigast på den svenska västkusten. Med Volvos ”90-serie” har ett av våra största svenska exportföretag tagit imponerande steg i en riktning som lovar riktigt gott för framtiden. Tydligt är dock att Volvos fokus inte ligger på den relativt lilla svenska marknaden. Nu är det Kina och USA som är främsta målet för att nå de högt ställda produktionsmålen.

Historiska Volvo

Foto: Volvo

Och det märks när man tittar på både Volvo S90 och V90. Det är riktigt snygga bilar, med eleganta linjer som nog tilltalar de flesta, inte bara kunder på Volvos fokusmarknader utan även oss svenskar. Men ska man vara med och fajtas i toppen så krävs det mer än ett snyggt utseende. Bilen måste också leverera till de högt ställda förväntningarna och det gör den på nästan alla punkter.

Det har redan skrivits spaltmetrar om Volvo S90 och V90. Jag tror inte att det är många som missat hur mina journalistkollegor uppfattat dessa bilar. Efter att ha tillbringat ett par veckor i bilarna, så är det svårt att inte hålla med dem. Jag tänker inte gå in på teknisk detaljnivå utan istället försöka förmedla min högst personliga känsla, opåverkad av redan publicerade tester.

Volvo S90

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90

Foto: Håkan Nilsson

Föregångarnas största konkurrenter var Volkswagen Passat. Det framgår tydligt i statistiken de senaste åren. Visst kommer Passat att fortsätta vara en stor konkurrent, kanske till och med större än tidigare. Men för några veckor sedan dök det upp en ny spelare på planen, som redan har visat sig bli en svår nöt att knäcka. Jag talar om nya Mercedes E-klass kombi.

Eftersom Sverige är ett utstuderat kombiland, så borde konsumenterna rimligtvis fokusera på det praktiska och då faller Volvo V90 tyvärr lite kort. Här har man låtit det praktiska stå åt sidan för en elegantare design. Det kommer att fungera på Volvos fokusmarknader och ute i Europa, men förmodligen inte lika bra i Sverige där vi köper en kombi för att den är just praktisk.

Lastvolymen är alltså inte Volvo V90:s starkaste sida. Faktum är att den erbjuder ett mindre bagageutrymme än sin föregångare V70, trots att det är en större bil exteriört. Dessutom är baksätet fällbart 60/40 och inte 40/20/40 som hos konkurrenterna. Fast frågan är hur många av kombiköparna som egentligen utnyttjar kombins kapacitet? Handlar det inte egentligen om att man väljer en kombi eftersom så många andra gör det och att den därför kommer att bli lättare att sälja som begagnad? Själv föredrar jag sedanmodellen eftersom jag inte tänker frakta kylskåp.

Volvo V90

Mindre än V70 och bara fällbart 60/40

Foto: Håkan Nilsson

Om vi bortser från att kombimodellen V90 inte fullt ut levererar de praktiska aspekterna som man kanske har rätt att förvänta sig av en stor kombi, så levererar den istället en mängd andra värden som är riktigt bra. Volvo S90 och V90 är bland de mest komfortabla bilar jag någonsin kört. En landsvägskomfort som är en njutning. Stolar som är så sköna att man inte gärna kliver ur bilen.

Väljer man till läderklädsel med inbyggd massagefunktion, något som jag uppskattade i testbilarna, så är långkörningar en ren njutning. Inställningsfunktionerna är i det närmaste obegränsade. Även i baksätet sitter man riktigt skönt. Huvudutrymmet i V90 är dock en aning bättre i S90, annars är utrymmet detsamma. Benutrymmet för en 197 cm lång motorjournalist är fullt acceptabel. Inte störst i klassen men ändå riktigt bra.

Utformningen av interiören är av absolut högsta klass, med ett par undantag som är en effekt av en pågående trend: pianolackade knappar på ratten som blir kladdiga så fort man nuddar dem och den 9” stora pekskärmen som innehåller alla viktiga funktioner och behöver putsas av minst en gång per dag. Visst är den funktionsmässigt en av de mest logiska lösningar som finns på marknaden, men det tar lite tid att lära sig var alla funktioner finns och det är något man behöver göra innan man sätter sig bakom ratten och kör iväg.

Volvo S90

Härlig förarmiljö

Foto: Håkan Nilsson

Volvo S90

Bekvämt baksäte

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90

Svep åt höger

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90

Svep åt vänster

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90

Standardläge

Foto: Håkan Nilsson

På den svenska marknaden erbjuder Volvo D3 motorn på 150 hk i instegsmodellen. Detta för att klämma in bilen under 7,5 basbelopp. Det är en bra motor men underdimensionerad för S90 och V90. Mitt personliga val faller på den fina VEA motorn från Skövde, D4. Med 190 hk får man en riktigt pigg motor med en mycket bra förbrukning. Jag har testat motorn i V60 på långkörningar genom Europa och lyckats köra närmare 190 mil på en full tank. Visst är S90 och V90 tyngre, men motorn är kanske den bästa i klassen.

För att få lite extra prestanda vid acceleration och omkörningar så har Volvos tekniker adderat en luftkompressor, Power Pulse, som ökar effekten i turbon och ger bilen en acceleration som är i klass med betydligt större motorer. Motorn är tyst och arbetar i skön harmoni med den 8-stegade automatlådan. Det finns tre olika körprogram att välja på för ekonomi, komfort eller prestanda. Precis som i tidigare Volvo modeller så anpassas instrumentering till det program man väljer.

Volvo S90

Foto: Håkan Nilsson

Säkerheten är i topp, precis som man förväntar sig av en Volvo. Man har adderat ett nytt säkerhetssystem som kallas IntelliSafe Assist. Det innehåller bl.a. adaptiv farthållare, distansvarnare och automatisk körning i farter upp till 130 km/h. Nytt i S90 och V90 är Run off road safety. Det fungerar som ett elektroniskt staket som hjälper till att hålla bilen vägen. Om du är på väg att köra av vägen så styr systemet tillbaka bilen på vägen samtidigt som farten sänks.

Sammantaget så har Volvo tagit fram en otroligt fin bil som kommer att lyfta företaget de kommande åren. Det är en av de skönaste bilar man kan välja för långkörning, men är man ute efter körglädje så faller man lite kort om t.ex. nya Mercedes E-klass kombi. Prismässigt så ligger dock Volvo S90 och V90 bättre till, men klart över föregångarna vilket med största sannolikhet kommer att visa sig i registreringsstatistiken. Men var stolta, kära svenskar. Detta är något riktigt bra och lovar gott inför framtiden.

Volvo S90

Svårt att inte gilla den här bilen.

Foto: Sara Gardlenius

Volvo S90 priser

Priser S90

Foto: Volvo

Volvo V90 priser

Priser V90

Foto: Volvo

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig