Tjuvkik: Nya 5-serien möter ljuset

BMW 5-serie G30

Foto: Josephine Bergenmar

I går var det dags för BMW att visa upp den nya och sjunde generationens 5-serie; 2017 års 540i.

Niklas Sjöberg, nordisk produktchef på BMW, presenterade stolt sedanmodellen som man menar har absolut störst påverkan, och därmed räknas som en av bilmärkets viktigaste lanseringar och mer än ”bara en ny modell i mängden”.

– Uppdatera gärna men ändra inte för mycket, det är ett tungt arv vi ska förvalta, kommenterade han modellens uppgradering.

Även om den nya designen inte har gjort några gigantiska steg, syns flera nya lättupptäckta drag. Bland annat utseendet på detaljer som grillen och strålkastarna. Sidolinjerna har dessutom duplicerats och markerats ytterligare. Något som resulterar i effektfulla skuggeffekter som stärker intrycket att bilen är i rörelsen framåt.

BMW 5-serie G30

Foto: Josephine Bergenmar

BMW 5-serie G30

Foto: Josephine Bergenmar

Chassin är i princip som hämtad från 7-serien med några avvikelser. Storleksmässigt har det inte hänt mycket och längden har bara ökats med tre centimeter.

– Det är designen som gör att intrycket blir att bilen blivit bredare, med det är den inte, sa Niklas Sjöberg.

Men viktmässigt har det hänt mer. Totalt 100 kg har lättats gentemot den tidigare versionen. Något som uppges märkbart i styrningen av bilen.

– Det märks att bilen känns klart lättare när man sitter bakom ratten!, sa Niklas Sjöberg.

Att modellen fokuserats på ökad smidighet och finess märks även bland annat på den nya bakdelen som gjorts ännu mer kupéformad. Bakluckan har samtidigt lutats uppåt några snäpp. Innehållsmässigt rymmer bagageutrymmet något mer än föregångaren. Totalt 530 liter ligger det uppdaterade utrymmet på.

BMW 5-serie G30

Foto: Josephine Bergenmar

Det som kanske sticker ut mest i nya 5-serien är den tekniska utvecklingen.

– Den här gången har den tagit väldigt stora steg teknikmässigt, kommenterade Niklas Sjöberg den nya utrustningen.

Flera av dem återfinns i 7-serien, däribland den handstyrda kontrollen över kommunikationssystemet. En sensor känner av förarens handrörelser där kontroll över telefonsamtal och musik ges.

– Några kanske tänker att det är en gimmick, men det handlar om kontroll och säkerhet för att undvika att man distraheras av onödiga moment så som att hålla på med telefonen, berättar BMW:s informationschef Peter Maier.

BMW 5-serie G30

Foto: Josephine Bergenmar

På självkörningsfronten har det även hänt en del. Med modellens körassistans tar bilen över kontrollen under 30-sekundersintervaller. Hastighetshållning, avståndsmåttande och kontroll över filmarkeringar är vad funktionen erbjuder.

De nya tekniska funktionerna går hand-i-hand med målgruppen innerstadsbor som ofta fastnar i köer och trånga garage.

Den nya ”smarta” nyckeln (display key) har till exempel flera digitala funktioner där remote parking är en av dem.

Som kanske varumärkets viktigaste modell märks det dock att det varit viktigt att både form och förarmiljön är välbekanta för målgruppen. Något som Niklas Sjöberg bekräftar.

– Man ska känna igen sig bakom ratten om man kört BWM tidigare.

 

Den 5 februari 2017 har modellen säljstart i Sverige.

author image

Josephine Bergenmar

Kontakta mig